Kasta gammal dator

ufot

Trådstartare
Jag har precis beställt en ny dator och undrar hur jag ska göra av mig av med min gamla trotjänare.

Den fungerar fortfarande, om än nätt och jämt, och jag vill inte att den hamnar i händerna på någon annan eftersom man kan återskapa dokument jag inte vill ska hamna i fel händer.

Har hört att vissa eletronikedjor tar emot gamla prylar, ex expert. Hur säkert är det att lämna den dit?

Andra ideer?

Jag vill helst göra det på ett miljösäkert och lagligt sätt.

Sv: Kasta gammal dator

1.Det finns program att radera innehållet på hårddiskar (kommer inte på något nu) så det blir nästintill omöjligt att återskapa innehållet släng sedan allt på återbruket.

2. Ta fram skruvmejsel och montera ur hårddiskarna dessa kan användas till andra datorer/backuper släng resten på återbruket.

3 Ta fram hammare/slägga banka på den till den är i tusen bitar speciellt "skivorna" i hårddiskarna släng hela skiten på återbruket.

Jag har skruvat ur min gamla hårddisk och har den i en låda. Den var visserligen kraschad men det skulle gå att återskapa åtminstone delar av det som fanns på den.

KL
Om du inte är spion, hanterar hemliga uppgifter eller har rika och extremt nyfikna vänner så räcker det att radera hårddisken normalt med hjälp av program och/eller massakrera datorn med våld och verktyg. Det är dyrt att återskapa data när man förstört/raderat hårddisken så normalt nyfikna kommer inte att göra det.

Att återskapa data från en raderad disk är dyrt,riktigt dyrt om du går till en firma. Vi snackar kanske 10 000:-. Knappast en vanlig svensson som gör det för att snoka vad som finns på din disk.
Annars, ta en skruvdragare med en 10mm-borr och gör 10 rejäla hål i disken. Billigt, effektivt, enkelt, säkert.

Det är dyrt att återskapa data när man förstört/raderat hårddisken

Att återskapa data från en raderad disk är dyrt,riktigt dyrt om du går till en firma. Vi snackar kanske 10 000:-

Nej det behöver inte kosta en enda krona om man kan göra det själv, det finns gratis program som utan några som helst problem kan återskapa hela hårddiskar beroende på hur de har raderats.

Det säkraste sättet är att fysiskt förstöra hårddisken.

Som båda av oss föreslog (att förstöra den fysiskt)..... och jag föreslog annars att använda program för radering.

Det är när man raderat ordentligt och/eller förstört håddisken fysiskt det är dyrt att återskapa.

Senast ändrad:

Som båda av oss föreslog (att förstöra den fysiskt)..... och jag föreslog annars att använda program för radering.

Det är när man raderat ordentligt och/eller förstört håddisken fysiskt det är dyrt att återskapa.

Självklart är det dyrt om man måste anlita firma om man behöver det.

Men visst är det trevligt att vi 3 har samma åsikt om att man bör vara noggrann om man vill skydda innehållet på hårddiskarna :D

Oroligt jobbigt med MAC-folk som alltid ska skriva andra på näsan hur bra MAC är.

Ännu jobbigare är det med folk som måste tala om hur duktiga de är även om de inte vet ett jota om det de snackar om :angel:

Det ÄR inte alla som vill vara ägda av Apple o deras godtycklighet, lika lite som de vill vara ägda av "Pyttemjuk".

Utan :angel: hade din åsikt varit helt OK, men med den är den ett påpekande att alla som inte använder sig av Apple-produkter är korkade..

Å du anser att wiki är en bra källa?

Där kan ju vem som helst gå in o skriva i princip vad de vill :rofl:

Utan :angel: hade din åsikt varit helt OK, men med den är den ett påpekande att alla som inte använder sig av Apple-produkter är korkade..

Där kan ju vem som helst gå in o skriva i princip vad de vill :rofl:

Åh herre gud... :confused:
Nej wiki är absolut ingen tillförlitlig källa, men vet man vad det handlar om kan man göra en egen bedömning om det som står är sant eller inte. Oavsett om det handlar om datorer, hästar, jordnötter eller myror...

Fast MacVetaren har en poäng där, datorn heter Mac som en förkortning av Macintosh, inte MAC som är en förkortning av Media Access Control. Alla datorer (kopplade till något nätverk i alla fall) har en MAC-adress, oavsett om de är en Mac, PC eller något annat.

Fast jag tror du redan vet detta, Tjôta. :p

Det räcker att använda program som skriver över HELA hårddisken med slumpmässig data. Att använda DBAN är ett sådant sätt. Skriver man bara över med nollor skulle det gå att mäta (med rätt utrustning) mäta skillnaderna i spänningen genom läshuvudet. Det är inga exakta värden man har utan tröskelvärden och det blir en slags minneseffekt. Jämför med att stryka över text på ett pappar med likadana längsgående linjer. Man ser ändå vad det stod under. Dras strecken hur som helst (slumpmässigt) och det täcker helt så ser man inte vad det tidigare stod.

Jag skulle nöja mig med detta för en fungerande hårddisk. Är den "trasig" så att den t.ex. inte spinner upp så kan du och ingen lekman göra något åt det men kunniga som kan ha reservdelar och rätt renmiljö (om den behöver öppnas och inte bara kretskortet behöver bytas) kan få igång den igen. Så en sådan hårddisk kanske lite eget våld på är bättre.

SSD-enheter kan ha extrautrymme eftersom NAND-minnesceller slits och den har en "wear levelning" (så de slits ut jämt och inte vissa specifika). Den gillar alltså att internt hantera vad som ligger vart och skrivs vart. Så med DBAN och liknande program kan man inte vara 100% på att allt skrivits över bara för att dessa program gått från start till stopp. Visserligen kommer ingen som bara har vanliga program att läsa med åt datan som är utanstoppad men den kan finnas där. Men en SSD känns också enklare att första med en hammare så det kanske jämnar ut sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
IT & mobiler Jag har precis bytt mobil och det är dags att pensionera den gamla på ett värdigt sätt. Den är 7 år gammal(Iphone SE) och enklast är väl...
Svar
11
· Visningar
1 032
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 703
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 818
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår