Kastrera hane INNAN könsmognad?

Fibusen

Trådstartare
Är det fortfarande stor risk att han blir könsaggresiv?

Eller får man bort "allt" bråk då?

Är staffe vi pratar om. Hans pappa funkar med alla hundar och kön.

Sv: Kastrera hane INNAN könsmognad?

Absolut är det ok! :D Även jag undrar lite över den frågan! :p

Sv: Kastrera hane INNAN könsmognad?

Du får bort den ev aggressivitet som beror på testosteronet.

Sen kan en hane vara dominant och mucka av andra anledningar med, men du slipper allt som hör ihop med testosteronökning i samband med könsmognaden. Sen ska man inte glömma att det finns fysisk könsmognad och det som brukar kallas 'psykisk könsmognad'.

Jag kastrerade min vid 8 månader, hade precis blivit könsmogen. Jag anser dock inte att han är 'helt bråksäker', det är en hyfsat morsk hund och det finns säkerligen lägen där han skulle dominansbråka. Men han vet inte vad man ska med löptikar till, och han ser hanhundar och tikar som samma skrot och korn, dvs skulle han 'mopsa' så är det inte för det är det eller det könet utan annat.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 579
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 308
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 376
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V