Bukefalos 28 år!

Kastrerad hankatt och kastrerad hittekatt

L

lotta2

Hej, jag behöver råd ang våra katter. Hankatten, 9 mån, nyligen kastrerad. Honkatten 8 år, hittekatt, kastrerad. Honkatten kom till oss på landet för ca 1,5 mån sedan, hon är väldigt tillgiven och gosig. Men vår hankatt accepterar inte henne. Vill bara bråka så hon är livrädd. Hon springer och gömmer sig bakom soffan i tv-rummet, gör även sina behov där för att hon inte vågar gå fram. Hankatten passar på henne hela tiden. Vad ska man göra för att de ska funka ihop, så här kan vi ju inte ha det. Honkatten har varit borta i 6 år och har nu återkommit. Jag vill gärna ge henne en chans. Har ni några råd, så snälla hjälp mig. Om jag stänger av utrymmet i huset så blir det slagsmål hela tiden och stackars honkatten är livrädd. Just nu är hon instängd i ett rum med kompostgaller emellan så att katterna kan se varandra. Men kommer hankatten i närheten så fräser och morrar honkatten hela tiden.
MVH Liselotte
 
Sv: Kastrerad hankatt och kastrerad hittekatt

Många som kollat denna tråd, men inga tips!!! Är det verkligen ingen som har några råd att ge. Här finns en honkatt som är totalt vettskrämd för hankatten som jag tycker väldigt synd om. Hon har accepterat både hunden och en annan katt, men inte hankatten. Hon är så rädd så hon gör på sig när hankatten kommer i närheten, ska man behöva avliva henne. För det är ju så att skilja dem åt hela tiden fungerar ju inte i längden. Hankatten märker ju tydligt att han har makten och utnyttjar situationen. Snälla, kom med råd och tips :)
 
Sv: Kastrerad hankatt och kastrerad hittekatt

Har en del tips att ge men är ganska sjuk för tillfället så orkar inte skriva ett långt inlägg, om du skickar PM kan jag ge några tips vid ett senare tillfälle. Annars finns risken att jag glömmer bort tråden.
 
Sv: Kastrerad hankatt och kastrerad hittekatt

Till en början kan du installera Feliway i bostaden,tillräckligt många så att det täcker behovet.
Googla Feliway så hittar du allt du behöver veta om det.
Det är lite dyrt så det är en investering men jag tycker själv att det är värt det.
Är på väg till jobb så jag hinner inte skriva så mkt om det men det kan hjälpa stressade katter att slappna av.
Sen får man tänka på att hanen också är stressad eftersom han är störd av honans ankomst.
Precis som du hade jag velat göra allt för att de skulle komma överens när du nu fick hem honan efter 6 år.
Hon har varit borta i 6 år alltså?
Hur stor bostad har du?
Är viktigt att det finns många ställen,högt och lågt,för katterna att ligga och spana på samtidigt som de kan vara avslappnade och sova där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 221
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 670
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Crossline
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp