Kastrering av tik

Pilot

Trådstartare
Är det någon här som har fått kastrering av tik betald av sitt försäkringsbolag?
Hade blivit tacksam om ni vill berätta vilket ifall ni fått det betalt och av vilken anledning ni kastrerade samt vilken förändring som sket efteråt (tik).

Har blivit råd av mer än en veterinär p.g.a. diverse anledning men har tyckt att vi har kunnat lösa det på ett helt ok sätt (det är en del mindre anledningar som gör att det hela blir stort och jag börjar själv känna att det är något att fundera på).
Känner att jag vill sondera terrängen för en ev. kastrering.
 
Om det beror på sjukdom och veterinär rek så har alltid bolaget betalt för de tikar vi haft. Är det beteendeproblem som är grunden till varför det rekommenderas så undantas det i de allra flesta bolags villkor.
 
En tik i förebyggande syfte - nej
En tik som deppade ihop totalt efter löp - nej
En tik där löp enbart kunde upptäckas om en hanhund var intresserad och hanhund skulle införskaffas - nej
Inga problem efter kastreringarna.
 
Är det någon här som har fått kastrering av tik betald av sitt försäkringsbolag?
Hade blivit tacksam om ni vill berätta vilket ifall ni fått det betalt och av vilken anledning ni kastrerade samt vilken förändring som sket efteråt (tik).

Har blivit råd av mer än en veterinär p.g.a. diverse anledning men har tyckt att vi har kunnat lösa det på ett helt ok sätt (det är en del mindre anledningar som gör att det hela blir stort och jag börjar själv känna att det är något att fundera på).
Känner att jag vill sondera terrängen för en ev. kastrering.
Det räcker inte ens att veterinär rekommenderar kastrering, eller att det finns cystor i äggstockar eller livmoder eller att hunden blir deppig och kraftigt påverkad av sina löp.
Hunden måste vara sjuk av sin livmoder. Försäkringsbolagen är stenhårda.
Inte ens när min hund fick epilepsi mitt under en långt gången dräktighet ersatte dom en kastrering för att plocka ut fostrena. Det var ju inte dräktigheten eller livmodern som gjorde henne sjuk resonerade dom, trots att det finns studier som visar på att tikar med epilepsi in få ökade anfall under löp.
Alternativet att hon skulle få föda ut valparna (med alla risker en valpning innebär) för att sedan avliva dom kändes vidrigt.
Många gånger har jag och mina kollegor diskuterat med fb-bolagen kring det här med ersättning och kastrering. I vissa fall tycker veterinär och försäkringsbolag totalt olika, och det är försäkringsbolaget som bestämmer.
 
Jag har kastrerat flera tikar pga pyometra och det har ju försäkringen betalat. En tik kastrerades i samband med ett snitt och även det ersattes av försäkringen. Däremot så kommer du inte få något bolag att ersätta kastrering av en frisk tik.
 
Du kan troligtvis få lite lägre avgift att betala till försäkringen efter kastreringen, men det kanske du redan vet.

Min förra tik fick förändrad ämnesomsättning (fick halvera fodermängden men hon gick fortfarande lätt upp i vikt, innan kunde hon äta hur mkt som helst) och ullig päls. Samt blev inkontinent efter ett par år, troligtvis som bieffekt av kastreringen enligt vet. Fick äta medicin dagligen för att inte läcka när hon sov.

Men det fungerar ju bra för många också.
 
Jag kastrerade min nu 8åriga tik i våras (betalade själv) efter att veterinär upptäckt vätska i livmodern som hade stor risk att bli pyo vid nästa löp. Kastrerade ganska precis mitt mellan två löp. Hon har fått lång päls och jag upplever att hon behöver mer tid för återhämting efter motion (men det kan också vara taskig kondis efter många operationer på kort tid). När hon skulle varit skendräktig senast så blev hon jättejättegosig, trots kastrering, i övrigt märker jag ingen skillnad på hur hon beter sig och hon har inte ändrat humör.
 
Efter alla svar så kollade jag upp vad kastrering kostar och det är ju ingen "stor" kostnad (när man har hästar tror man att allt kostar skjortan + tacksamt att ha en mindre hund).
Hon har ju problem med ryggen så jag har varit lite "vänta och se" men nu verkar vi ha fått till det bra.

Hon har beteendeförändringar, blir skendräktig o.s.v. men jag har tyckt vi har kunnat lösa det bra eftersom hon löper en gång om året. Eftersom det var min första tik så har det tagit mig lite tid att lära mig hur det funkar för henne, men nu börjar hon bli en pina i höglöpet (gnäller, kommer inte till ro på dagarna, och att då veta att det kommer en skendräktighet runt jul nu, känns bara :banghead: ). Så hade en tanke om att kastrera efter detta löp men innan skendräktigheten.
Hon har en förstorad livmoder som också ev. kan påverka ryggen 🤷‍♀️ och det var där jag hade en tanke om att få försäk.bol. att kanske betala op.

Jag har en del hanhundar i min närheten som alla fått en hyfsad beteendeförändring efteråt, men det låter som att det är mindre förändringar på tik. Det var ju skönt. :)
 
Efter alla svar så kollade jag upp vad kastrering kostar och det är ju ingen "stor" kostnad (när man har hästar tror man att allt kostar skjortan + tacksamt att ha en mindre hund).
Hon har ju problem med ryggen så jag har varit lite "vänta och se" men nu verkar vi ha fått till det bra.

Hon har beteendeförändringar, blir skendräktig o.s.v. men jag har tyckt vi har kunnat lösa det bra eftersom hon löper en gång om året. Eftersom det var min första tik så har det tagit mig lite tid att lära mig hur det funkar för henne, men nu börjar hon bli en pina i höglöpet (gnäller, kommer inte till ro på dagarna, och att då veta att det kommer en skendräktighet runt jul nu, känns bara :banghead: ). Så hade en tanke om att kastrera efter detta löp men innan skendräktigheten.
Hon har en förstorad livmoder som också ev. kan påverka ryggen 🤷‍♀️ och det var där jag hade en tanke om att få försäk.bol. att kanske betala op.

Jag har en del hanhundar i min närheten som alla fått en hyfsad beteendeförändring efteråt, men det låter som att det är mindre förändringar på tik. Det var ju skönt. :)
Min tik är kastrerad och jag läste på massor innan. Planerade kastreringar rekommenderas att man gör mellan hormoncyklerna, d v s efter skendräktighet och innan nästa löp. Så om du ska göra det så får du nog genomlida en skendräktighet till.
 
Akut operation (verkligen urakut, de fick sätta dropp p g a förgiftning) av pyo, ingen ersättning från försäkringsbolaget. Det var efter det som jag sade upp alla försäkringar och inte haft försäkring på hundarna på 10 år.

Inga men efter operationen, hon var dessutom 7 år när hon kastrerades. Dagen därpå ville hon gräva efter mullvadar. Det var i o f s en osedvanligt smärttålig tik, men ändå.
 
De jag kastrerat har med ett undantag varit pyo. Undantaget hade ospecifika milda sjukdomssymptom och man ultraljudade för att utesluta pyo. Ingen pyo men ett något förstorat livmoderhorn. Pga ålder, ingen annan hittad orsak till symptomen osv så valde man att operera med indikation att det ev kunde vara en tyst pyo på gång typ. Hemskt vagt och luddigt.

Jag var helt inställd på att få betala själv. När livmodern togs ur visade det sig att den hade kroniska förändringar, och hon antagligen haft låggradiga problem i flera år som gett skador. Oklart varför.

Försäkringsbolaget betalade. Men der kan nog berott på en bevisat sjuklig livmoder när den togs ut. Hade de opererat ut en kärnfrisk livmoder är jag högst tveksam att bolaget betalat ett öre.

(jag kastrerade en hane akut pga misstänkt testikeltumör. Ena testikeln krympte plötsligt till ingenting. Bolaget vägrade betala förrän analysen av den borttagna testikeln var klar och visade en elakartad tumör. Då betalade de I efterhand för kastreringen)
 
Min hund fick akut framfall av en tumör i livmodern. Hon hade inte uppvisat några som helst symptom innan. Helt plötsligt på morgonpromenaden när hon kissade kom det ut.
Jag bodde och jobbade hos mina tränare då och blev rätt chockad. Så tränaren gav mig order så jag fick tydliga ramar och bara behövde följa. Sen blev det ilfart till veterinären i närmsta stad. De såg att det krävdes OP de inte grejade och skickade vidare till Strömsholm dagen efter.
Det hade inte spridit sig enligt röntgen. Så vi kastrerade och det gick på försäkringen, båda besöken.

Den hunden var väl ca 13 år då. Men fullt piggelin och med på alla vis. Var fortfarande med på ridturer och väldigt aktiv. Inte nedsatt av ålder.
Men jag kommer efter det aldrig kastrera en tik om det inte måste göras. Hon hade alltid kunnat ha fri tillgång på mat. Jag drog direkt ned hennes mat till kanske hälften och bytte till bantningsfoder från vet. Trots det gick hon upp ½kg på en månad. Hon vägde alltså 3,5 kg. Så det var ju en enorm ökning. Hon var SÅ hungrig dygnet runt. Jag bad så klart vet om råd. Jag försökte späda ut maten med sånt som tog volym men inte gav så mkt kcal. Hon letade mat överalltdygnet runt. Jag fick vakta när den andra hunden eller katten åt. Annars stal hon deras mat. Iom att jag jobbade i deras stall där det kunde finnas hästmat och hönsmat försökte hon stjäla det med.
Det var hemskt att se!
 
Apropå efter kastrering så har jag haft en som blev lättfödd. SJUKLIGT lättfödd.

Alla de andra har varit som innan. Tyvärr, man hade ju önskat de svårfödda skulle tjocknat på sig.

Ingen av mina men en av pappas tikar (av totalt tre han fått kastrera pga pyo) blev inkontinent efter kastrering. Fick stå på medicin resten av livet.

Ändrad päls är det jag sett hoa flest, dock inte alla.

Generellt har jag upplevt stora fördelar av kastrering trots inget problembeteende innan etc. Jag är således pro kastrering (men tycker andra får välja själv efter vad de tycker)
 
Efter alla svar så kollade jag upp vad kastrering kostar och det är ju ingen "stor" kostnad (när man har hästar tror man att allt kostar skjortan + tacksamt att ha en mindre hund).
Hon har ju problem med ryggen så jag har varit lite "vänta och se" men nu verkar vi ha fått till det bra.

Hon har beteendeförändringar, blir skendräktig o.s.v. men jag har tyckt vi har kunnat lösa det bra eftersom hon löper en gång om året. Eftersom det var min första tik så har det tagit mig lite tid att lära mig hur det funkar för henne, men nu börjar hon bli en pina i höglöpet (gnäller, kommer inte till ro på dagarna, och att då veta att det kommer en skendräktighet runt jul nu, känns bara :banghead: ). Så hade en tanke om att kastrera efter detta löp men innan skendräktigheten.
Hon har en förstorad livmoder som också ev. kan påverka ryggen 🤷‍♀️ och det var där jag hade en tanke om att få försäk.bol. att kanske betala op.

Jag har en del hanhundar i min närheten som alla fått en hyfsad beteendeförändring efteråt, men det låter som att det är mindre förändringar på tik. Det var ju skönt. :)
Jag är i samma sits som du, en tik som får beteendeförändringar vid löp och blir skendräktig. Det här är min 4e tik men av "ny" ras och jag har aldrig haft dom här besvären innan med mina tikar.
Jag har hört att det kan bli bättre med åren, men jag överväger en kastrering faktiskt för det förstör så mycket för både henne och oss.

Alla tikar jag har haft innan har jag fått kastrera pga akuta livmoderinflammationer, det har försäkringarna tagit kostnaden för. Men jag har läst att förebyggande eller även som i mitt fall en arbetande hund (jakt) som inte kan utföra sina sysslor så får jag stå för kostnaden själv hos mitt försäkringsbolag.

En av de tidigare tikarna blev ett matvrak, men det är den enda förändring som skett. Inga beteendeförändringar, därför tvekar jag inte att kastrera. Men man kan ju aldrig vara säker såklart ;)
 
Jag är i samma sits som du, en tik som får beteendeförändringar vid löp och blir skendräktig. Det här är min 4e tik men av "ny" ras och jag har aldrig haft dom här besvären innan med mina tikar.
Jag har hört att det kan bli bättre med åren, men jag överväger en kastrering faktiskt för det förstör så mycket för både henne och oss.

Alla tikar jag har haft innan har jag fått kastrera pga akuta livmoderinflammationer, det har försäkringarna tagit kostnaden för. Men jag har läst att förebyggande eller även som i mitt fall en arbetande hund (jakt) som inte kan utföra sina sysslor så får jag stå för kostnaden själv hos mitt försäkringsbolag.

En av de tidigare tikarna blev ett matvrak, men det är den enda förändring som skett. Inga beteendeförändringar, därför tvekar jag inte att kastrera. Men man kan ju aldrig vara säker såklart ;)
Nej, att få ett matvrak känns ok, förtillfället räcker det med att jag funderar på om hon har fått lite väl mycket "extra" så tappar hon i vikt.
Eftersom hon löper var 10 månad ca så är vi bara inne på vårt fjärde löp och skendräktigheten har blivit lättare. Däremot så är det bara andra gången hon är påverkad av höglöpet, piper, tassar runt, pockar på uppmärksamhet och juckar på allt. :meh: Det blir för mycket av allt känns det som.

@Alexandra_W Jag har ju klipphund så taskig päls är ju inte kul men väldigt hanterbart (tillskillnad från vår hanhund som fick börjas klippas p.g.a. att han började få helt enormt mycket päls).
 
Doris kastrerades sommaren 2019, då snart 8.5 år gammal. Jag åkte in för att hon hade avbrutit ett löp och hade vita flytningar. Då upptäcktes cystor på äggstockarna, så det beslutades att hon skulle kastreras. Vi bokade in kastrering ett par veckor senare och på morgonen när vi kom in, hade hon lite feber och påbörjat löpet på nytt. Hon kastreras och hela livmodern var full i små cystor och påväg att bli inflammerad. Jag betalar "normalpris" för planerad kastrering, och får sen ersättning från försäkringen. Hade hon inte haft en sjuk livmoder, hade jag fått betala kalaset själv..
Efter kastreringen har jag inte märkt några negativa effekter. Hon äter, är inte särskilt lättfödd, ingen inkontinens och ingen skillnad på pälsen heller.. Det enda jag märkt av, är att hon är mycket lugnare bland okända hundar, även om hon än idag kan få för sig att vilja äta upp dom emellanåt 🙈 Hon härjar på med lillebrorsan och är go och glad helt enkelt. Jag har svårt att tro att hon fyller 10 år snart..
 
@Kivina hade varit underbart om hon hade velat sluta äta upp andra hundar! (Hon kommer överens med många, men vissa borde bara försvinna anser hon...)

Det känns betryggande att så många upplever lite skillnad efter kastrering, även om det inte är en garanti.
 
@Kivina hade varit underbart om hon hade velat sluta äta upp andra hundar! (Hon kommer överens med många, men vissa borde bara försvinna anser hon...)

Det känns betryggande att så många upplever lite skillnad efter kastrering, även om det inte är en garanti.

Beror viljan att äta upp dem på hormoner kommer det att minska.

Jag kastrerade en 4 år gammal hanhund pga hanhundsaggression. Vi hade tränat och han blivit mycket bättre. Men det sista fick jag inte bort. Han var inte rabiat, men utmanade en annan hund svarade han direkt, och han kunde inte vara lös med anfra hanar då han då skulle dominera dem in absurdum och försökte de försvara sig så small det.

Han blev en ny hund rent så efter kastreringen. Noll lust dominera, svara på utmaningar eller gruffa. Dock sa han ifrån i de lägen det var berättigat, han blev inte mesig.
 
Försäkringen ersätter kastrering om hunden verkligen måste kastreras, tex vid livmoderinflammation kommer hunden dö om man inte gör något, då betalar försäkringen.
Om hunden dock mår dåligt, deppar, tappar vikt, får krampanfall, mm, pga löp, då ersätter försäkringen inte.

Har 1 kastrerad tik, hon fick lite annorlunda päls efter kastreringen, och lättare att gå upp i vikt, men pälsen blev snarare finare, och hullet är ju lätt att styra med motion och rätt foder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 783
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 382
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 779
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp