Kastrering enda utvägen?

Acses

Trådstartare
Ja, nu är det löp-period och det MÄRKS, kan jag tala om. Att han skriker "lite" mera är ganska lätt att ta, det är ju en övergångsperiod. Opassande nog blev han nyligen av med sitt sällskap och vi försöker introdusera ny kompis åt honom. Problemet är att kåtbocken försöker juffla på precis allt han möter. :o Kastrater av båda kön, hankatter, oss, hunden... :o

Det är hans första löpmånader i Fertil ålder, beteendet har smugit sig upp de senaste dagarna. Jag känner att det är lite för tidigt att ta ett beslut om kastrering så här tidigt, men om han skulle bete sig lika muppigt vid kommande löp så kanske det är dumpt att hålla honom fertil för hans egen skull. (det är en otroligt vacker katt och förhoppningen är ju att jag ska kunna ta en kull på honom, jag har bara maskat och inte kommit iväg på någon utställning ännu).

Frågan är om det finns något vi kan göra för att lugna ned honom tillfälligt. Feliway? P-piller? Lobotomi? ;) Det är ju bara en tillfällig lösning och skulle det inte funka i framtiden så får jag ta beslut om kastrering då för hans egen skull.

Just nu gör det ju oss lite handikappade för Mesens super-sociala natur kräver ju att han ska ha sällskap, men just nu finns det ingen katt som vill umgås med honom, knappt vi, om jag ska vara helt ärlig. Han är som värst efter våra koppelpromenader, kanske jag skulle låta dem "ligga på hyllan" ett tag?
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Jag skulle nog börja med att se om det blir bättre utan promenader. Sedan finns ju p-piller, p-spruta och Suprelorin men de vill man väl helt undvika.
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Ja, jag känner mig mycket tveksam till de olika p-medlena som finns. Och känner lite att om jag ger något sådant i lugnande syfte nu, så kanske han blir ännu värre nästa gång. Vissa säger att hankatter enbart blir värre med åren, andra att de lugnar ned sig, jag försöker fokusera på att det är individuellt och att han förhoppningsvis är mycket lugnare till nästa löp.

Vi har ju inte haft någon sällskapskatt åt honom ett tag men han har ju fått träffa andra katter kontenuelligt sedan sällskapet flyttade ut härifrån, det har alltid gått bra och Herren är lugnet själv, väldigt social och trevlig och kommer bra överens med alla. Men just nu går det ju inte eftersom han är så påstridig. Tanken var att det skulle flytta in en katthemskastrat här nu men frågan är om det är bättre att vänta tills han lugnat ned sig?

Är jag jättehemsk som matte om jag låter honom vara själv fram tills det att han börjar bete sig som vanligt?
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Själv i själv som ensamkatt så tycker jag absolut inte du är hemsk, det är ju en kort tid och han har ju er ;)
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Så fel det kan bli. :o Självklart menar jag själv som i ensamkatt. :D

Det är nog mest mitt dåliga samvete som spökar, han verkar inte lida märkvärt av att inte ha sällskap.
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Så fel det kan bli. :o Självklart menar jag själv som i ensamkatt. :D

Det är nog mest mitt dåliga samvete som spökar, han verkar inte lida märkvärt av att inte ha sällskap.

Jag tror inte många lider av att inte ha sällskap. Man brukar märka stora förändringar i beteendet hos katter som är själva och helt plötsligt får sällskap eller tvärtom, men det betyder väl inte direkt att dom lider.
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Nej, du har rätt. Det jag menade var att vi inte märkt något skiftande i hans beteende sedan kompisen försvann, mer än nu när han drog igång och löpa.

En liten undran bara, hur länge är det normalt att de håller på så här? Just nu överväger jag att göra mössa av honom då han väckt dottern med sitt gapande för 5:e gången ikväll. :D Jag har aldrig haft en katt som reagerat så här innan, alla har varit kastrater från början. Hörde på balkongen förut en katt som strök runt huset och jamade, kan det vara den katten han känner av?
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Nej, du har rätt. Det jag menade var att vi inte märkt något skiftande i hans beteende sedan kompisen försvann, mer än nu när han drog igång och löpa.

En liten undran bara, hur länge är det normalt att de håller på så här? Just nu överväger jag att göra mössa av honom då han väckt dottern med sitt gapande för 5:e gången ikväll. :D Jag har aldrig haft en katt som reagerat så här innan, alla har varit kastrater från början. Hörde på balkongen förut en katt som strök runt huset och jamade, kan det vara den katten han känner av?

Gissar att du får räkna med våren och möjligtvis endel av sommaren mer eller mindre eftersom honorna löper rätt bra nu.
Kanske inte det svaret du ville ha :angel:
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Gissar att du får räkna med våren och möjligtvis endel av sommaren mer eller mindre eftersom honorna löper rätt bra nu.
Kanske inte det svaret du ville ha :angel:

Nej det var väl inte riktigt svaret jag strävade efter ska jag erkänna. :D Men kan Feliway funka? jag har ingen erfarenhet av det då jag aldrig behövt, och funderar på om det kan få honom att lugna ned sig lite iaf.

Dagtid är det ju lugnt, man är ju så van vid hans speciella läten så man tonar ut det, nattetid däremot är det en aning mer frustrerande att lyssna på hans friarsång. :D
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Nej det var väl inte riktigt svaret jag strävade efter ska jag erkänna. :D Men kan Feliway funka? jag har ingen erfarenhet av det då jag aldrig behövt, och funderar på om det kan få honom att lugna ned sig lite iaf.

Dagtid är det ju lugnt, man är ju så van vid hans speciella läten så man tonar ut det, nattetid däremot är det en aning mer frustrerande att lyssna på hans friarsång. :D

Absolut kan Feliway funka. Gissar att du inte bor i Sthlm? Då hade du kunnat testa med min, jag köpte inför flytten men den är inte tom och behövs inte mer. En sån där man sätter i väggen är bäst, kostar tyvärr runt 500:- (Vissa apotek, vissa djuraffärer eller veterinären har den) och räcker drygt 4-6 v. Sen kan man köpa enbart refill som kostar 200.
 
Sv: Kastrering enda utvägen?

Nej, jag bor ett par mil ifrån Sthlm. Jag ska ändå till djuraffären och köpa kattmat i morgon så jag ska höra med dem om de har, annars får jag ringa vet. Vi bor i en småstad men våran djuraffär har förvånadsvärt bra sortiment, så det är bara att hålla en tumme.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp