Kastrering nu??

G

Grevinnan

Går det att kastrera en häst "mitt i vintern"???
Jag tänkte mest på infektionsrisken när dom står inne på nätterna....
 
det är bättre att kastrera nu än mitt i sommaren då det är en massa insekter som far i såren...mina hästar står istort sett alltid inne på nätterna, så det är inga problem med kastrering på vintern....då är det mer infektionsrisk om det skvätter upp lera i såret...men jag kastrerar närsomhelst på året, en gång fick jag en som vart kastrerad mitt i augusti...det gick bra det med.
 
Föredrar att göra det när de är fruset ute.... Då finns det ingen risk för lera eller massa baskilusker över allt och se till att strö med halm om du gör det och strö mycket och mocka noggrant.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: CarroT
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 498
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: Sol
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 810
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp