Kastrering???

L

lei

har ni varit med om en, jag har kastrerat min och
funderar på hur man underhåller det på bästa sätt.
Hur mycket ska man motionera, utevistelse mm.
Har fått råd av veterinär men vill höra andra oxå.. :bow:
 
Låt hästen vara ute så mycket som möjligt. Se till att han rör på sig mycket.
Var inte och "fingra" på såret i onödan, risken blir bara större att det blir infekterat då. Tvätta bara om det verkligen behövs och då endast med varmt vatten eller koksaltlösning.
Det är vad jag tycker att man ska göra med nykastrerade pållar :)

Lycka till!

// Anna
 
Gjorde det för några veckor sedan.

I mitt fall gjorde jag fel som lyssnade på vet. att ha honom inne första natten. Det gjorde att han svullnade igen totalt och sedan har det varit svårt att få detta att lägga sig, vätskan kom inte ut ur såret. Han fick en infektion efter fyra dagar.

MASSOR av rörelse så att såret vätskar ut, jag fick helt enkelt inte tvätta det alls, han hade ont, så det såg ut som det gjorde. Han går på lösdrift och jag fick tvinga honom att röra på sig ännu mer i hopp om att det skulle vätska ur.
Enda gången det väskar ur ordenligt och fortfarande gör är när han sover om nätterna och klämmer i hop såret med sina ben.

Mitt råd efter denna kastration ha hästen i rörelse mycket, tvätta om du får men det är inte det viktigaste.
MVH/
 
Jag tycker ändå att det är viktigt att lyssna till rådet att ha hästen inne första natten för att minska risken för mkt allvarligare komplikationer.
PL
 
Jag fick rådet av veterinären att ha min ute dygnet runt om det fanns möjlighet.
Mycket mindre risk för infektion då.

// Anna
 
Stämmer men kastrationsdagen o natten därefter brukar man rekomendera att ha hästen inne för att inte öka risken för tarmframfall o blödningar samt att kunna ha koll om något händer. Om man är rädd för att såret skall svullna igen kan man ge en spruta antiinflammatoriskt i samband med kastrationen.
PL
 
Visst skall man följa vet.s råd, oftast i allafall. Här gjorde jag det trots att det inte kändes rätt att stänga in honom. Dagen efter när jag ringde stationen igen för konsultation ang. denna svullnad och pratade med en annan kollega så sa hon just. Släppte du inte ut honom när han vaknade!

Så allt beror på vem man pratar med även när de jobbar under samma tak.
MVH/
 
Min Vet (häst) rekommenderar utevistelse så fort hästen vaknat till och kontroller ofta första dygnen.
 
Jag kastrerade en äldre häst (12 år) och lämnade för säkerhetsskull konvalcenten till veterinärassistenten att sköta om. Vi fick med oss penicillin att spruta med de första dagarna, han gick ute i snurran två ggr/dag de första dagarna, därefter gick han i hagen där han rörde sig mycket.

Helt okomplicerat, inga komplikationer, väldigt välmående häst under hela tiden. Läkte snabbt och svullnaden (mycket måttlig) var över på ett par dagar.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 502
Senast: JohannaB
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 525
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 834
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp