Kastreringsdags- Förändringar?

*tove*

Trådstartare
Då var kastrering bokad för Douglas då. Jag skapade en tråd här för ca ett halvår sedan om min kryptorchida lilla Shih tzu och om jag skulle kastera eller inte, och nu är det bokat i alla fall. Vilka pris skillnader det var på olika kliniker. Nu ringde jag ju bara två, men här i min stad kostade det mellan 3 200- 4 600 och när jag ringde till grannstaden för att kolla pris så tog dom mellan 6 000-9 000 :eek:. Lite skillnad ;).

Hur förändrad blir en kastrerad hund? Nu är ju Douglas strax över två och har varken skvätt problem, är hanhunds aggressiv eller översexuellt. Kommer jag knappt märka någon skillnad då? Hur förändrades era hundar, om ni har kasterat?

Har dom väldigt lätt att lägga på sig extrakilon? Douglas är redan ganska bastant om man jämför med min andra hund Elvis som äter samma mat och lika mycket, är samma ras och får lika mycket motion. Tycker ni att man ska gå över till lightfoder direkt efter operation, eller enbart om han skulle bli överviktigt?

Tacksam för svar :)

Sv: Kastreringsdags- Förändringar?

Glömde en grej också.

Bör jag nämna för försäkringsbolaget att jag kastrerar honom?

Angående maten efter kastrering så fick min kompis köpa med sig ett foder från veterinären som hunden skulle äta den första tiden, sen kunde man byta till det fodret man ville men i mindre mängd eller lightfoder :)
En av mina kompisar kastrerade sin hund vid 6 månader men den är ändå hanhundsaggressiv :S
Så det är ju jättebra att du inte har problem med din okastrerade för den lär ju inte bli värre :D
Det sägs att de blir mer harmoniska och mer fokuserade på arbetet istället för på brudar :D
Jag ska absolut kastrera min hanhund så fort som möjligt! Fast han e bara tre månader nu så vi får vänta..

Ja gör det!
Vissa bolag har rabatt för kastrerade hanar.

Det tar cirka 1-2 månader efter kastrering innan man märker någon skillnad (särskilt med maten). De flesta kastrerade hundar har mindre energibehov = fortsätter man ge samma fodergiva går de upp i vikt. Man kan ibland behöva dra ner rationen med så mycket som 60%!

Fortsätt ge samma foder och se hur han reagerar, märker du att han börjar lägga på sig så ge honom mindre av det foder du ger honom. Tycker inte att du behöver byta till lightfoder direkt. Kan ju vara så att det räcker med att du kanske ger 20% mindre så håller han sig jämn i vikten.

Något som kan ändras efter kastrering är pälskvaliteten, ofta får de mer underull. Men det är inget som alltid sker.

Min rottis är kastrerad sen 1 år tillbaka. Han är 6 år. visst får man va lite försiktig me maten, men han äter samma som innan..

Däremot släppte han nästan genast på sitt behov att ha stenkoll på allt. Han blev som en unghund igen! leker o busar så som han aldrig gjort förr! :bump:

Har idag bokat tid att kastrera waktlen oxå! Han är 2.5 år o väääldigt fixerad vid sina kulor. Nervös o hispig o börjar tendensera till att bli helt labil. Så nu testar vi om kastrering hjälper! Hoppas! :)

Jag kastrerade min kryptocida sheltie, 10 mån, förra veckan. Det blev en halv kastrering, dvs ena kulan i buken hittades inte. Han har nu ett långt ärr på buken (utan resultat). Jag är mycket besviken. Så mitt råd till dig är att göra ultraljud före så man vet var kulan finns eller om den inte går att se, så du får chansen att bestämma hur du ska göra. Jag valde en billig klinik i Stockholm 4 000:- och de hade inte ultraljud. Var jag dumsnål??

Sedan hur han blir med bara en kula kunde inte veterinären svara på. Om han kommer fortsätta springa efter löptikar. Det är många frågor men ingen har svar. Kulan i buken kan producera hormon. Från veterinären fick jag provpåse på veterinärfoder som vi använder nu. Den information jag fått är att ämnesomsättningen ändras direkt så det gäller att hålla koll på vikten på en gång. Jag väger min gosse varje morgon och den har stigit några gram.... men det kan ju också bero på att han inte får långpromenader nu som han är van vid. Så under denna konvalescenttid är det bra med lightmat.

Dock återhämtade han sig mycket snabbt och med värktabl i 3 dagar hade han inte alls ont. Han använder tratt som faktiskt fungerar bra.
Är nu mycket pigg och förstår inte varför han inte får springa lös, och leka med andra hundar. Lycka till!

Jag hoppas att dom hittar båda kulorna, annars känns det ju onödigt med tanke på att jag kastrar honom enbart för testikelcancer risken. Har känt den ena kulan i ljumsken i alla fall och har för mig att vi känt den andra där också så det ska nog inte vara så svårt att hitta dom på Douglas.

*kl*

Tack alla för svaren!

Om ena kulan ligger i ljumsken är vad jag förstår betydligt enklare både att hitta och mindre ingrepp. Och det borde en veterinär lätt kunna känna innan operationen. Lycka till.

Tack, tack. Kommer vara orolig som tusen när jag lämnar honom där men :cry:. Jaja, det är ett tag kvar och det ska väl gå bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka