Bukefalos 28 år!

jagvillvaraanaonym

Trådstartare
Hej,
Jag vill ha all info kring katarakt, de ärftliga varianterna.
Hur ser prognosen ut? Är främst intresserad av prognosen för Bakre polkatarakt.
Finns det behandlingar, isåfall vilka?
Går alla varianter att operera?
Kan en typ av katarakt nedärvas som en annan typ av katarakt? (exempelvis om en hund har Främre Y-sömskatarakt kan den då nedärva andra typer av katarakt till sina avkommor, tex total katarakt )

All info välkommnas, både länkar och egna erfarenheter. Har googlat en del själv, men vill veta ännu mera.
 
Min gammeltant ögonlystes och fick diagnosen bakre polär katarakt -10 (född -02 och lyst ua innan dess). Hon ser lite sådär (har märkts året kanske), kan inte alltid se var jag är, men ffa bekymmer när det är mörkt. Får tända lampan åt henne när hon ska upp i sängen och så.
Jag har aldrig kollat upp om det är något som kan opereras, hade inte opererat henne om det gått ändå, så det har inte känts aktuellt. Hon funkar i vardagen med lite ljudförstärkning ibland, så inga större bekymmer där.
Hon har minst två avkommor (från olika pappor) med totalkatarakt, så någon form av samärftlighet mellan kataraktformerna finns rimligen.
 
Min gammeltant ögonlystes och fick diagnosen bakre polär katarakt -10 (född -02 och lyst ua innan dess). Hon ser lite sådär (har märkts året kanske), kan inte alltid se var jag är, men ffa bekymmer när det är mörkt. Får tända lampan åt henne när hon ska upp i sängen och så.
Jag har aldrig kollat upp om det är något som kan opereras, hade inte opererat henne om det gått ändå, så det har inte känts aktuellt. Hon funkar i vardagen med lite ljudförstärkning ibland, så inga större bekymmer där.
Hon har minst två avkommor (från olika pappor) med totalkatarakt, så någon form av samärftlighet mellan kataraktformerna finns rimligen.

Hittade en intressant lista om de olika typerna och enligt den så är bakre polär katarakt ärftlig i åtminstone vissa raser.
http://www.bbhc.nu/ogonsjukdomar.htm

Lite mer från Doggy Rapport
http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/04/rapport0204.pdf

Vet inte om du läst dessa, men lägger in ändå :)
 
Tack för svar. Hur har avkommorna klarat sig med sin katarakt?
Jag har ingen kontakt med ägarna (jag tog över tiken när hon pensionerades från aveln, så jag är inte "valparnas" uppfödare), men jag vet att iaf en lever och frodas, hon borde blir 7 i år, och den andra har jag inte hört något om, borde vara ungefär 10 om hon lever.
Generellt är det så att om en synnedsättning kommer gradvis, så klarar sig hundarna oftast förvånansvärt bra, så pass att ägaren inte alltid märker att hunden ser dåligt. Kommer den däremot fort så kan de få större bekymmer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har försökt googla men hittar så dåligt med info om FCP. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig. Min hund hade OCD i båda...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 620
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Okej, nu kommer ännu en fråga kring foder. En het potatis i många lägen med för och emot torr vs blötfoder och det ena med det andra...
Svar
3
· Visningar
1 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp