Bukefalos 28 år!

katt med konstig mage

K

Kissekatten

Hej!
Vi tog hem en hittekatt från stallet i höstas. Då hade hon två bebisar vid sin sida & var dräktig igen. (Det var mest därför hon fångades in)
Vi fick den ena av de äldre bebisarna såld och sedan kom det 5 små liv till.:)
Nu är även de sålda & mammakatt med äldsta dottern bor kvar. De är avmaskade, framför allt mamman, flera gånger, men mammans mage vill inte gå tillbaka ordentligt. Hon är fortfarande stor runt hela magen, inte fet. Hon är i övrigt pigg & glad & bajset är perfekt. Hon äter som hon ska & vi har aldrig sett någon mask. Just nu väntar vi bara på att försäkringen ska gälla så att vi kan ta henne till vet. och kolla upp denna "bylsighet".

Är det någon som har en idé till varför mammakissen ser ut såhär?:confused:
 
Sv: katt med konstig mage

Hon kan ju ha fått otaliga kullar om hon gått ute flera år.
En hona i en grupp "vildkatter" i en fiskeby som vi matade hade stor kroppshydda och sades vara runt 16 år.
Ingen hade gett henne p-piller förrän vi började med det.
Hon var tam och hade bott där hela livet.
Massor av kullar hade det blivit och ungarna hade de gjort av med.
Så hon såg ut som om hon hade kjol ungefär.
Kan ju vara ngt liknande.
 
Sv: katt med konstig mage

Är hon ordentligt avmaskad ?
Mina stödisungar hade rejält med mask och trots upprepad avmaskning med bredspektrum-medel, så fortsatte dom ha mask och den ene ungen hade en enormt stor mage. Bytte preparat och avmaskade igen = magen skönk ihop och masken försvann.

Annars har hon kanske "bara" fått flertalet kullar som i sin tur gett hängmage - precis som det kan göra hos oss människor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har periodvis varit dålig i magen, med väldigt mjuk och/eller helt lös avföring och det stinker utav bara helskotta. När...
Svar
17
· Visningar
4 976
Senast: Sorbe
·
Avel I slutet av April hämtade jag två ponniesar på en ridskola. De var lite bukiga & magra så jag antog att det berodde på proteinbrist då...
Svar
18
· Visningar
2 904
Senast: wrangler
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 659
Senast: zoowie
·
Övr. Katt Har hittat (lr hon hittade mej rättare sagt) en jättemager katthona uppe vid stallet, å kunde givetvis inte strunta i henne. Hon var...
Svar
2
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp