Katt som biter på sladdar ?!

T

towaa

Är just nu vansinnig, Min 1åriga Ragdoll hane (kastrat) har blivit (eller har nog alltid varit) helt besatt i sladdar. Han har efter en uträkning bitit sönder 9000 kr...
Idag bet han sönder en hemmabio och en stereo. Tidigare har han tuggat sönder 5 st hörlurar samt en annan hemmabio och en svindyr lampa.
Var tusan ska jag göra?! har testat allt, citron, tandkräm, parfym..tejpat in alla sladdar osv! Man kan ju inte tejpa in allt man äger?

Köpte en kattkompis att leka med för att han kanske var understimulerad, men den kisen sover hellre än busar med honom, fast visst han får ju mer bus nu än innan. Jag försöker leka med honom ofta men han tycks aldrig bli trött..Han äter som han ska å dricker..Har testat feliway, cylkene ja ALLT för att han ska lugna sig, för när han inte biter sönder alla sladdar, då går han runt och gnäller o jamar o jamar o jamar å jag kan inte släppa honom på balkongen längre för han vrååålar och grannarna lär bli tokiga på mig!
Han är på allt, river på soffan, sänger å tja allt..det är massor han fördärvat..blir så ledsen på allt detta, vill ju inte sälja honom...

NÅGON vänlig själ som vet vad jag ska göra med honom?
Tack
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Är katten kastrerad? Jag tycker tyvärr det verkar som att din katt inte trivs med sitt nuvarande liv på din beskrivning :( Och med det menar jag självfallet inte att du är en dålig ägare, utan att han helt enkelt är missnöjd med något. Det hade jag tänkt om det vore min katt iallafall.
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Har du låtit kolla tänderna på honom? Han kanske har tandsten eller nåt..
Min katt tuggade på gummisnoddar och foton (ja, pappersfoton :crazy:), det kan vara nåt med smaken som drar.

Edit: Kom på att det kan vara att han har brist på något också.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Har för mej att jag hört att sånt man sprutar på för att dom inte ska pissa på saker även hjälper på bitande på sladdar. Är inte helt säker men värt att prova.
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Ja..han är inte nöjd med något. Försöker busa med honom så mycket jag bara kan, och den lilla kisen, tja han är inte på bushumör alls..bara ibland en liten stund. Och han kräver så mycket aktivitet. Han är kastrerad och han har massa leksaker och klätterställningar och tillgång till balkong...

Vad kan ha brist på? har märkt att hans päls blivit sämre, b vitamin? men inte kan de bero på hans beteende? han är väl understimulerad. Tog ut honom i koppel men då blir han bara rädd o börjar jama o skaka:S
Han äter bra och har bra mat, samt dricker o är pigg i övrigt..

Nej jag har testat allt sånt get off spray funkar inte..bara en kort stund..Blir tokig :( Tycker så mkt om honom o vill att han ska va lycklig och harmonisk katt som han varit innan..och som min andra kastrat är här hemma..

Har ni några tips på att aktivera honom?
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Vad kan ha brist på? har märkt att hans päls blivit sämre, b vitamin? men inte kan de bero på hans beteende?

Det kan man väl se genom blodprov.
Beteendet (äta sladdar) kan mkt väl bero på att han har brist på nåt. Eller tandproblem, som jag skrev förut.
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

känner igen de där beetendet... mina 2 katteherrar på ca 2 år har(hade) perioder då dom bett på alla sladdar dom kunde hitta.

men ja köpte såna här "kabbelsammlare" å satt på alla tvkablar å datakablar å sånt å då var de inte lika kul längre så nu mer låter dom bli dom. :)

sen var ja noga med att lägga undan alla mobilladare å så när dom inte används å används dom så brukar ja stoppa dom där katterna inte kommer åt dom.

Sen köpte ja självklart en massa roliga leksaker åt dom.

Hjälpte iaf på mina herrar :)
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Jag tror som du att han är understimlerad. Det beteendet har jag haft på alla katter som varit innekatter. Och det har försvunnit helt när de fått utevistelse. Även min Birma katt fick börja gå ut, raskatter klarar det också..

Jag skulle ändå testa att gå ut med honom regelbundet, även om han är rädd. Han vänjer sig fort.
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Min ena katt var en riktig sladdbitare när hon var yngre och det berodde inte på tristess utan snarare på ett arv efter mamman, som också var sladdbitare. Jag lindade in alla sladdar i aluminiumfolie och då slutade hon att bita på dom.

Nu har vi skaffat en till katt och den katten tycker att det är jätteroligt att bita på mina foliesladdar, men bryr sig inte alls om vanliga sladdar. Som tur är har den andra katten blivit äldre och beteendet är förhoppningsvis brutet, så det går nog att ta bort folien nu.
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Förlåt mig men jag kan inte låta bli, men är inte Ragdoll en väldigt lugn ras :rofl: :rofl:
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

jo det är det, men betyder ju inte att de sover hela dagen o inte busar, de är ju djur lixom...:S de klättrar inte i gardiner å sånt men de kan ju vara pigga o livliga för det.
Tack för alla svar!:laugh:
 
Sv: Katt som biter på sladdar ?!

Tabasco. Stryk tabasco på sladdarna och låt torka. Kissen biter inte mer än en gång...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: Sel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 132
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Nu har våra kattungar (snart 14 veckor gamla) varit här nästan en vecka. Och nu har honan börjat bita på sladdar :crazy:. Vad bör jag...
Svar
1
· Visningar
3 436
Senast: Sol
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 229
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp