Katt som tar in grodor, hjälp!

Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att kattmamman bär sina ungar. Hon leker inte med dem utan ”släpper av dem” på olika ställen och sen lägger hon sig och tittar på dem en stund innan hon går igen. Detta medför att grodorna hoppar iväg och gömmer sig och vi har hittat uttorkade döda grodor i olika mörka skrymslen och ibland när man ska gå på toa hoppar det fram en groda från under badkaret eller liknande. Detta har gjort att jag har utvecklat tendenser till grodfobi, tycker de är så jäkla äckliga när de hoppar.

Finns det något sätt att få bukt med detta eller är det helt hopplöst? Vi har kattlucka och båda katterna går in och ut som de vill men det är bara Miss Li som tar in djur. Råttor, möss, sniglar, fåglar, fladdermöss, you name it, men det är bara grodorna som är ett problem efter som de lever och är så många.

Visa bifogad fil 126374
Nöjd katt, missnöjd groda och matte.

Den på bilden ser ut som en padda. Hur som helst så vill den ut i friheten igen. Kommer inte på någon bra lösning. Kanske fixa några plastlådor med lite vatten på botten och hål -lagomt stora för grodor? Ställ dom i vrårna. I bästa fall hittar varannan av de där stackarna dit
 
Jag har precis samma problem här! Vi har dessutom ovanligt mycket grodor här i år. De är 10-15 cm i storlek (paddor!?) vet inte vad skillnaden är mellan groda och padda heller. Katten tar in grodor i vår källare och lämnar dem och de är inte lätta att fånga heller. Vaknade en morgon av att något hoppade vid sängen 😩Har tack och lov, än så länge, inte hittat någon död groda inomhus. Men har hittat några halvdöda/döda ute på trappan och i trädgården, det måste vara katten som lekt för hårt med dem antar jag. Blir riktigt ledsen att han ger sig på grodor och förstår inte varför. Även en fladdermus och en fågelunge i somras. Hanterat dem som trasdockor har jag sett, blir sorgsen över detta beteende. Den här katten är en dum en. Jagar och leker men dödar inte sina byten alls eller ordentligt. Förra katten jagade, dödade och åt upp fåglar och möss och gav sig definitivt inte på några grodor.
 
Groda till vänster, padda till höger. :)
Det är sorgligt när katter tar vilt vi ska vara rädda om, men vad man kan göra åt det annat än att hålla katten inne vet jag inte.
1694295901784.png
 
Ok tack Sel, tydlig begriplig bild👍 Då är det tveklöst grodor katten tar här. Men är paddor alltid knottriga? Och har kortare ben…?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Uppdatering.

Sedan Kjellie lämnade oss har Miss Li blivit som en helt annan katt, tex så har hon helt slutat ta in djur. Inte ett enda har hon tagit in sedan hon blev ensamkatt.

Jag funderar på om beteendet att ta in så mycket djur kan ha varit stressrelaterat?

Kanske inte behöver hävda revir på samma sätt?

Edit: Plus att alla djur särskilt grodor/paddor gått i vintervila nu.
 
Kanske inte behöver hävda revir på samma sätt?

Edit: Plus att alla djur särskilt grodor/paddor gått i vintervila nu.
Har möss och råttor också gått i vintervila? Och alla småfåglar, har de flyttat söderut? Isf kan det ju faktiskt vara så ”enkelt”. Fast jag hoppas mer på min teori för annars kommer hon väl sätta igång igen i vår 😅
 
Uppdatering.

Sedan Kjellie lämnade oss har Miss Li blivit som en helt annan katt, tex så har hon helt slutat ta in djur. Inte ett enda har hon tagit in sedan hon blev ensamkatt.

Jag funderar på om beteendet att ta in så mycket djur kan ha varit stressrelaterat?
Det hänger nog även mycket på ålder och hon såg det kanske som sin uppgift att försörja flocken? Nu när hon är ensam så får du klara din egen försörjning, men som jag skrev tidigare så har groddjuren gått i vinterdvala nu och småfåglarna med ungar är inte lika talrika när mycket fågel flyttat. De bofasta är inte lika lätta eller många som när ungarna blir flygga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 670
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp