Bukefalos 28 år!

Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

S

Smultronagnes

Hrmfp! Fnyser min tuss över torrisarna men äter blötmaten med god aptit.
Ibland hör jag pratas om att man inte ska ge katterna mat typ Friskies, Purina, Whiskas etc, särskilt inte torrisar.
Men hur alvarligt är det där egentligen? Vad kan hända? Varför? Är det inte bara ett praktiskt rykte från de fodertillverkare som gör det "dyrare" fodret?

Vad matar ni med?
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Jag vet många katter som dött p.g.a "utslagna" njurar.
Detta ska enligt vissa bero på blötfoder av den typ du nämnde (typ: de man kan köpa i sin matbutik).

Om det stämmer, det vet jag inte.

Själv ger jag mestadels mina katter R***l C***n, torrfoder, för siameser....
Om det är bättre, det vet jag inte. :confused:
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Jag ger Mjau våtfoder, som är bra, svensktillverkat foder med hög proteinhalt och låg kolhydrathalt.

Mina katter mår mycket bättre på det än på torrfoder av fina märken.

För mig är det viktigaste vad gäller deras mathållning att de äter våtfoder i stället för torrfoder. I perioder försöker jag vänja över dem på rå, hemgjord mat, men den ene katten vill inte. Vi har kommit så långt så att han kan äta rå köttfärs, i alla fall.
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

"Enligt vissa" är en väldigt vag källhänvisning... Det finns hemskt många föreställningar om katter och mat, man ska inte tro allt man hör. Det är bättre att försöka läsa på själv.
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

hmm, det enda jag har hört är att hankatter inte skall äta enbart torrfoder för dm har lätt för att få urinsten..min gammelkatta äter bara torrfoder..katty eller friskies tror jag ( gul påse) hankatten som är ett år äter samma torrfoder men mest burkmat och då Pussi då han inte gillar nåt annat jag provat( whiskas, mjau o allt vad det heter) en å annan mus slinker nog ner också...
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Ja, alltså...det är därför jag var lite luddig :crazy:
"Enligt vissa" är bl.a kattuppfödare och då naturligtvis :crazy: personal i djuraffärer.
Som, sagt, jag vet ju inte om det stämmer, och har inte "tagit fasta" på informationen, då jag inte vet något mer om det!



Vad skönt att få lite utlåtanden om Mjau.
Jag har funderat över att gå över till dem, men ville höra med ngn som har katt, om hur det fungerar, om det är bra o.s.v....
Det känns ju lite tryggare med ett Svenskt märke...
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Mjau Torrfoder slukas med hull och hår här hemma, lite konstigt då jag trodde att katter åt med näsan, alltså att det ska lukta mumma för att de ens ska smaka, och jag tycker Whiskas lila adultpåse både luktar och ser mer aptitligt ut ur kattperpektiv än de bruna små icke-luktande grejorna i Köttgille, Fiskfrossa och allt vad de heter.
Bilanx går ned för ena katten men inte den andra.
Mjaus nya tetror tycker katterna inte om.. den enda blötmat jag lyckas truga ned är Whiskas och Icas portionspåsar.. :crazy:
Och vill de ha det så varsågod.
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Såg på VETRINÄRERNA på TV, i ett avsnitt sa han vet. HÅKAN att det där med katter och torrfoder är en myt.
Givetvis är det bra med mkt. vätska men alltså inte skadligt med torrfoder enligt honom......
Ge katten det den gillar så länge den mår bra av det!!!
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

:bow: :bow: :bow: :bow:
Och alla individer tål ju inte samma saker.......
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

En av mina stallkatter dog av utslagna njurar... Jätte läskigt faktiskt. Han hade ätit det billigaste fodret, torr Kattarina och Mjau på burk, från den stora kedja där man kan köpa allt från kofoder till råttfällor...

En dag blev han väldigt trött men jag tänkte att han bara var lite förkyld eller något men nästa dag var ögonen helt insjunkna av uttorkning, när jag gav honom vatten drack han helt hysteriskt men efter ett tag rann allt ut genom nosen på honom (typ en deciliter). Som tur var skulle pållarna vaccineras den dagen så veterinätren skulle ändå komma så han behövde inte lida och jag slapp betala massor för att få honom avlivad på djursjukhuset. HAn blev bara tre år och hade aldrig varit sjuk innan det.

Katten jag har hemma äter "dyrt" torrfoder, sen hon började göra det bryr hon sig inte om det billiga som man ibland har tvingats köpa när kattmaten är slut och djuräffären är stängd, däremot tackar hon aldrig nej till lite burk/påsmat.

Hon håller vikten bättre med den dyra maten och det märket jag använder nu är balanserat och innehåller allt hon behöver. Det kostar 85 kr för 1 kg, hon äter en deciliter per dag av det så om man jämför med hur mycket hon åt när hon fick whiskas/friskes osv så är hon billigare i "drift" nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Den mesta kattmaten man kan köpa i vanliga livsmedelsaffärer är faktiskt bara skit, vare sig det gäller våtfoder eller torrfoder. Jag anser dock att det är bättre att ge ett bra våtfoder än vilket torrfoder som helst. Specific, EaglePack och MJAU är exempel på vettiga våtfoder. Katter är renodlade köttätare och behöver därför mat som innehåller mycket kött. De är även ökendjur vilket betyder att deras mat helst bör innehålla mycket vatten eftersom de helt enkelt inte är skapta för att känna av törst på samma sätt som människor.

Vad gäller "utslagna njurar" kan det bero på mycket. Många gånger kan det vara ärftligt betingat, tyvärr och då spelar det ingen roll vad man ger för mat, njurarna pajar förr eller senare iaf. I vissa fall är det virus eller bakterier som pajar njurarna och i vissa fall är det kosten som ställer till det.

http://www.devonrex.se/kokbok/internet finns många bra länkar om kattmat.

Mer och mer av den forskning som görs kring katter och mat visar faktiskt på att torrfoder inte är så förträffligt. Många experter rekommenderar inte alls torrfoder och en del vågar t o m att torrfoder inte kommer finnas om 10 år ;)

Ge katten en mus! :D
 
Sv: Katta-mat. vad ska man ge egentligen?

Våran katt äter bara torrfoder och det fungererar bra. Givetvis är det rekomenderat av veterinär och säljs bara på vet. kliniker. Som någon skrev ovan är det en myt att katter ej kan äta bara torrfoder, men jag skulle vara föriktig med vilket märke jag ger katten, och endast ge den något som vet. har rekomenderat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp