Katten använder oss som klösbräda

Mirre

Trådstartare
Det är standard varje kväll, när vi går och lägger oss kommer hon och hoppar upp i sängen. Så fort vi rör oss anfaller hon våra fötter. Ibland vaknar vi även på nätterna av att hon satt klorna i fötterna på nån av oss.
hur 17 ska vi få henne att sluta?
Hon är 10 mån kan tilläggas

Sv: Katten använder oss som klösbräda

Har hon någon kompis som hon kan leka med istället för era fötter?

Sv: Katten använder oss som klösbräda

Finns ett begrepp för det - "play aggression" på engelska, det är ett naturligt beteende att leka som tyvärr får ett oönskat utlopp. Aktiverar ni henne ordentligt annars? Vissa katter måste leka väldigt intensivt, gärna med kattkompis, för att få utlopp för sina instinkter.
Är hon kastrerad? Det kan minska beteendet som f.ö. annars brukar minska kraftigt när katten är 1½-2 år men kan försvinna tidigare med rätt åtgärder som ordentlig stimulans och även kastrering då.
Annars kan ni väl stänga dörren till sovrummet?

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 241
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
932
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka