Bukefalos 28 år!

Katter på köksbänken

Lycanthrope

Trådstartare
2 av 3 katter är HELA tiden uppe och rotar runt på diskbänken och i diskhon.
Står där ingen disk ska dom ändå upp och rota och härja.

Så fort man går in i köket hoppar dom såklart ner och skyndar iväg så det går inte att spraya vatten eller liknande, den ena katten gillar dessutom att bli duschad med vatten.

Hur har ni andra gjort?

Dom är dessutom sjövilda på natten så det går knappt att ha dom lösa i huset. Dom kan komma farandes över soffan när vi ser på film, sängen när vi sover, över hundar och blomkrukor och allt möjligt. :meh:
 
Sv: Katter på köksbänken

Det är lite olika hur vi kattägare är. Det du beskriver är inga problem för mig tex :)

Om du inte vill ha dem på diskbänken så får du erbjuda dem något mer intressant att hålla på med i stället.

Äger man katter så får man kompromissa på vissa punkter. De har sina behov och om de stör oss människor så får vi försöka styra över dem till något som är mindre störande för oss. Har man väldigt aktiva katter så är det nödvändigt att rasta dem ordentligt och kontrollerat flera gånger om dan.
 
Sv: Katter på köksbänken

Jag tycker inte dom ska upp och slicka på tallrikar och grejer, eller välta ner saker som dom så gärna gör.

Dom har leksaker, klätterträd och varandra och dom leker hela dagarna också.

Får se om jag kan hitta ännu fler aktiveringsgrejer som vi kan pyssla med åt dom på dagarna men det känns inte som det hjälper, den minsta är outtröttlig. :p
 
Sv: Katter på köksbänken

Jag kan varmt rekommendera kattvippan "dabird". Det är något magiskt med den som gör att katterna hoppar, voltar och jagar som tokiga. Efter ett par minuter med den så ligger katten platt på sidan och flämtar.
 
Sv: Katter på köksbänken

Jag tycker inte dom ska upp och slicka på tallrikar och grejer, eller välta ner saker som dom så gärna gör.

Dom har leksaker, klätterträd och varandra och dom leker hela dagarna också.

Får se om jag kan hitta ännu fler aktiveringsgrejer som vi kan pyssla med åt dom på dagarna men det känns inte som det hjälper, den minsta är outtröttlig. :p

Då får du göra bänken ointressant. Skölj av tallrikar osv direkt och in i maskinen. Städa hoarna ofta.

Dabird som någon sa innan ni lägger er. Våra börjar alltid leka självmant strax innan vi lägger oss så de blir trötta och sover när vi sover. =)
Inget direkt tips gentemot att de välter ner saker, de gör våra ibland med. Det är svårt att "fostra" katter som man gör med hundar. =)
 
Sv: Katter på köksbänken

Håll undan så att det inte finns tallrikar att slicka på. Du kan även lägga ut aluminiumfolie under en period, katter brukar inte gilla att gå på sådant.
 
Sv: Katter på köksbänken

Jag lät ugnsgaller och -plåtar stå framme på diskbänken ett tag. Kattstackaren hoppade upp ett par gånger och blev lika rädd varje gång, nu låter han bli..
 
Sv: Katter på köksbänken

Här har vi helt enkelt lärt oss att inte ha något ätbart framme, inga tallrikar att slicka rena och inget skräp kvar i vasken. Då blir det inte så kul att vara på köksbänkarna heller.

Kattvippa kan jag också verkligen rekommendera, vi har en modell med läderremmar förutom fjädrar, den är hållbar och mycket uppskattad. Jag har en liten aktivitetsboll till min katt också där man stoppar in godis som katten sedan får ut genom att putta runt bollen. Passar väldigt bra för mitt matvrak.
 
Sv: Katter på köksbänken

En av mina går också gärna upp på köksbänken när jag inte ser och lämnar fina vita tassavtryck överallt om det är lite blött där. Inget jag testat har hjälpt, så jag har gett upp nu.;)

Eftersom jag låter kattmatsskålarna stå i vatten över natten för att de ska blir lättare att diska kan ni förstå att det skulle bli ett mindre kaos om de vore fritt tillgängliga. Därför har jag helt sonika tagit en bricka som är i storlek med diskhon och satt lite häftmassa i hörnen på den och sedan placerat den över diskhon. Nu kan vattnet göra sitt jobb utan att det blir totalkaos i köket.:p
 
Sv: Katter på köksbänken

Om det finns saker att äta är det klart att de är på köksbänken? Lägg disken i blöt, och håll tomt på roliga grejer. Dubbelhäftande tejp hade jag en kompis som provade med framgång, de gillar inte att gå i det klistriga men det är helt ofarligt. Bestraffningar som bygger på att de blir tagna på bar gärning funkar i regel dåligt på katter, de blir duktiga ögontjänare.

Katter som härjar mycket brukar behöva både fysisk och mental aktivering. Att leka dem fysiskt trötta resulterar bara i katter som är i sjukt god form. Klickerträning, miljöberikning, födosök och "svåräten" mat funkar mycket bättre om det är nedvarvning man vill komma åt.
 
Sv: Katter på köksbänken

födosök och "svåräten" mat funkar mycket bättre om det är nedvarvning man vill komma åt.

Bra tips. Här har det numera blivit så att katten också får något att tugga på när hundarna får köttben; finns det inga ben som är lagom i storlek så funkar brosk och senor också både som motion för tänderna och som berikning.
 
Sv: Katter på köksbänken

Bra tips. Här har det numera blivit så att katten också får något att tugga på när hundarna får köttben; finns det inga ben som är lagom i storlek så funkar brosk och senor också både som motion för tänderna och som berikning.

Heeeelt och hållet OT, men din avatar är skitläskig när den blinkar!
 
Sv: Katter på köksbänken

Tyckte jag med! :eek:
Tyckte att den blinkade. Kollade på den men inte fasen blinkade den, läste vidare, såg i ögonvrån... kollade igen och nog fasen blinkade den!

OnT: Min hankatt är gärna vaken nattetid om han inte får leka av sig med laserpekaren eller favvoleksaken som är en bit päls på en pinne (med snöre).
En annan favorit han har är en tennisboll som jag har gjort ett litet hål i och den fyller jag med godis när han är rastlös. Blir lite hjärngympa att rulla runt på den (utom för honkatten som när hon bryr sig låter hanen putta så att hon kan äta upp godisarna...)!
 
Senast ändrad:
Sv: Katter på köksbänken

Om det finns saker att äta är det klart att de är på köksbänken?
Den ena katten skulle inte stjäla en köttstek som stod framme över natten ens :)Klickerträning, miljöberikning, födosök och "svåräten" mat funkar mycket bättre om det är nedvarvning man vill komma åt.
Vi klickertränar och barfar våra katter vilket innebär att dom nästan dagligen äter råttor, möss, får gnaga på hela kycklingar, kaninungar mm.
 
Sv: Katter på köksbänken

-En metod som jag skrivit om flera gånger förr här på forumet är att strö lite vitpeppar där katterna inte ska vara. Inte alls trevligt att få i nosen men ofarligt!

Ett annat sätt är att sätta ställa upp en skåplucka med en vattenskål, helst av metall, balanserande överst. På den kan man lägga ett litet kastrullock. Dra ett snöre från skåphandtaget till rummet intill. Då du hör att en katt hoppar upp på bänken så rycker du till så att den där skålen åker ned med ett plask och en skräll. Dina kanske inte bryr sig, men de flesta katter och hundar gör det.

Säger jag som sitter här med min mjukis-Vessa som alltid vill vara till lags...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 286
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 472
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp