Kattungejakt!

Mabuse

Trådstartare
Jag och sambon har tänkt oss att skaffa en katt. Eftersom jag kommer att vara hemma fram till början på juli och katten därför inte behöver vara ensam hemma så skulle vi gärna vilja köpa en kattunge (eller snarare, det känns som vi har möjlighet att ta hand om en kattunge på ett bra sätt, och skulle därför gärna vilja ha en unge). I min enfald (man hör ju så mycket om att det finns massor av oönskade kattungar) så trodde jag att detta skulle vara en lätt sak, men det verkar inte vara fallet. Är det någon som har några bra tips om hur man kan få tag i en kattunge? Vi bor i Stockholmsområdet, om det kan vara till hjälp. När det gäller kattraser har vi varit inne på Russian Blue, men tyvärr finns det ingen uppfödare i Stockholmsområdet som har någon kull leveransklar inom de närmsta månaderna, så vi lutar åt en bondkatt.
 
Tack för tipsen. Problemen med katthem är att de (i Stockholm i alla fall) under inga omständigheter tillåter att man köper EN kattunge, man måste köpa två, och vi vill bara ha en katt. En vuxen katt är förståss ett alternativ, men helst skulle vi vilja ha en kattunge. Om det inte går så är det förståss bättre med en vuxen katt än ingen alls, men om det finns att få tag på så skulle vi hellre vilja ha en unge.
 
Halloj!
Jag har samma "problem". Vi vill oxå bara ha en kattunge och
då går det inte med katthemmen.. Tyvärr. Eller om jag fick
bestämma skulle jag köpa två men sambon tycker att det räcker
med en..

Förresten har du kollat på Stockholms Katthem på deras kattungar. Jag har förälskat
mig i Saturnus och Venus. :love: Försöker övertala min sambo om det
oxå men det är svårare..

Lycka till med kattsökandet! :)
 
Dom har jag tittat på, håller med om att dom är väldigt rara! Hittade en annan vuxen katt i Haninge som verkade jättetrevlig (Junior, en grå hankatt), där det stod att den gärna skulle vara innekatt. Jättebra, tyckte vi och var på väg att ringa tills vi såg en några veckor äldre annons där kattens förra ägare letade ny familj till den eftersom den vantrivdes så som innekatt och behövde komma nånstans där den fick vara ute. :( Fattar dock inte vrför katthemmet skriver i sin beskrivning av katten att den helst ska vara innekatt. :confused: :confused:
Vi borde väl haft bättre framförhållning, men efter alla berättelser (inte minst här på Bukefalos) om de mängder av kattungar som far illa och måste avlivas för att de inte kan hitta hem så hade jag inte trott att det skulle vara såpass svårt. Får dock inte det hela att gå ihop: å ena sidan är det helt förkastligt att avla på huskatter eftersom de ofta blir misshandlade och far illa, å andra sidan är det jättesvårt att hitta en katt att köpa. Tycker att åtminstone några av dessa mängder av kattungar borde annonseras ut :confused:
 
Har du tittat på blocket där annonseras det ut ganska ofta.

För min del är det så att jag är rätt "kräsen". Jag vet precis
hur min blivande katt ska se ut och det kommer ta tid tills
jag hittar henne ;)
 
Visste du inte om blocket?? :eek: Gissa om jag blev
förvånad. Trodde alla visste att blocket fanns! :rofl:
 
Det finns ju en ganska självklar anledning till att katthemmen absolut inte tillåter att man bara skaffar EN kattunge - kattungar mår bättre av att vara två. En människa har mycket svårt att ersätta det som en annan katt kan ge och även om du är hemma en eller två månader så behöver ju kattungen stimulans även efter det. Stimulans som bara en annan katt kan ge.

Sen kan ni ju fråga er varför ni just vill ha en unge? De blir inte mer tillgivna om ni tror det och kattungar är de bara en kort tid. Sen är de ju vuxna iallafall. Bor själv i Sthlms området och har ev. bekantas bekanta som har kattungar. Jag kan ju höra mig för...men jag tycker absolut att ni ska tänka om med det är om EN katt. Det är inte mer jobb med två, snarare mindre eftersom de hållar varandra sällskap.
 
sök på katthem, det skulle jag gjort. Annars kolla annonser på blocket. Kan även rekommendera en underbar ras... abessinier.... det finns flertalet uppfödare i Sthlm :banana: får snart (nästa lördag) hem min lilla Puma, viltfärgad abessinier :love:
 
Det är klart att det går bra med en vuxen katt också, men vi vill gärna ha en unge. Eftersom det är vi som ska ha katten så känns det som om vi kanske skulle kunna bestämma själva vad det är för katt vi ska ha? För övrigt är vi bägge uppvuxna med katter, så ja, vi vet att en katt blir minst lika tillgiven även om man får den som vuxen. Att vi vill ha en kattunge är dels att vi vill veta att den har växt upp på ett bra sätt, dels att den blir van vid innelivet, dels att det är väldigt rart med kattungar, och om man nu en gång i livet skaffar katt så vore det kul att få utnyttja möjligheten att ha en kattunge hemma. Även om det inte vara så länge!
Anledningen till att vi inte vill ha två är att det är svårare att hita kattvakt, plus att vi vill se om det går bra med en katt innan vi skaffar två. Vad gäller katters sällskapsbehov av andra katter så tror jag det är högst individuellt - katter är till att börja med inga flockdjur, och både min mammas och min systers katter är snarare avvisande och osällskapliga när de får syn på en annan katt. De lider absolut inte av att vara ensamkatter, snarare tvärtom. Så nej, jag har svårt att se det förkastliga i att skaffa en ensam katt(unge). Om det vore det, så skulle väl inte raskattuppfödarna, som väl måste räknas som seriösa kattägare om något, sälja ensamma kattungar?
 
Det var inte alls meningen att hacka på dig. Tyvärr är det ju dock så att det även på såna här forum finns en hel del ovetenskap och gamla skrönor(som att kattungar skulle bli mer tillgivna) Jag tycker absolut att ni ska skaffa EN KATTUNGE om det är det ni vill ha. Det är det ju ingen tvekan om, katter är ju så underbara djur.

När man är lite involverad i det här med hemlösa katter är det lätt att man tror ont om alla :crazy: Men det var inte meningen som någon kritik mot dig. Om jag själv kunde ha katter permanent skulle jag skaffa från katthem. Och då gärna en vuxen eftersom "alla" vill ha kattungar och de vuxna är svårare att hitta hem till. För mig är det katt som katt oavsett ras och färg. Men jag vet att alla inte tycker som jag (även om det vore bra ibland :))
Jag vet också att katter inte är några flockdjur, däremot är det väldigt vanligt att de tycker om att umgås ändå. Speciellt om det är innekatter så brukar de busa och umgås väldigt mycket (allra mest kattungar) Att katter som bor själva är avvisande mot katter de inte känner är ju inte så konstigt. Kattungar däremot, och speciellt från samma kull, brukar väldigt ofta komma mycket bra överrens och ha stor glädje av varann. De flesta uppfödare är mycket seriösa och det finns säkert sånna som inte lämnar kattungar själva också även om det kanske inte är så vanligt. Hur det kommer sig att de gör så vet jag inte, det är säkert väldigt individuellt. Kanske är det för att så få har råd att köpa två raskatter ;) Att katthemmet inte gör det är ju för katternas bästa, det är ju det ända de tänker på. Det måste väl ändå anses som de mest osjälviska "katthållanadet". Och om det inte skulle ha så stor betydelse skulle det säkerligen finnas fler katthem som säljer ensamma kattungar, det är ju knappast så att de TJÄNAR några pengar på att göra så här. Det här är ju min åsikt och jag vet att det säkert finns andra som tycker tvärtom.
 
Mabuse, två katter är dubbelt så roligt ;).

Fast det finns åtminstone en bra anledning till att ha två: katten har sällskap även när man själv inte är hemma. Den får stimulans om den vill och har nån att "prata" med.

Hoppas du hittar din katt!

mandalaki
 
Det är väl inte heller dubbla jobbet att ha två katter jämfört med en.
 
Nej, egentligen inte. Det går visserligen åt dubbelt så mycket mat, produceras dubbelt så mycket kiss och bajs (som dock INTE drar dubbelt så mycket sand), det är dubbelt så många katter som ska försäkras, vaccineras, kastreras osv.

Men när man ser hur de sysselsätter varandra på egen hand, medan man själv gör nåt annat - så känns det i själva verket som hälften så mycket jobb :). Och det är ju dubbelt så många att gosa med :love:.

mandalaki
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 952
Senast: Sel
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 993
Senast: tanten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 909
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp