H

Halli

Hej hej!
Vad har ni för erfarenhet av Australian Kelpie? Är de lätta att ha att göra med eller väldigt jobbiga i vardagen? Hur är de att träna med? Funkar med andra hundar och andra djur?
Hur är det med hälsan? Vad skall man se upp med när man väljer uppfödare/individ?

Är ute efter en hund till agility (tävla), bruks (mest träna) och kanske vallning OM möjligheterna finns men det sistnämnda är jag medveten om är inte så lätt att "få till".

Många frågor... enlighten me:)!

Sv: Kelpie

jag har beställt en, men den är inte "tillverkad" än och min sambo hade en som jag levde med i lite mer än ett år. min erfarenhet är att de skiljer sig mycket åt, en del är avlade mest för utställning och har kanske inte så mycket fart i sig, andra har de bara avlat på motor och glömt bort att hunden ska vara balanserad. det gäller att hitta rätt kombination där föräldrarna har mycket arbetslust men bra nerver och att de är skottfasta. en kelpie som inte får jobba ordentligt kan nog vara ganska dryg att ha och göra med, de är rätt påhittiga! det förekommer en del könsbunden aggressivitet i rasen, särskilt hanhundar kan vara knepiga tillsammans.

kelpien är en relativt frisk ras, men det förekommer ett par hjärtsjukdomar, epilepsi och tandförluster. som i alla (?) raser förekommer även höftleds- och armbågsfel.

när jag valde uppfödare så tittade jag dels på vilket resultat de hade, om deras tidigare avkommor hade tävlat, hur de hade fungerat på MH och MT. dels så frågade jag varenda kelpieägare som jag träffade vart deras hundar kom ifrån och vilka uppfödare de rekommenderade. sist men inte minst tittade jag på de kombinationer som skulle göras när jag hade möjlighet att köpa valp. det är aldrig någon garanti för att Den Perfekta Valpen kommer att bli min, men det ökar ju chanserna avsevärt.

Jag instämmer i det du skriver. Jag valde mellan Kelpie och Jaktgolden när jag skulle köpa en till hund -08 och gick till väga precis så. Nu blev det iofs Jaktgolden den gången men jag skulle nog beskriva Kelpien likadant som dig. :)

Du får hemskt gärna skicka PM om vad du bestämt dig för och även andra som du tyckte var intressanta (eller vill avråda från...). Jag antar att det är samma sak med en del kelpies som andra bruksraser där utställningsaveln tittar fram, att de mentala bitarna inte hänger med helt. Å andra sidan tror jag inte att det är lika illa med kelpiesarna som med tex belgare och collie? Kanske tur att de inte har söt fluffpäls ;).

Det är inte dags för ny hund än och jag har ju inte bestämt mig men det är kul att titta runt.
Tack även Lilljessicah, jag har faktiskt kikat en hel del på jaktlabbe (med tanke på att du valde jaktgolden) men det klickar inte riktigt trots att allt stämmer "på pappret".

Har en Kelpie. Den roligaste hunden jag varit med om. Han är positiv till precis allt, arbetsvillig och helt underbar att jobba med. En enorm fart i honom också. Lättlärd för allt är så kul hela tiden. Dock kommer jag aldrig ha en kelpie i en lägenhet där han måste gå kopplad hela promenaderna. Nu bor jag så han kan ha fullt ös medvetslös varje promenad. Eftersom jag inte tävlar eller tränar något, så jag måste ju aktivera honom så han får jobba lite.

Har bara träffat en och det var en väldigt trevlig hund.
Jättesöt, lite reserverad i början men när hon lärt känna en var hon väldigt social och kelig. Ägarna hade fått jobba mycket med henne och hon hade visst varit ganska vild som ung.:D

Observera att detta är vad ägarna berättat, när jag träffade hunden var hon gammal och väldigt väluppfostrad

Varifrån kommer din kelpie:)?
Jag bor visserligen mestadels i lägenhet men så att hundarna kan vara lösa en hel del i intilliggande skog. Dessutom kommer vovven att få följa med mig till stallet och följa med på ridturer om det funkar.

*KL*
Är det förresten svårt att få köpa en kelpie av en BRA uppfödare även om man inte vill tävla men kan garantera att hunden ändå får ett gott, aktivt hem? Jag förstår att de naturligtvis helst ser att hundarna kommer ut och tävlar för avelsutvärdering och "reklam" men det finns ju ärligt talat inte lika många bruksförare som det finns brukshundar...
SJÄLVKLART skulle jag röntga och göra MH/MT (samt patella om uppfödaren vill det).

Jag har en kelpietik som är 5 månader, jag upplever henne som en väldigt enkel hund att ha och göra med i vardagen och även andra kelpisar jag har träffat. Hon är helt fantastisk att jobba med väldigt balanserad och otroligt lättbelönad. Hon är väldigt social och ska fram och hälsa (läs tvätta halsmadlarna) på alla hon ser. Har hört att en kelpie i regel är pest och pina under unghundsperioden så jag väntar bara på att helvetet ska braka lös :angel:
En kelpie har lätt för att skojja till mycke, så det gäller att ha lite humor ;) Jag blir varje dag förvånad över hur otroligt kvick en hund kan vara, tanke och handling i ett!

31563021.jpg

31166985.jpg

:love:

Kan tänka mig att en kelpie kan vara en handfull som valp/unghund men det gäller väl för de flesta raser med liknande mentalitet. Så ja, är beredd på 3 års slit men räknar med att det skall löna sig;).
Och som någon skrev någonstans, hellre en hund som är vettigt funtad men krävande än en mindre krävande med rädslor och annan skit.

ingen aning, han är en omplacering tyvärr... Men ett underbart ridsällskap då han orkar springa med. Lydig som jag vet inte vad.

:love:

Jag som tyckte att kelpiesar var fula förut, nu tycker jag att de är riktigt fina. Varifrån kommer din hund:)?

Jag tyckte också att det var rätt fula för typ 2 år sen, men nu finns det ingen vackrare ras :love: Jag är helt såld!
Jag PMar dig

precis som vallhund skriver så behöver det ena inte utesluta det andra. t ex var sambons gamla hund trippelchampion och förra årets SM-vinnare i spår är även INTUCH. men det finns trots allt uppfödare som avlar nästan uteslutande på utställningsmeriter. det är också lite skrämmande när man ser en människoälskande ras skygga för utställningsdomaren!

skickar PM om uppfödare

Var försiktig bara, de är rätt krävande. Jag har stor erfarenhet av keplie, och framförallt så tävlar och tränar min syster dem väldigt mycket. Bara man vet vad man ger sig in på så är de lugnt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 884
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 515
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur