Kemisk kastrering?

mimmipigg

Trådstartare
Just nu känns det som att det är enda utvägen :mad: vi håller på att bli tokiga!

För tre veckor sedan började dotterns tik löpa, det är på sluttampen nu och det har inte så stor betydelse då de inte bor här, det är bara när dottern kommer och tar med sig go'lukten ...
Grannens tvärs över vägen har en tik, hon löper nu, grannen en par hundra meter utefter byvägen löper, grannen 300 m åt andra hållet har två tikar :cool: jodå de löper de också!
Grannen till min mor och far har en tik, hon löper, ytterligare ett par hundra meter bort finns två draghundskennlar med totalt 43 hundar, de har en massa tikar och ska jag döma efter min hanhunds beteende så finns det nog en och annan som löper ...
Stackars min skäggige hanhund som inte kan äta, inte sova, inte vara stilla, inte vara tyst, han tillbringar sina dagar med att gnälla, gny, när han inte går fram och tillbaka och hoppas på en öppning ut till alla sina kärlekar.

Hur fungerar det med kemisk kastrering? Om man skulle vilja betäcka med hannen senare är det möjligt?
Hur länge sitter det i?
Han blir värre och värre för varje gång och det är snart ohållbart.

Sv: Kemisk kastrering?

Jag hade en tidigare hund som fick en spruta med kemisk kastrering, innan han kastrerades på riktigt så att säga. Vad jag hört så finns risken att hanen blir steril efter en kemisk kastrering, så det är nog en risk man får ta om man väljer att ge dem sprutan. Jag tror att den sitter i några månader, men minns inte riktigt - så det finns det säkert någon annan som har mer koll på och kan svara definitivt (mitt vaga minne säger att effekten varierar väldigt från hund till hund dock).

Hanen är fortfarande fertil trots kemisk kastrering, den dämpar bara testosteronet.
Vi har en hane som vi prövade kemisk kastrering på och full effekt visade sig först efter fem sex veckor. Dessutom blev han väldigt seg och tappade arbetsglädjen.
Kommer inte ihåg hur länge effekten satt i.

Om vi talar om den moderna dyra metoden med suprelorin så är hannen inte fertil men får normalt tillbaka fertiliteten.
Dessutom anses den ha bättre effekt på beteendet än sprutorna.
PL

Det finns en "ny" - har funnits några år och var tidigare ett licenspreparat - kemisk kastrationsform som innebär att man sätter in ett chip under hundens hud. Chippet utsöndrar ett läkemedel under ca 6 månader som stänger av spermieproduktionen via hypofysen (enkel förklaring ;) ).

Har personligen bara positiva erfarenheter av detta preparat! Få/Inga biverkningar, effekt inom ca 14 dagar och efter ca 7 månader är spermieproduktionen åter igång och hunden kan användas i avel om så önskas.

Huruvida det därmot är lämpligt att planera använda en hane i avel som redan i tidig ålder är så påverkad av löptikar är dock en annan frågeställning!!

Suprelorin heter i alla fall detta kastrations-chip!

/Swat

Huruvida det därmot är lämpligt att planera använda en hane i avel som redan i tidig ålder är så påverkad av löptikar är dock en annan frågeställning
Det kan ju diskuteras givetvis men vi bor lite tokigt till eftersom vi har så vansinnigt mycket hundar och stora kennlar i min by och det späder givetvis på problemet.
Sen är det en ras som är väldigt på hela tiden i sitt beteende.
Lite hjärndöda när de fått något i sin hårda skalle ;)
PL vet vad jag talar om antar jag!
Jaktligt är det en fin hund med stolta gener så ett visst intresse av att ha honom fertil finns.

*kl* Ungefr vilka summor rör det sig om om man kemiskt kastrerar? Vad kostar en kastration på riktigt i jämförelse? Någon som vet?

finns det några risker eller biverkningar? hur länge varar effekten (dvs hur länge kan chippet sitta i innan man behöver byta ut det)?

har själv funderat lite i samma banor, min kille äter så himla dåligt när grannarnas tiker löper (och han är inte direkt nåt matvrak på en god dag heller).

Chipet har jag testat på en labrador jag hade här ett tag.
På honom fungerade det toppen. Tog ett par veckor innan det fick effekt och under den tiden kan t o m han vara lite mer "sexfixerad"
Han kunde gå här med löptikarna utan att reagera.
Jag rekomenderar att iallafall testa det.

*kl* Ungefr vilka summor rör det sig om om man kemiskt kastrerar? Vad kostar en kastration på riktigt i jämförelse? Någon som vet?

Chipet kostar runt 1000-lappen.

Min veterinär, distriktsveterinär, han tar ca 1800 för en kastrering. Men vill man åka till djursjukhus går det på betydligt mer.

Jag som varit lite anti att göra tex sånna ingrepp hos en distriktare har ändrat mig. Vår veterinär är så otroligt duktig, kunnig och trevlig med alla djur. Så jag har inga problem längre att anlita honom för lite besvärligare grejer.
Han säger till om han tycker man ska åka in till djursjukhuset om det behövs.

finns det några risker eller biverkningar? hur länge varar effekten (dvs hur länge kan chippet sitta i innan man behöver byta ut det)?

6 månader ska det ha verkan, chipet löses upp. Jag har tagit chipet på mina två hanar och är bara nöjd, har inte sett några biverkningar alls. Ena hanen brydde sig dock inte om löptikar på ett år efter att jag tagit chipet, inte ens när de var i höglöpen... men eftersom han inte ska gå i avel så såg jag det bara som positivt. Andra hanen har chip som verkar just nu (tog det i början av januari) och han har blivit en helt annan hund, tidigare var han ganska osäker, kaxade mot andra hanhundar osv. nu verkar han mycket gladare och tar för sig mer.

De brukar säga att det har en verkan på 6 månader, då har de inte sagt för mycket :D
Men det kan hålla över 1 år om man har tur. Kanske var det som hände på din hund :)

Vet inte om någon redan har skrivit det men med suprelorinchippet så brukar hanhundens sexlust gå upp under de första veckorna innan den försvinner eller minskar. så att sätta in ett sådant chip när alla tikarna redan löper kan ge dig och hunden ett par riktigt jobbiga veckor.. Förutom det så fungerar suprelorinet jättebra. Håller i ca 6 månader, de gamla sprutorna med promon höll i ca 3 månader..
/madde

Liknande trådar

S
Övr. Hund Jag har en hanhund som på äldre dar (7 år) blir väldigt störd när tikarna runt om löper. I normala fall är han och mina andra hundar ute...
Svar
2
· Visningar
989
Senast: Nossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur