Kennelhosta?

H

Heira

Ingår inte kennelhosta i det vanliga vaccinet som man tar vid ett års ålder?

Hur visar sig kennelhosta? Och är vaccination fullgott skydd?
 
Det finns flera olika kombinationer av vaccin men om hunden får en med förkortningen DhPPi får den också mot kennelhosta. Vaccineringen ger inte totalt skydd med hunden får en mildare infektion. Ovaccinerad kan den till och med dö i värsta fall om den får parainfluensa.
 
Det kostar ca 100:- extra att vaccinera mot kennelhosta.

Kennelhosta visar sig allt från att hunden harklar sig till att de hostar så att de nästan spyr. Min voffsing harklade sig bara liten en eftermiddag medans andra har varit snuviga och hostiga.

Nej det ger inte ett fullgott skydd eftersom att man inte kan vaccinera mot alla slags kennelhosta, det är som med förkylning, att det finns olika slags "smittor"
 
Med vaccinering så får hunden färre och lättare symtom vid kennelhosta än om den är ovaccinerad.
 
Personligen tycker jag inte att man
behöver vaccinera om man inte har
en ung, gammal, immunsvag hund
eller träffar många andra hundar ofta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: movi
·
Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: starcastle
·
Hundhälsa Fick av en slump reda på att en kollegas hund har fått kennelhosta. Hunden är med på jobbet och nu är jag orolig för att jag ska dra hem...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: Milosari
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
688
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp