Kieffer Aachen

Oxxx

Trådstartare
Vad skulle ni kunna ge för en Kieffer Aachen, allroundsadel, svart, 1 år gammal, använd men inte sliten? Ser ut som om den vore ny. Nypris 10.000 kr.

Sv: Kieffer Aachen

Väldigt välskött, tycker iaf jag :p eller det enda som är "slitet"/ser använt ut är väl där stiglädren är, men det är inte mycke.
Normal bomvidd, aldrig ändrad, 17 tum i sitsen

:crazy: Jag behöver 17½.. Börjar nästan tvivla på om Kieffer har 17½ på sina sadlar? Ngn som vet?

Hos vem kan man ändra bomvidden då?

keiffer har bara helstorlekar. 1=17" 2=18"
Du kan ändra bomvidden hos återförsäljaren/generalagenten, t.ex. stenbergs läder i sthlm

det är lätt att kolla! vänt uppochned på sadeln och titta på undersidan av kåpan. Där har du en sifferkombination, en av siffrorna står ensam och det är storleken på sätet.
(har jobbat på stenbergs läder i ett halvår)

Det var inte min sadel, utan jag red i den när min häst var på utbildningsläger.. :( Kollade på Ingdams och där finns inte Kieffer Donau i 18" så det måste ha varit en 17" iaf,,,

Det verkar finnas en jäävla massa normala bomvidder till salu, är dom så stor i storlekarna eller varför är det så?

Jag har en begagnad Kieffer aachen, 1,5 år gammal, med garantin kvar och kvittot på 9700 kr från förra ägaren. Jag köpte den för 5000 kr, den är i otroligt bra skick, det var en kanon affär :D
Du får som regel mer för din sadel om du löser in den till en sadel makare som tex, sharpman, än om du säljer den privat.

Diabolical_Kitten skrev:
Det verkar finnas en jäävla massa normala bomvidder till salu, är dom så stor i storlekarna eller varför är det så?
Kieffersadlarna kommer alltid i normal bomvidd när de säljs, sedan kan de justerast efter hästen, breddas eller smalnas av efter behov. Att det finns så många "normala" till salu är nog bara för folk inte ändrat om dem. :p

Aha okej :p :D
men jag tror att man får mer för en sadel om man säljer den privat?
lämnade in en sadel på en hästaffär, fick 2000 kr för den. Hade intresserade som kunde betala 3500, och det var privat.
Dock så hade jag inte tid, så det fick bli det snabbaste och enklaste sättet :smirk:

Jag hoppas att du inte tror att detta är nått påhopp eller så, utan vill bara diskutera ;)

:p det beror nog på vilken affär det gäller etc - tex vet jag att Sharpman har jättebra inbytes priser på sina. Kanske beror det på att de är så etablerade och provar ut sadlar åt folk etc - vet inte? Min erfarenhet av att sälja privat är att marknaden är så full med konkurrens att en begagnad artikel sjunker jättemycket i pris o avsett hur kanon fint skick det är i... tyvärr... men det är ju säkert anledningen till att jag köpte min för så lite pengar - säljaren fick den inte såld och nöjde sig med det priset i valet mellan att inte sälja alls det sa dom rent ut till mig. Men självklart kan det ju variera.

Aha okej :p Smart där ;)

Ska kolla hur jag ska göra med den. Annars ringer jag Sharpman :angel:

Tack för tipset :D

ja skadar ju inte att kolla för dig iallafall - särskilt om du ska ha en ny sadel dessutom, då kan de hjälpa dig med en, de tar in din din gamla för försäljning så du liksom byter sadel utan mycket pengar, kan givetvis vara fråga om mellanskillnad beroende på vad du väljer för ny sadel. men somsagt - kolla skadar ju inte . lycka till :p

Hade för mig att vi tog 400 kr för det, och ofta hade personen sin sadel igen efter tre dagar eller så. Det gick rätt smidigt!

Det vet jag faktiskt inte, man måste ha en speciell gigg som man sätter bommen i, för att få den exakt symmetrisk och så. Säkrast är väl att ringa runt och fråga. Tror inte att allt för många hade en sån, för vi fick sadlar skickade till oss på stenbergs om vin ändrade och skickade tillbaka. Men ringa och fråga skadar ju inte :p
Det är dock inte alla modeller som kan ändras, deras billighetsvariant, silverline europe och liknande kan inte ändras. Men nästan alla andra. Om du har fler frågor kan du säkert ringa stenbergs l*der och prata med rolf. Han är som ett uppslagsverk :D

Jag köpte min Keiffer allround för 5000 kr och den var väl begangnad med ett antal år på nacken men jätteskön att sitta i. Sadelutprovaren sa dock att den var 17,5, men den är lite för stor för mig så när jag läst den här tråden misstänker jag att den är 18. Inte så kul att upptäcka att sadelutprovaren inte vet (el. luras) att Keiffer inte görs i halvstorlekar...

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
909
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka