Kilbossor/ Rundbossor??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 232
J

jjeg

Skulle vilja veta skillnaden...hur ser man skillnaden...Gärna bilder..Vilka sadlar(märken) har rundbossor....tror aldrig jag provat en sadel med rundbossor.

Sv: Kilbossor/ Rundbossor??

Har jag rätt om jag säger att prestige, jaguar har rundbossor ;) Vilka ryggar passar dessa på?

kilbossor "sticker ut" från sadeln så att säga.

Ja, Prestige har rundbossor. Jag har en Prestige sadel och den ligger super på min häst med kort och bred rygg.

En häst med kort rygg kan inte/bör inte ha kilbossor då de lätt trycker på ryggen där njurarna sitter. Hästar med normal/långrygg kan han vilket som .

men det finns ju pyttesmåkilbossor oxå som knappt sticker ut....

Nej, alla Prestige har inte rundbossor, min Prestige-sadel har kilbossor.

Som jag har förstått så "följer" rundbossor mer med sätet och bakåt, jämntjock hela vägen ungefär, medan kilbossor går mera utåt.

min Prestige Lucky Dressage
sensommar038.jpg

Kilbossor

Rundbossor

okey...men kan då en prestige passa rakare rygg...har hört att dessa är mer till svängd rygg och/eller överbyggd...

men gud vad snygg sadel ;) men jag är ute efter en dressyr...

Ursnygg sadel!!:love: Ultramegasnygg häst också:love: :love: !!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma