killingar som inte diar?

fejko

Trådstartare
Jag fick två killingar i natt och jag har bara sett en av dem dia (tror jag). Dock har de försökt dia ett antal gånger men mamma bara kliver i väg när de närmar sig spenarna. Har försökt hålla fast henne också.

De föddes för snart ett dygn sedan och är pigga och varma. Har de fått i sig mat utan att jag har sett det? Vad ska man annars göra, mata för hand?
 
Sv: killingar som inte diar?

Du kan ju mjölka ur lite och mata med flaska för säkerhets skull.
Men eftersom dom är pigga verkar det som att dom fått i sig mat, brukar bli dåliga ganska fort annars.

Men mata du förhand om du är osäker, bättre att mata engång förmycket än förlite:laugh:

Lycka till!!
 
Sv: killingar som inte diar?

Tack för ditt svar! Geten blir väldigt upprörd när man rör hennes juver så jag vet inte om jag kan klara av att mjölka henne själv? Har fortfarande bara sett den ena killingen dia men det andre har tom börjat göra små skutt så det verkar inte direkt gå någon nöd på honom.
 
Sv: killingar som inte diar?

Tycker det låter som att hon är öm i juvret, försök mjölka ur lite i handen och kolla så att hon inte har juverinflammation. Hur är killingen som du inte sett dia?? Till lamm kan man ge ko mjölk om inte tackan har ordentligt med mjölk, borde gå att ge till killingar med.... Det är ganska viktigt att ungarna får i sig råmjölk det första dygnet, om jag minns rätt så ska dom ha druckit innom 2 timmar.... är inte helt säker på detta dock, men ju snabbare dom får i sig mat dessto bättre!!

Lycka till!:laugh:
 
Sv: killingar som inte diar?

Att geten blir upprörd kan tyda på juverinflammation. Håll fast och mjölka ur. Juvret ska inte vara hett. Kolla om hon har feber - och ring vet isåfall.
 
Sv: killingar som inte diar?

Svarar båda: Nej juvret är inte varmt eller spänt. Geten har alltid haft mycket "integritet". Men jag har sett båda dia nu och de skuttar omkring så det verkar inte gå någon nöd på dem. Jättesöta är de :love:
 
Sv: killingar som inte diar?

Skönt - killingar är det absolut sötaste djurbarn jag vet - och sen växer dom upp...
 
Sv: killingar som inte diar?

Jag gillar getter - men vill inte ha någon igen. Hade jag kunnat klona visa individer så kanske.
Men att få krypa ihop i en box m killingar och dom hoppar upp på ryggen på en för att göra krumsprång - det är mysigt.
 
Sv: killingar som inte diar?

Appros på getter...

Jag är lite bekymrad hur jag ska göra med "moster". Hon är elak mot de små och vill stånga dem. Än så länge har hon varit på lina så jag har kunnat hålla isär dem, men det är ju meningen att de ska gå tillsammans allihop så småningom.
 
Sv: killingar som inte diar?

Jag har aldrig varit med om att getter varit tuffare mot de små än vad de tål. I en box kan det kanske bli svårt att hålla sig undan. Lite slängar brukar det bli. Jag skulle vara mer orolig för att dom ska trassla in sig i linan.
Men ute i en hage lär dom sig snabbt sina roller.
 
Sv: killingar som inte diar?

Skönt - killingar är det absolut sötaste djurbarn jag vet - och sen växer dom upp...


Och är fortfarande lika söta;)
I varjefall våran lilla Stina
Stina.jpg


Trådkap jag vet ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 873
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 518
Senast: hastflicka
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp