the_connemara

Trådstartare
Vad finns det eg för nackdelar med den typen av nosgrimma? Bör man ha rakt/delat bett till?

Gillar idén att hästen kan gapa hur den vill och att trycket fördelas även till nosryggen. Men går den att reglera så den sitter tillräckligt högt upp på nosryggen o inte precis ovanför näsborrarna?

Sv: Kineton

Man får hitta en välutformad kineton för att den ska sitta bra. Jag gillar den, fungerar med både rakt och delat om den är rätt avpassad. Det ger ju en effekt av kombinationsbett utan hävstång.

KL
Håller med Sassy, det är svårt att hitta rättsydda. den som en viss hästsport affär har tex. är helt värdelös.

Min häst blev knas när jag provade en kineton, ringarna runt bettet upplevde han som att de "låste" honom. så det var ett ytterst kort experiment.
risken med en sån som jag ser det är att ringarna/krokarna under bettet pressar upp bettet, och som sagt, låser det vid tygeltag.

skulle def. råda trådskaparen att låna en och prova innan man investerar, i och med att inverkan är lite speciell och se hur hästen gillar det först.

Nackdel: Man tar bort bettets mest intressanta funktion, nämligen att påverka underkäken.

KL
Håller med Sassy, det är svårt att hitta rättsydda. den som en viss hästsport affär har tex. är helt värdelös.

Jag tror jag vet vilken affär du menar. Jag köpte en från en sån affär pga min något begränsade ekononomi. Kände inte för att lägga ut över 400 spänn på en nosgrimma jag inte ens vet om hästen gillar... Hur som helst gillar hon den men jag är inte helt nöjd med passformen. Det känns som att hur löst jag än spänner den drar den upp bettet. Går det att avhjälpa genom att sy in ett litet järnbleck i nosdelen?

Ett tips är att sätta ett par hala små bettskivor mellan nosgrimman och bettet och ha lite för långt bett, då riskerar man inte att nåt fastnar.

Senast ändrad:

Min tränare har en kineton till sin häst, men den är nog från bronsåldern eller nått... Var kan man hitta nya idag? Har nog aldrig sett någon i butik?

Jag tror jag vet vilken affär du menar. Jag köpte en från en sån affär pga min något begränsade ekononomi. Kände inte för att lägga ut över 400 spänn på en nosgrimma jag inte ens vet om hästen gillar... Hur som helst gillar hon den men jag är inte helt nöjd med passformen. Det känns som att hur löst jag än spänner den drar den upp bettet. Går det att avhjälpa genom att sy in ett litet järnbleck i nosdelen?

Ett tips är att sätta ett par hala små bettskivor mellan nosgrimman och bettet och ha lite för långt bett, då riskerar man inte att nåt fastnar.

ja det är nog den affären, och den nosgrimman är ju helt felsydd. krokarna är för "grunda" och gnager mot bettdelen, samt nosdelen är som du säger mjuk, det ska finnas en stabiliserande platta inuti. största problemet upplever jag är ringarna som sagt - samt att huvudlaget är väldigt kort.

sen är ju liksom naturen av det hela att den trycker upp bettet, det kommer du nog aldrig helt ifrån. du tappar trycket på underkäken helt i och med att nosgrimman drar upp bettet.

Jo men tanken är inte att det här är en permanentlösning, utan hästen i fråga har lite bettfobi (munnen är kollad och fixad, betten passar och hon gillar dem tills man tar i tygeln/tömmen). Vanligtvis går hon på hackamore och älskar nostryck i största allmänhet. Så kineton i det här fallet är lite terapi :) Och det funkade verkligen! Men jag är allmänt motståndare till att använda utrustning som inte sitter perfekt:angel: Så jag vill fixa den. Tror du det går trots alla fel? Den är helt konstigt sydd i nackremmen också, spännet sitter jättehögt upp, ovanför pannbandet:crazy:

en viss butik som börjar på H o slutar på s har den :angel: o som sagt så är den inte av topp klass.

Men jag är allmänt motståndare till att använda utrustning som inte sitter perfekt:angel: Så jag vill fixa den. Tror du det går trots alla fel? Den är helt konstigt sydd i nackremmen också, spännet sitter jättehögt upp, ovanför pannbandet:crazy:

Jag vet precis vad du menar, jag har sett den och provat den.
Jag tycker den är apkass och har för många fel för att gå att fixa....vad jag vet så ska den vara väldigt specifik just med nosplattan osv, för att få rätt inverkan. jag är inte tillräckligt insatt för att tala om för dig exakt hur, men jag gillar inte att experimentera med för mycket om det inte är byggt som det ska från början s.a.s..... du skulle behöva sy in en platta i nosdelen för att stabilisera den, det måste göras ordentligt så att plattan inte kan gå igenom lädret och skada nosryggen. och som sagt - krokarna är för sneda och vinda och grunda och trycker på fel ställen, bettet kommer inte "ner" i kroken utan sidorna ligger emot - helt galet!

Min häst upplevde den som motsatsen till hack, dvs när krokarna drog/tryckte mot och i bettet uppåt, och tryckte nedåt samtidigt blev han spänd och låst och försökte dra sig undan.

Senast ändrad:

Hmmmm... Jag är väldigt säker på att jag kan lyckas fixa in en metallplatta så den inte på nåt sätt kan skada hästen men frågan är ju om det är värt besväret. Hur menar du att bettet ligger fel i krokarna? jag fattar inte riktigt. En sak jag varit lite sugen på är att sprätta loss krokarna och sätta tillbaka dem bak och fram.

Nackdel: Man tar bort bettets mest intressanta funktion, nämligen att påverka underkäken.

*delvis kl*

Jag vet ingen som äger ngn så jag kommer nog inte testa, än mindre köpa om ni nu säger att kopiorna är kass. Blir bara så störd på remontgrimman (som inte går att få att sitta rätt...) som unghästen har just nu eftersom han inte dirket gillar när bettet används. Hoppas och tror det försvinner med tiden nu när tänderna äntligen ( :mad: ) är fixade och jag kan prova ett annat bett.

Funderade bara lite över hurvida man skulle ha en sådan som "övergång" från bettlöst (min kära remontgrimma om än i en ny verison till denna häst :D ) till bett. Hade det kunnat vara ngt annars? Dvs om man haft en hemma, hade det varit ett tips o använd den i början?

Anldening till citatsvaret på sveas inlägg, jag hade alltså inte tänkt använda den alltid utan bara över en sådan övergång. Då spelar det väl mindre roll hur bettet påverkar underkäken om man eg bra vill vänja in hästen på bett öht? Eller? Jag vill helst rida utan nosgrimma eller bettlöst.

Senast ändrad:

*delvis kl*

Jag vet ingen som äger ngn så jag kommer nog inte testa, än mindre köpa om ni nu säger att kopiorna är kass. Blir bara så störd på remontgrimman (som inte går att få att sitta rätt...) som unghästen har just nu eftersom han inte dirket gillar när bettet används. Hoppas och tror det försvinner med tiden nu när tänderna äntligen ( :mad: ) är fixade och jag kan prova ett annat bett.

Funderade bara lite över hurvida man skulle ha en sådan som "övergång" från bettlöst (min kära remontgrimma om än i en ny verison till denna häst :D ) till bett. Hade det kunnat vara ngt annars? Dvs om man haft en hemma, hade det varit ett tips o använd den i början?

Anldening till citatsvaret på sveas inlägg, jag hade alltså inte tänkt använda den alltid utan bara över en sådan övergång. Då spelar det väl mindre roll hur bettet påverkar underkäken om man eg bra vill vänja in hästen på bett öht? Eller? Jag vill helst rida utan nosgrimma eller bettlöst.

alltså, det måste understrykas att kinetonen är ett SKARPT hjälpmedel i och med att det tar både över nosen och i bettet samtidigt (trycker upp bettet samtidigt som nosdelen säger nedåt). kinetonen används bla. på galopp hästar utomlands för att kontrollera dem med skarpa och effektiva medel mitt i hetsen.

Ja - du har ju mitt svar rakt av där med andra ord - dålig DÅLIG kombination på en unghäst helt enkelt.

det är synd att den börjar säljas i affärer som "vardaglig" utrustning utan några skrupler alls. det gör ju att man lätt förleds att tro att det bara är en i mängden av vanliga "nosgrimmor/bett" osv osv. det finns ju en rad andra exempel på alernativ betsling i kombo med nosgrimma som dykt upp på senaste tiden också, som verkligen får en att undra....

Hmmmm... Jag är väldigt säker på att jag kan lyckas fixa in en metallplatta så den inte på nåt sätt kan skada hästen men frågan är ju om det är värt besväret. Hur menar du att bettet ligger fel i krokarna? jag fattar inte riktigt. En sak jag varit lite sugen på är att sprätta loss krokarna och sätta tillbaka dem bak och fram.

Krokarna är för GRUNDA på den versionen vi pratar om, och för rundade. de ska vara smalare och djupare, så att de inte tar i bettet för minsta lilla, utan bara vid ett starkare tygeltag. versionen vi pratar om ligger och gnager mot bettet och tryker upp och bak det hipp som happ. att det ska vara en stabiliserande metallplatta i nosedelen är hela grundprincipen för nosgrimman, så att den säljs utan är helt otroligt och visar bara på hur mycket sk-t som affärer tar in och börjar sälja bara för att sälja.....

varför i hela friden vill du sätta tillbaks krokarna bak och fram? :confused:

Jag minns inte längre varför jag ville ha den bak och fram, men jag hade en riktigt bra anledning när jag kom på det :angel: Får plocka fram nosgrimman och fundera på vad jag ska göra med den.

Tack! :bow:

Jag sa när Hööks började sälja dem att de inte ska användas av vem som helst, men alla sa emot mig.

ja vill gärna höra den anledningen isåfall varför det vore en smart ide att vända på ringarna...... :crazy:

ja, då var du före alla andras vett och etikett :D

det är ju inte lätt när återförsäljarna börjar ösa på med en massa sånthär bjäfs, klart att folk tror att det är bra och nya "mirakel medel". :(

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 630
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 903
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 837
Senast: Snurrfian
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 323
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur