Kissing spines

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare m0nica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 852
M

m0nica

Hej!
Vår ponny fick sin Kissing spines-diagnos för ca ett år sen. Är "frisk" nu men hur tränar man för att det inte ska komma tillbaka? Vilken sadel kan man använda? Finns det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar:)...

Sv: Kissing spines

Har en del erfaranhet.. Det som kanske är ÄNNU VIKTIGARE m en KS häst jämfört med en "vanlig" är att den måste arbetas korrekt. Dvs hästen ska jobba m sina bakben och rygg. Detta är vikigt då det annars lätt kan bli problem med de närliggande kotorna. Rids hästen i en korrekt form så har jag uppfattningen om att de näst intill kvittar om hästen har närliggane kotor eller inte. Men bara för att hästen böjer på nacken så betyder de inte alltid att den jobbar m bakben o rygg. Ta hjälp av din tränare så hjälper den dig säkert!
Likadant m sadel. Väldigt viktigt att alla hästars sadlar ligger bra på hästen men de kan göra ännu mer skada om man har en felanpassad sadel på en KS häst. Ta hjälp av en sadelutprovare så hittar de en sadel som passar både dig och hästen perfekt! Lycka till m din ponny :)

en häst blir inte frisk från kissinge spines. bara att den inte har ont just då. träna ryggmusklerna och se till att den inte spänner sig. = arbeta korrekt i form.

Jag tränade en KS-häst jag hade väldigt mycket med tömkörning. Jobbade henne i en väldigt låg form, tillslut. Låg form, ingen belastning från sadel och ryttare är en väldigt bra combo. Om du jobbar upp ponnyn rejält med tömkörning först, så kan du börja rida den sen i samma låga form, men måste ändå få med sig bakbenen, såklart.. Jobba upp ryggmusklerna får du fortsätta med hela tiden du har ponnyn. Börja och avsluta varje pass med att låta hästen stretcha ut ordentligt, näsan långt ner både i trav och skritt. Men! Tömkörning är den bästa medicinen, enligt mig.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka