Bukefalos 28 år!

Kjell tränar Tor som en häst

Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Jag hörde att de helt enkelt krävde för mycket mat och arbete i förhållande till vad de kunde prestera.
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Ja, jösses vad en del hittar på för att tjäna pengar. Hoppas att det kommer att gå bättre med ridningen än verkningen av hovarna.:angel: Det är kanske journalisten som inte vet bättre vad älgarna går omkring på.
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Funkar det verkligen med bett på en älg? ser inte älgars munnar annorlunda ut?
kul ide iaf :rofl:

Tjaa... Jag har läst att hästens mun är inte formad för att ha bett i och ryggen är inte heller formad för en sadel. Därför är det mest naturliga om man nu ska rida på den en helt vanlig grimma och ingen sadel :p Det finns liksom en anledning till att ovana hästar inte riktigt vill ha sadel och träns på sig, då inte bara att det är konstigt utan även att det kan skava och göra ont.
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

var det inte Karl den XI som ville modernisera postverket genom att införskaffa s.k. postälgar för att befrämja brevväxlingen med resten av landet. många myrar och kärr gjorde tydligen älgen mer lämpad som kurir än hästen ... :banana:
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Jag har hört att när älgkavalleriet väl hade kommit upp i hög hastighet och skulle attackera, kunde inte älgarna stanna lika snabbt som hästar utan sprang vidare. Således lämnade älgryttarna ryggen mot fienden.
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Det var någon kung i Köping eller där någonstans som ville ha stridsälgar, men det gick inge vidare.

Det var i Kungsör. Kan inte historien riktigt, men i Kungsör finns en kungsgård med anor från 1500- talet nånstans... Det var Gustav Vasa som byggde den, efter honom har det varit många kungar i den kungsgården och nån av dem, Karl XI (?) fick för sig att älgar skulle vara bra att ha i krigstider. En bit från denna kungsgård anlades 2 stora hagar att förvara älgarna i, de finns fortfarande kvar, den ena kallas än i dag för älghagen, den andra för stohagen, eftersom det oxå bedrevs hästuppfödning vid denna kungsgård (stona gick väl i denna hage). I dag har Kungsörs ridskola sina hästar på sommarbete i dessa stora underbara hagar.
Huruvida det gick för älgarna vet jag inte, har bara hört att denna kung gav upp sina ridförsök på älgarna för "att det gick inte att rida på dem".
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Tjaa... Jag har läst att hästens mun är inte formad för att ha bett i och ryggen är inte heller formad för en sadel. Därför är det mest naturliga om man nu ska rida på den en helt vanlig grimma och ingen sadel :p Det finns liksom en anledning till att ovana hästar inte riktigt vill ha sadel och träns på sig, då inte bara att det är konstigt utan även att det kan skava och göra ont.

Men en sadel jämnar ju ut tyngden och håller ryggraden fri, och det borde väl vara mkt bättre för hästen än barbackaridning?
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Åh nej.. inte den diskussionen igen.. :crazy:
Sök på barbacka så hittar du nog många trådar som förklarar varför barbacka är bra för hästen. Och inlägg som förklarar varför det skulle vara dåligt. Så kan du ju själv bestämma dig för vilket du tror på. =)
(själv tror jag stenhårt på barbacka för hästes skull, men det är ju upp till var och en)
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

ledsen, menade inte att skapa en diskussion, men tolkade det som att deathslyna hade läst en artikel, forskarrapport eller liknande, och undrade varför barbacka ansågs som det bästa. =)
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

*kl*
Jag har för mig att det fanns två stora anledningar till varför älg-kavalleriet inte fungerade:

1: Tjurarna gick inte att kontrollera i brunst-tid och
2: De skrämde slag på hästarna.

Men första älgryttaren är han garanterat inte. :bump:
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Funkar det verkligen med bett på en älg? ser inte älgars munnar annorlunda ut?
kul ide iaf :rofl:

Bettlöst ofcorse :P

Haha, kul idé, kan väl tänka mig att det är en rätt så speciell upplevelse att rida en älg, de travar ju fantastiskt :D
Kanske ska ge mig ut i skogen och fånga en älg? XD

Har hört att anledningen till att det där med älgkavallerier inte blev så lyckat var eftersom älgarna var lite svåra att tämja (så är det ju med alla vilda djur, och även urhästen en gång i tiden...)
Har också hört att man förr i tiden försökt anordna travtävlingar för älgar, men samma sak igen med att dem var för vilda.. fast det hade varit bra festligt med älgar ute på travbanan xD
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Det blir nog svårt att verka hovarna iom att den inte har några ;)

Men de har klövar :)
Läste på ett mjölkpaket en gång förut att kor får sina klövar verkade av klöv-nånting (ja, som en hovslagare fast som håller på med klövar...)
Det kan man väl göra på älgar också :D
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Yupp. kor kan man verka klövar på, det har jag sett:P Vet inte hur ofta man gör det, menmen..
 
Sv: Kjell tränar Tor som en häst

Men de har klövar :)
Läste på ett mjölkpaket en gång förut att kor får sina klövar verkade av klöv-nånting (ja, som en hovslagare fast som håller på med klövar...)
Det kan man väl göra på älgar också :D
Jajemän, var med på när dom gjorde det på ca 50 kor i måndags och det funkar kanske med en älg :) (och man gör det 1-2ggr om året beroende på vad dom går på för underlag)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag Vi är en westernridskola utanför Ljungby i Kronobergs län. Vi erbjuder lektioner, kurser och träning av både häst och ryttare på...
Svar
0
· Visningar
2 630
  • Artikel
Hästnyheter Nervsjukdomen polyneuropati upptäcktes i Sverige på häst första gången 1995. Sedan dess finns det knappt 140 konstaterade fall i...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 602
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige har bara en ryttare på plats i Paralympics, Anita Johnsson som gör sin första start i morgon fredag. Men det finns även fyra...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp