Bukefalos 28 år!

Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Lamborghini

Trådstartare
Någon som har gjort det? Har ett monster till soffa med en inte alltför praktiskt färg!

arlanda9_22928037.jpg


Den har fått några fläckar pga katter som spytt, så det är lite färgskiftningar trots att man tvättat bort.

Det som är synd med denna är att den inte går att ta av klädseln på, förrutom små kuddar och dynor. Någon som har klätt om en - lämnat in?

Vad kostar det och hur blev resultatet?
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

I och med att den är så "kantig" så borde inte vara så svårt att sy en ny klädsel åt den själv... Du kan ju "klä" den med ett gammalt lakan och klippa ut ett mönster så kan du sy hur många klädslar somhelst! :D

Vi har en gammal soffa som är jätteskön men risig i tyget. Den är däremot rund och svängd och formad åt alla håll så jag har inte riktigt listat ut hur jag ska sy överdrag åt den och fotöljen...

Har inte koll på pris, och definitivt inte hur mycket det kostar att lämna in men du bor ju i storstan så det är väl bara att leta reda på närmsta tapetserare i telefonkatalogen. ;)
Möbeltyger brukar gå på nån hundring per meter annars. :)
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag gissar det är lika billigt köpa en ny :rofl:
Behåll soffan till bebis är typ 3-4 år, sätt filtar för att skydda den, ingen idé försöka hålla ren och hel soffa första barnåren. Vi har haft IKEA ektorp för att den är tvättbar men nu då dottern fyller 3 ska vi våga köpa en icke tvättbar (eller jo dynorna, kemtvätt, Bellus på den soffan också) den nya soffan är dock svart hehe :)
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag antar att kattspyan är på dynorna.. så varför inte bara hitta ett coolt matchande tyg att sy dynöverdrag i :idea: det lär ju kanske hända igen..att dynorna blir smutsiga.

Det behöver inte vara så krångligt..sy så att du kan dra av dem lätt..med tex resår under.

Syr du dessutom matchande kuddöverdrag till småkuddar så blir det mer enhetligt.

Jag har klätt om några soffor under min livstid och har lärt mig att det är bättre att göra det enkelt om man vet att olyckor fortfarande kan hända.

Annars så behöver du en rejäl häftapparat, symaskin och lite tålamod..för att klä om en sådan rak soffa borde inte vara några större problem.
Skruva isär den först och klä/sy själva klädseln..använd dig av ett gammalt lakan tex för att få till mallarna över armstöd mm.
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

I och med att den är så "kantig" så borde inte vara så svårt att sy en ny klädsel åt den själv... Du kan ju "klä" den med ett gammalt lakan och klippa ut ett mönster så kan du sy hur många klädslar somhelst! :D

Vi har en gammal soffa som är jätteskön men risig i tyget. Den är däremot rund och svängd och formad åt alla håll så jag har inte riktigt listat ut hur jag ska sy överdrag åt den och fotöljen...

Har inte koll på pris, och definitivt inte hur mycket det kostar att lämna in men du bor ju i storstan så det är väl bara att leta reda på närmsta tapetserare i telefonkatalogen. ;)
Möbeltyger brukar gå på nån hundring per meter annars. :)


Dagens! Sy om själv :rofl: Morsning hörru :D Inte min starka sida!

Ja jag får ringa runt! Tackar!
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag gissar det är lika billigt köpa en ny :rofl:
Behåll soffan till bebis är typ 3-4 år, sätt filtar för att skydda den, ingen idé försöka hålla ren och hel soffa första barnåren. Vi har haft IKEA ektorp för att den är tvättbar men nu då dottern fyller 3 ska vi våga köpa en icke tvättbar (eller jo dynorna, kemtvätt, Bellus på den soffan också) den nya soffan är dock svart hehe :)

Meh, 10'000:- kostade den här o den är typ 2 år gammal. Ville inte köpa ny! Nää jag hade tänkt vänta några år, var mest nyfiken på om det gick lht :)
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag antar att kattspyan är på dynorna.. så varför inte bara hitta ett coolt matchande tyg att sy dynöverdrag i :idea: det lär ju kanske hända igen..att dynorna blir smutsiga.

Det behöver inte vara så krångligt..sy så att du kan dra av dem lätt..med tex resår under.

Syr du dessutom matchande kuddöverdrag till småkuddar så blir det mer enhetligt.

Jag har klätt om några soffor under min livstid och har lärt mig att det är bättre att göra det enkelt om man vet att olyckor fortfarande kan hända.

Annars så behöver du en rejäl häftapparat, symaskin och lite tålamod..för att klä om en sådan rak soffa borde inte vara några större problem.
Skruva isär den först och klä/sy själva klädseln..använd dig av ett gammalt lakan tex för att få till mallarna över armstöd mm.

Jag tänker inte sy själv o mycket av fläckarna är på armstöden med fast klädsel :(
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag köpte en halvrisig, antik soffa som jag gillade. Tänkte klä om den såsmåningom. Sen satte min hund tänderna i den så omklädning blev akut. Hörde med två olika tapetserare och bägge villa ha ÅTTATUSEN exklusive tygkostnad!!! Priset beror på hur svår soffan är att klä om och min har djuphäftade knappar så då är det tydligen extra svårt.
Jag har min soffa stående i förrådet just nu. Ska göra en händighetsinsats när jag känner mig pysslig och se om jag kan klä om den själv. Har lånat en massa böcker så jag har nog ett hum om hur jag ska göra - problemet är bara att jag har tummen mitt i armhålan...
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag tänker inte sy själv o mycket av fläckarna är på armstöden med fast klädsel :(

Det finns brickor att köpa till liknande soffor..kanske kan vara något eller armstöds-skydd som också finns..eller sådana där fickor som man hänger över för att förvara dic prylar.
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Det finns brickor att köpa till liknande soffor..kanske kan vara något eller armstöds-skydd som också finns..eller sådana där fickor som man hänger över för att förvara dic prylar.

Ja jag har sett det, i valnöt till o med som möblerna. Måste köpas!
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

fråga återförsäljaren av soffan om dom säljer nytt tyg :idea: det är en Bellus-soffa va?

Med tanke på att överdrag från Bemz till små ikea-soffor kan kosta 4-5 papp kostar det säkert mer till en sån stor soffa du har.... speciellt om man anlitar en tapetserare.... så jag tror fortfarande det inte är lönt... dvs du kan få en ny soffa för typ samma pris :) Eller en begagnad Magnum från Bellus för 5-6-7 papp (kolla blocket) men som sagt, katter och kommande bebis, risken för nya fläckar är ganska överhängande :P så jag skulle avvakta.... provat köra textiltvätt, sån där skum på flaska? Sätt filtar över, brickor? Det finns ju brickor i alla stilar, valnöt, "krom", plexi, ek osv.
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Jag har klätt om själv. Det var enkelt och blev jättebra! Tyget gick på ca. 1500 kr (2:a sortering).

Tidigare var den solblekt blå och jag klädde om den med vit möbelcanvas från Borås cotton:

Bild11.jpg


Lite dålig bild, kanske (men notera sötnosen längst ned i det högra hörnet).
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

fråga återförsäljaren av soffan om dom säljer nytt tyg :idea: det är en Bellus-soffa va?

Med tanke på att överdrag från Bemz till små ikea-soffor kan kosta 4-5 papp kostar det säkert mer till en sån stor soffa du har.... speciellt om man anlitar en tapetserare.... så jag tror fortfarande det inte är lönt... dvs du kan få en ny soffa för typ samma pris :) Eller en begagnad Magnum från Bellus för 5-6-7 papp (kolla blocket) men som sagt, katter och kommande bebis, risken för nya fläckar är ganska överhängande :P så jag skulle avvakta.... provat köra textiltvätt, sån där skum på flaska? Sätt filtar över, brickor? Det finns ju brickor i alla stilar, valnöt, "krom", plexi, ek osv.

Det är en Arlanda så ingen Bellus, den här är något mindre! Jag har provat textiltvätt, direkt när fläckarna kom o ändå blir det en fläck kvar.. från själva medlet, så jag gissar att det är för sent att försöka få bort med nytt medel nu? Har ej skum. Kanske ska prova?

Ja jag kommer vänta, det får bli fina brickor - sett valnöt! o filtar så länge ;)
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Det är en Arlanda så ingen Bellus, den här är något mindre! Jag har provat textiltvätt, direkt när fläckarna kom o ändå blir det en fläck kvar.. från själva medlet, så jag gissar att det är för sent att försöka få bort med nytt medel nu? Har ej skum. Kanske ska prova?

Ja jag kommer vänta, det får bli fina brickor - sett valnöt! o filtar så länge ;)

Vi har också en Arlanda, dock svart av praktiska skäl :D
Och har armstödsbricka (dock ek) på ena sidan. Och jag kan varmt rekommendera det! Har stor användning av det på alla sätt och vis och det skyddar dessutom soffan. Såg att ni hade en del valnöt i lägenheten så det är klart du ska köpa bricka i valnöt, sjukt snyggt blir det ju!
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Ah den är väldigt lik Bellus Magnum :) Vad heter tillverkaren av Arlanda? :)

Filtar kan man ju lägga lite snyggt hur man vill i soffan hehe det gör vi i våran tvättbara, för vi orkar inte tvätta den så ofta det behövs, typ 1 gång i veckan om vi aldrig vill ha fläckar hehe :angel:
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Smart av dig!! :D

Vart köpte du armstöden? Vet att det fanns där jag köpte soffan.. tänkte om det fanns på fler ställen!

Filiduttan: Ingen jävla aning :D
 
Sv: Klä om soffa utan avtagbar klädsel?

Nu bor vi ju hyfsat många mil från varandra, men jag köpte min soffa och armstöd i samma affär - Hässleholms möbelaffär (Bromölla möbelaffär-kedjan..). Du är välkommen :D

Men du, sådana armstöd borde ju finnas på fler ställen, de är ju ganska vanliga egentligen, väl?
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter med en alldeles underbar soffa i vårt vardagsrum. Soffan, som sambon tog med sig när vi flyttade ihop är dock starkt turkos oxch...
Svar
16
· Visningar
5 804
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp