Bukefalos 28 år!

Klä om soffa

TeamLundVer

Trådstartare
Sitter med en alldeles underbar soffa i vårt vardagsrum. Soffan, som sambon tog med sig när vi flyttade ihop är dock starkt turkos oxch går således inte alltför bra ihop med våra underbart gröna väggar. :grin: Till sambons försvar så är han färgblind och trodde därför att soffan var grå :angel:

Eftersom vi älskar färgen på våra väggar men inte den på soffan (ja sambon ser ju inte hur hemskt det är men övriga..) så vill vi klä om soffan. I övrigt är den nämligen helt perfekt.

Såå lite tips från alla er bukisar. Varken mina elelr sambons sykunskaper sträcker sig längre än till kuddfodral och gardiner. Soffan är av mastodontmodell, kan delas i två delar varav den ena är son en soffa utan ena hörnstycket och den andra är en stor divandel. Till detta kommer en gigantisk fotpall.

Soffan verkar i sig inte vara alltför svår att klä om, det är raka linjer, rektangulär armstöd osv men för oss två vore den övermäktig. Att lämna den till en tapetserare känns som lite överkurs men var någonstans hittar man en sybegåvad människa som är intreserad av att hjälpa oss utan att det kostar multum? Det är inte det att vi inte vill betala men en tapetserare känns som sagt som överkurs :)

Har provat google men ja.. det funkar väl sisådär med det. Vet ju inte ens vad jag ska googla på :cool:
 
Sv: Klä om soffa

Vad är de för soffa?
Är den från ikea, eller har ungefär samma mått som någon ikeasoffa kan ni ju köpa överdrag på Bemz.com
 
Sv: Klä om soffa

Tyvärr inte :(

Soffan heter Jane Divan XL och ser ut såhär (annan färg dock)
b_9669_2bd7d.jpg


Har faktiskt försökt hitta en liknande på IKEA utan framgång (den är jättestor) :crazy:
 
Sv: Klä om soffa

En sömmerska?

Vi har en tjej i byn som har en gardinaffär och hon gör såna jobb, så kan du inte vända dig till någon sådan i din närhet?
 
Sv: Klä om soffa

En sömmerska borde ju ta lika mycket som en tapetserare.. Vill inte ens tänka på vad bara möbeltyg kommer kosta.. (jag har en nästan likastor som ja också tänkt tanken.. den dagen då tyget ger upp)..

Kollade upp för ett tag sen va det skulle kosta att klä om två fotöljer.. tror det skulle gå på 10-15 m tyg till vardera.. samt skulle jobbet på gå 3500 per fotölj....

Ni skulle typ få en ny soffa tror jag för va det kostar att klä om den. om du inte hittar någon du känner...
 
Sv: Klä om soffa

Finns ju färdiga sofföverdrag att köpa i alla möjliga färger. :)

Kanske inte finns så stora dock
 
Senast ändrad:
Sv: Klä om soffa

hmm där sa du nått.. Morsan har en kompis som är sömmerska. Kanske ska fårga henne? :idea:
 
Sv: Klä om soffa

Största bekymret blir väl tyget... Möbeltyg bör det vara om det ska klara slitaget i en soffa. Möbeltyg är dyrt.

En tapetserare gör jobbet snabbt. Jag tror inte själva "sykostnaden" blir lägre hos en sömmerska - om det inte är kompispris.
 
Sv: Klä om soffa

eftersom vi vill ha soffan grå så kanske man skulle ge sig på att färga tyget istället då? Lär ju iofs gå åt en hel massa färg men blir kanske ändå billigare?? Frågan är bara hur det skulle göras bäst isf
 
Sv: Klä om soffa

Köp snygga plädar och drapera över soffan. Lätt, billigt och tvättbart...
 
Sv: Klä om soffa

eftersom vi vill ha soffan grå så kanske man skulle ge sig på att färga tyget istället då? Lär ju iofs gå åt en hel massa färg men blir kanske ändå billigare?? Frågan är bara hur det skulle göras bäst isf

Om ni ändå tänkt byta tyget annars så är det ju ett alternativ. Ett annat alternativ är ju att ni säljer soffan och köper en ny likadan... Jag vet inte vad er soffa kostar ny/begagnad, men det är nog inte lönsamt att klä om den... Även om ni säljer den med viss förlust så kommer det nog vara billigare att köpa en ny.

Möbeltyg är som sagt DYRT, även om man köper en billigare variant, och det ser ut att gå åt många meter till en sådan soffa. Jag tror dessutom att det krävs en tapetserare för att få det riktigt bra med dragkedjor och sömmar i ett grövre tyg. Min erfarenhet är att det inte är samma sak att sy kläder och liknande, och sy i möbeltyg... dessutom brukar inte sömmerskor ha så starka symaskiner som det ev kan krävas, beroende på vilket tyg man väljer.
 
Sv: Klä om soffa

om jag inte är helt ute och reser så kostade soffan 16,000:- så det är ju inte bara att hosta upp pengarna för en ny.

Några ideér om hur man kan färga? Måste man ta av klädseln på själva stommen eller finns det färg som kan färga på plats sas?
 
Sv: Klä om soffa

om jag inte är helt ute och reser så kostade soffan 16,000:- så det är ju inte bara att hosta upp pengarna för en ny.

Några ideér om hur man kan färga? Måste man ta av klädseln på själva stommen eller finns det färg som kan färga på plats sas?

Nej, det jag menade var att totalsumman för ny soffa inkl förlust för att man sålt den gamla soffan billigare än man köpt den för ändå blir billigare än gamla soffan + nytt tyg plus arbete. Ni borde ju kunna sälja den begagnad och hitta en liknande begagnad för ungefär samma pris?

Jag skulle nog gissa på att arbetet för att lämna in det till någon som syr går på 3-5000, plus material på säkert lika mkt om ni ska ha något som det är lite kvalitet på (bör vara ganska "grovt" och tätt vävt tyg).

Det kanske finns någon sprayfärg för textil, men jag tror inte ni kommer få det så bra... ska ni ha den svart? Annars blir det nog svårt att få till en snygg jämn nyans över så mkt tyg, och särskilt om den är turkos nu.
 
Sv: Klä om soffa

Textilfärg blir aldrig bra på möbeltyg.

Det finns hur många bra böcker som helst i ämnet! För bara några veckor sedan bläddrade jag i Complete Step-by-step Reupholstery i bokaffären.

En stor, välkänd amerikansk husblogg skrev nyss om möbeltygsfärgning. De blev väldigt besvikna.
 
Sv: Klä om soffa

Tänk på att när du färgar kommer antagligen tyget att krympa och du får ett helvette att sätta på det igen.

Det är faktiskt inte så svårt att klä om en soffa, men det krävs tyg, tid, tålamod och förmågan att tänka flera steg framåt. En sådan soffa som du har som är kantig är ännu lättare. Det gäller att kunna sy för hand dock, och köp rejäla tapetserinålar (finns billigt på syaffär).

Jag klädde om min fåtölj, den har massor av böljande former och puffsiga armstöd och annat snirkligt och jobbigt. Det tog tid, men blev riktigt bra. Jag och en kompis sprätta upp hela fåtöljen och använde det gamla tyget som mall för det nya. Sen var det bara att kränga på och sy fast, på slutet häfta med häftpistol. Men då är vi båda sykunniga... Så en rak och kantig som din borde vara barnlek. Men den är stor, så det kommer ta tiiiid.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp