Kläder till bröllop - Västafrika!

R

Raderad medlem 6459

I mars gifter sig en god vän till mig och det ska bli så otroligt roligt att få vara med och fira henne och hennes blivande man :). Bröllopet är i Västafrika och jag försöker nu klura ut vad jag ska ha på mig men behöver tips och råd! Det kommer vara omkring 30 grader varmt och ganska klibbigt.

För den traditionella, religiösa ceremonin är klädkoden boubou - ett traditionellt västafrikanskt plagg. Kan man inte få tag på en boubou är det OK med lång (lös) klänning eller långkjol för oss kvinnor samt lösa byxor och lös skjorta för män. Jag ska försöka få tag i en boubou men kan jag inte det vill jag ha något liknande, något fint, som jag kan ha på mig.

Alltså: En långklänning som är lös, som har stora lösa ärmar. Gärna i en stark färg eller med ett roligt, fint print på.

Till själva mottagningen ska vi vara rätt casual då den är på en ö och vi ska vara på stranden. Ej högklackat alltså. Vi ska klä oss i ljusblått eller turkost. Jag trivs bra i skaterklänningsmodeller men kan också tänka mig typ kimonoliknande också. Jag vill inte att den ska vara för kort eller för urringad, men gärna lite bohem-funky sådär.

Nån som har nån bra idé? :D
 
Den här skulle kunna vara ett alternativ till bouboun! Med en liten säkerhetsnål som ser till att den inte blir för urringad.

goddiva-floral-sleeve-maxi-dress-green.jpg
 
@Malin_L Jättetack för alla tips! Flera av de du länkade till var superfina verkligen! :)

@Mineur Tack! Jag gillar den också så har faktiskt beställt den i två storlekar och ska se hur den ser ut på. Helst vill jag köpa en boubou men tänker att jag köper en backup-klänning också :). Ska absolut kika på indiska!
 
Kan du få tag på någon kaftan? Jag har en jättefin från Rodebjer som jag köpte billigt på tradera, den är stor och luftig och har typ halvärm som är lös och luftig. Finns i massa starka färger och mönster. Vet att Monki haft en del kaftaner också.
 
Den här är typ den perfekta drömklänningen för mig:

8258838-1-blue


Men den finns inte i min storlek. Så om nån ser nåt liknande - hojta snälla!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp