Klädsel till höggravid vid bröllopsfester?

Nenii

Trådstartare
I sommar är jag bjuden på inte mindre än fyra bröllop! Supertrevligt på de allra flesta vis men jag oroar mig för vad jag ska klä mig i.. Jag är gravid med beräknad födsel i september och kommer behöva minst två olika outfits. Det hade varit en tillräckligt stor utmaning som ickegravid och nu känns det bara.. Hjälp!
Två bröllop kommer kräva ganska mycket klädmässigt, ett tredje är en smula mer avslappnat och det fjärde är jag osäker på.

I vanliga fall har jag en ganska markerad midja att utgå ifrån, med större byst och höfter/rumpa men till sensommaren lär jag vara jämntjock :mad: :D
Jag har dessutom en hudton som påminner om mumintrollets, eventuellt med lätt touch av rosa. Jag är mest bekväm i olika nyanser av svart, vilket inte känns så gångbart på sommarbröllop? Helst vill jag ha påklädda axlar/överärmar (eller bergsäkra tips på hur man sminkar över en olyckligt placerad tatuering :p)

Så, tips någon? Snälla? :up:
 
I sommar är jag bjuden på inte mindre än fyra bröllop! Supertrevligt på de allra flesta vis men jag oroar mig för vad jag ska klä mig i.. Jag är gravid med beräknad födsel i september och kommer behöva minst två olika outfits. Det hade varit en tillräckligt stor utmaning som ickegravid och nu känns det bara.. Hjälp!
Två bröllop kommer kräva ganska mycket klädmässigt, ett tredje är en smula mer avslappnat och det fjärde är jag osäker på.

I vanliga fall har jag en ganska markerad midja att utgå ifrån, med större byst och höfter/rumpa men till sensommaren lär jag vara jämntjock :mad: :D
Jag har dessutom en hudton som påminner om mumintrollets, eventuellt med lätt touch av rosa. Jag är mest bekväm i olika nyanser av svart, vilket inte känns så gångbart på sommarbröllop? Helst vill jag ha påklädda axlar/överärmar (eller bergsäkra tips på hur man sminkar över en olyckligt placerad tatuering :p)

Så, tips någon? Snälla? :up:

Rent färgmässigt kanske turkos eller grönt kan vara ett alternativ? Som kravid trivdes jag bäst i klänningar som var skurna under bysten.
 
På Asos verkar de ha en hel avdelning med klänningar för gravida. Det kanske kan barast bra ställe att börja på, om inte annat för inspiration :)
 
Jag är höggravid just nu och är bjuden på bröllop med enklare klädkod den 30/5. Har köpt den här klänningen från HM som jag tycker är både söt och smickrande just nu.

http://www.hm.com/se/product/25543?article=25543-A

I augusti är vi bjudna på ytterligare två bröllop och det känns nästan svårare att klä sig till, som gravid kan man ju inte göra så mycket åt magen men att försöka hitta något som smickrar degmagen efteråt känns som en tuff nöt att knäcka.
 
I sommar är jag bjuden på inte mindre än fyra bröllop! Supertrevligt på de allra flesta vis men jag oroar mig för vad jag ska klä mig i.. Jag är gravid med beräknad födsel i september och kommer behöva minst två olika outfits. Det hade varit en tillräckligt stor utmaning som ickegravid och nu känns det bara.. Hjälp!
Två bröllop kommer kräva ganska mycket klädmässigt, ett tredje är en smula mer avslappnat och det fjärde är jag osäker på.

I vanliga fall har jag en ganska markerad midja att utgå ifrån, med större byst och höfter/rumpa men till sensommaren lär jag vara jämntjock :mad: :D
Jag har dessutom en hudton som påminner om mumintrollets, eventuellt med lätt touch av rosa. Jag är mest bekväm i olika nyanser av svart, vilket inte känns så gångbart på sommarbröllop? Helst vill jag ha påklädda axlar/överärmar (eller bergsäkra tips på hur man sminkar över en olyckligt placerad tatuering :p)

Så, tips någon? Snälla? :up:

Jag var på bröllop förra sommaren i juni, fick bebis 1:a september. Det var ett ganska avslappnat bröllop och denna klänning hade jag http://modernmom.se/tavlingar/wp-content/uploads/sites/9/2013/05/Mom2moM.jpg

Tycker den fungerade jättebra. Jag gick upp en hel del under graviditeten så var tvungen att köpa nån storlek större och då gick den ganska precis ner under knäna. Vet dock inte om klänningen finns kvar att köpa :confused: Då fanns den i fler färger iaf, tror jag.
 
När jag var gravid och var på ett flertal bröllop hade jag helt enkelt samma klänning som på jobbet. En "vanlig" empireskuren svart klänning och en vanlig empireskuren lila klänning. De var inte gravidklänningar utan empireskärning fanns det mycket av ändå och magen fick plats i stretchen.

Klänning var bekvämt som gravid, det var det jag använde nästan jämt.

Finhetsgrad reglerades med smycken och frisyr.

Tror ingen i världen förväntar sig att en gravid kvinna ska skaffa två olika nya festklänningar att sedan slänga för att gå på fyra bröllop. Faktum är att jag aldrig någonsin tidigare haft så enkelt att välja kläder till bröllop :) och känt mig så rätt klädd. (Och ja det var sittningar med trerätters osv osv som vanligt. Mörk kostym eller kavaj, minns inte.)

Kort sagt att ha samma klänning många gånger är definitivt ok som gravid tycker jag, ju mer diskret o neutral desto mindre märks det. En enkel klänning blir lätt fin med fina smycken.

(Det var den lila klänningen jag körde på såvitt jag minns. Folk kommer inte ihåg att lila är sorgfärg vad jag märkt och den var ganska ljus. När jag använt svart klänning har jag haft ngt färgat till bara, och om jag känt brudparet väl har jag väl frågat om ok.)
 
@Sar
Ja, något grönt/turkost kan jag tänka mig. Det är väl mest rött, korall, rosa, orange och "nude" som står på ignoreralistan för det kulörerna liksom skär sig mot min hud.
 
När jag var gravid och var på ett flertal bröllop hade jag helt enkelt samma klänning som på jobbet. En "vanlig" empireskuren svart klänning och en vanlig empireskuren lila klänning. De var inte gravidklänningar utan empireskärning fanns det mycket av ändå och magen fick plats i stretchen.

Klänning var bekvämt som gravid, det var det jag använde nästan jämt.

Finhetsgrad reglerades med smycken och frisyr.

Tror ingen i världen förväntar sig att en gravid kvinna ska skaffa två olika nya festklänningar att sedan slänga för att gå på fyra bröllop. Faktum är att jag aldrig någonsin tidigare haft så enkelt att välja kläder till bröllop :) och känt mig så rätt klädd. (Och ja det var sittningar med trerätters osv osv som vanligt. Mörk kostym eller kavaj, minns inte.)

Kort sagt att ha samma klänning många gånger är definitivt ok som gravid tycker jag, ju mer diskret o neutral desto mindre märks det. En enkel klänning blir lätt fin med fina smycken.

(Det var den lila klänningen jag körde på såvitt jag minns. Folk kommer inte ihåg att lila är sorgfärg vad jag märkt och den var ganska ljus. När jag använt svart klänning har jag haft ngt färgat till bara, och om jag känt brudparet väl har jag väl frågat om ok.)

Aversionen mot svart nu är väl mest för det handlar om sommarbröllop och då är jag rädd att känna mig "off" gentemot andras klädsel.. Jag tänker köra samma klänning till två ggr men när det är bröllop två helger i rad med till stor del samma gäster vill jag ha variation :) Jag är dessutom väl medveten om att övriga gäster kommer vara rejält uppklädda, det ligger i deras kultur..

Jag ska leta efter empireskurna (var tvungen att googla ;)) alternativ, det ser ut att kunna funka med magen om de är tillräckligt långa.
 
Mmm, jag gillar svart :) och undviker pastell till varje pris, det är nog personlig smak bara.

Empireskurna klänningarna hittade jag då på La Redoute (hade ingen lust att gå i butiker gravid), men jag tror inte de är lika mycket på mode nu. Tror La Redoute har en gravidavdelning också, men såg inget fint där. HM hade också en trevlig klänning, deras gravidavdelning var bra, den klänningen bodde jag i när jag ammade också (och på fest och...). (Det jag gillar med enkel skärning och enkel färg är att då kan man hänga pärlor runt halsen och plötsligt ha festklänning istället för jobbklänning. På fladdrigare modeller syns det inte så mycket.)

Jo, till och med jag skulle nog tagit den svarta till ena festen och den lila till den andra om de låg så nära.

Kretsarna där var inte rejält uppklädda, om man pratar siden och sammet, puffar och rosetter, frisyrer på salong och halvnaket. Bara ordentligt och resolut i rätt klädnivå.

(Fast jag måste erkänna, mitt intresse av kläder går inte över nivån -se hygglig och rätt klädd ut. Och min modell för inköp är i stilen -köp (ibland dyrt) och använd tills det självdör. Så jag gillar hyggligt tidlöst och köper inte en klänning om jag inte tycker om den på riktigt och tror jag kommer att använda den en hel del.)
 
Senast ändrad:
Som av en händelse damp den sista inbjudan ned i brevlådan igår, där är det "mörk kostym" som gäller. Vigsel en lördag kl 15 och på det efterföljande fest... Hur lång bör klänningen vara? Knä eller hellång?
 
Knälång enligt etiketten :)

Nåt sånt här kanske:
36-3013.jpg


Eller:
14026279-QJhIkUsA.jpg
 
Som av en händelse damp den sista inbjudan ned i brevlådan igår, där är det "mörk kostym" som gäller. Vigsel en lördag kl 15 och på det efterföljande fest... Hur lång bör klänningen vara? Knä eller hellång?

Till kostym har jag för mig att det är ca knälång, men kan gå lika bra med en hellång av enklare snitt. Bara det inte är en klänning av typen balklänning.
 
Knälång enligt etiketten :)

Nåt sånt här kanske:
36-3013.jpg


Eller:
14026279-QJhIkUsA.jpg

Den första kan jag kanske tänka mig men den andra är alldeles för stor färg- och mönsterutmaning för mig :o

Det är verkligen svårt det här, jag har kollat massa hemsidor men det mesta känns för enkelt eller "påsigt" för min smak. Det slog mig dessutom att jag inte kan klä upp något med höga klackar sååå hur gör man då :confused: och med en klänning i stil som den blåa, vad kan man ha för smycken till en sådan?
 
Jag tror den mönstrade fanns i fler färger.
Men till den blåa kan du ha enklare silversmycken och ballerinaskor.
 
Sökandet fortgår ;) Jag tycker den här var söt, någon som har förslag på vad man kan ha till en dylik klänning? Något över axlar/ärmar, skor samt smycken...
FE821C02P-M11@5.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp