Klapperboots?

Tigertofflan

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Är risken mindre att hästen får skav av ett par klapperboots än av ett par vanliga gummiboots?

Sv: Klapperboots?

Jag upplever det snarare som att klapperbootsen orsakar mer skada än nytta...

Klapperbootsen är väl hårdare? har de inte "kanter" som kan skära mot andra benet åxå?

personligen tycker jag vanliga är bäst(sånna i gummi) jämfört med tyg som bara blir blöta å uägh..
(iof har jag aldrig provat klapper och kommer nog inte göra det heller)

Jag har klapper-boots på min när jag rider hon har aldrig fått skav, sen har hon vanliga i gummi resten av dygnet, dom ger skav om man har dom jämnt så jag brukar låta henne vara utan i boxen.
Klapper bootsen skulle jag inte ha "dygnet" runt, de har "vassare" kanter än de i gummi de är rundade eller hur man nu ska förklara..

Det är nog en fråga som du aldrig kommer få ett rakt svar på,jag har upplevt det som att de aldrig får skav utav klapperbootsen och min häst har de på sig åtminstone 12 timmar/dygn,medans andra upplever tvärtom.
Skulle min kille ha ett par hela boots så efter en dag får han skav..

Så du får nog vackert ta och prova dig fram på vilket som passar din häst bäst..

Senast ändrad:

VARFÖR har man boots på tolv timmar per dygn!??!

För att skydda från balltramp när "dåren" är ute i hagen.Han har ju haft ngr,men endast under slaskperiod och snöperioden.Torr mark funkar det bra utan.
Hästen ifråga är kraftigt inåt-tåad och hjulbent fram vilket gör att han inte alltid hinner flytta på benen när han fladdrar och far i hagen.

http://hem.passagen.se/qsanhai/rid7.jpg

ta bort http:// om inte länken fungerar..

Ja då kan jag kanske gå med på det.... exteriöra avvikelser kan vara fog för användandet av boots i benskydd i hagen.

Som sagt,han har det endast vid slaskväder,dvs då hagen blir lite mjuk på vissa ställen(lera eller snö),och eftersom de fladdrar och far som dårar igenom skogen emellanåt och skorna rycker till och från så är det endast för att skydda från skador som faktiskt uppstår då och då.Jag har helt enkelt ledsnat på skador på honom.
De andra två går "nakna" i samma hage..Så det är inget jag har som regel.. ;)
Sommarhalvåret behövs inga,då är backen så pass bärig överallt så han hinner flytta på sina "klumpfötter".

När jag hade klapperboots på min förra häst så blev han rädd för sina egna hovar. Tyckte bara det var krångligt att ha dem med faktiskt..tur att de försvann sen Inget att rekomendera om du frågar mej!

Som sagt,man får nog prova sig fram efter vad som passar hästen,för själv har jag aldrig någonsin mött på en häst som är rädd för ljudet utav de.
Bara griniga "kärringar".. ;)

Jag har aldrig fattat skillnaden mellan klapperboots och vanliga boots. Vad är det som är så bra med klapperboots? Själv har jag tjocka typ neoprenboots, tycker de är bra vid torrväder dock helt hopplösa vid blötväder!

Det som har gjort att klapperbootsen fungerat för mig,är just att det är rörliga.det fastnar ej skit mellan bootsen och hoven,oavsett väder.
Har jag hela boots,oavsett material,så fastnar det alltid grus/snö/lera osv mellan boots och hoven och i och med att de rör sig lite grann så ökar det risken för skav då de endast "gnider lite grann" istället för att "lätta upp" när hästen går..

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
544
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
137
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 864
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår