Klapphingst = hingst Traditioner och fakta

M

Mathias

Det finns praktiska och filosofiska aspekter på hur och varför man håller hingst och hur viktig aveln är i deras liv men jag tänkte dela med mig av några fakta jag fick fram innan mitt köp av klapphingst för en månad sedan:


Elisabeth Ekstedt på SLU i Uppsala forskar på testiklar på cellnivå. I den forskning hon gått igenom frangår det att testosteronhalten INTE skiljer sig i koncentration eller variation på klapphingstar jämfört med normala hingstar. Däremot är spermierna i den eller de testiklar som befinner sig i ljumskgången eller högre av mycket dålig kvalitet om det över huvud taget bildas spermier.
´

Ulf Hedenströ, vet på travskolan i Wången, menar att klapphingstar INTE har mer problem med bakbensaktivitet än andra hästar. Testikelns felaktiga läge får dock rutinmässigt skulden för bristande bakbensaktivitet trots att många andra orsaker är mycket troligare och skall utredas grundligt förtst, allt från blodmask till dålig ridning.

Roterade testiklar, något alla hingstar kan drabbas av, kan däremot orsaka störd bakbensaktivitet då blodkärl kan tryckas ihop och en lokal inflamation vid testikeln förorsakar smärta och problem med att dra upp pungen. Ligger den roterade testikeln i ljumskgången eller bukhålan är detta svårare att uptäcka än om den roterade testikeln ligger nere i pungen. Detta gäller naturligtvis andra för hingstar förekommande åkommor med testiklar, att det är svårare att upptäcka problem med den dolda testikeln.

Veterinärer opererar rutinmässigt bort båda testiklar då de får in en klapphingst med tanke på att det ger sämre fertilitet, anses vara ärftligt, och därför inte skall användas i avel. Bortsett från detta finns det enligt Ulf Hedenströ INGET generellt hinder mot att operera bort bara den felaktiga testikeln och behålla den riktiga för att på så sätt tillgodogöra sig hingstarnas goda hummör och förmåga att utveckla muskler men försäkra sig om att den gömda testikeln inte är roterad. Det finns heller enligt honom INGET hinder mot att behålla klapphingstens defekta testikel på plats om hingsten inte uppvisar störningar i bakbensaktivitet som inte kan härledas till några andra vanligare orsaker.



Info utan klar källangivelse, från samtal och återgivna ur mitt minne:

Eventuell delvis kastration måste utföras med titthålskirurgi, dyrare och mer komplicerat, längre konvalecens.

Klaphingstar har ett rykte om onormala humörsvängningar. Ingen av de veterinärer eller forskare jag var i kontakt med kunde verifiera detta uatn förklarade det som en "traditionell uppfattning". En förklaring kan vara att många inte vet vad en klapphingst innebär och betraktar dem som halv-vallak och då uppstår det problem då hästarna fungerar och reagerar som de riktiga hingstar de är.

Båda testiklarna skall ha vandrat ned senast vid tre års ålder, i extremfall vid fem års ålder. Oftast betydligt tidigare. Klapphingstar är ofta fullt fertila då de har en normal testickel men det är ärftligt och de skall ej delta i avel.

Testiklar som stannat i buken är ofta underutvecklade alternativt tillbakabildade och det är sannolikt därför de normalt ej stör hingsten.

I ett tidigt skede kan den felande testikeln opereras ner och fungera normalt.
 
Det är dock så att i alla testiklar finns det en viss mängd onormala celler.
Dessa celler dör dock rätt snabbt när testikeln vandrat ner i pungen, där det är "kallare".
Stannar däremot testikeln kvar i buken, så vill gärna dom onormala cellerna växa till och bilda tumörer. Det man i dagligt tal kallar för cancer.
Då det inte är avelsbefrämjande att avla på klapphingstar, ej heller speciellt trevligt med oregerliga hingstar pga ägarnas oförmåga att hantera hingstar(vare sej dom är klapphingstar eller ej), så kommer jag och många med mej att alltid hävda att hingstar som inte ska användas i avel ska kastreras.
Speciellt då vi redan har förlorat en valack pga en hingstägares försumlighet(stoet gick dock att rädda).

För det vet du väl: Att hingstägaren har ett absolut ansvar för att hingsten inte kommer lös och orsakar skada.
Oavsett vem som ev. släppte ut hingsten, så får hingtsägaren betala för dom skador som hingsten orsakat.

Hoppas du har pengar undanstoppat till sådant.
 
eller så kan ju hingstägaren se till att uppfostra och ha koll på sin hingst så behöver den inte kastreras, och så slipper hingstar att generellt få dåligt rykte.
/
Susanne
 
Eller så kan hingstägare sluta sälja hingstar till nybörjare.
Så slipper både dom och vi en massa besvär och veterinärräkningar i onödan.
 
Att rymma ur hagen eller reagera på brunstiga ston är knappast något som går att uppfostra bort, även om man kan få dem mer eller mindre smidiga att hantera...

Jag kan inte förstå varför man ska hålla en hingst, även om man kan, om den inte ska användas i avel.
 
För att man vill ha den extra utrstrålning och känslighet som en hingst har, är den vanliga, och enligt mig legitima, anledningen.

Att smickra sin egen fåfänga är en annan anledning för en del.

/
Susanne
 
Hos mig är det förr att de brunstiga stona tar sig ut ur hagarna och springer fram till hingstarna :crazy:...jag har aldrig varit med om att hingst skulle bryta sig ur hagen pga brunstiga ston...utan det är som sagt tvärt om...vems fel är det då???

*martha som haft "miljoner" hingstar*
 
(Tar ett inlägg och svarar på men det är inte dig personligen!)


Folk undrar varför jag sparar min hingst som just hingst, han är ju för liten för att bli godkänd!

För det första vill jag ta egna föl efter honom men dessutom skulle det inte förändra något för honom,, han är 15 år i år, han skule fortfarande tro sig vara hingst och han skulle fortfarande ha sitt (fina) temprament.

Han skulle inte gå att ha med hästar, jag släppte ihop honom med min ursnälla valack som dyrkade honom från första stund (misstänker att valacken tror sig vara sto...) och han åkte på stryk utan anledning, han visade all respekt för hingsten och gick undan men nej, det dög inte. Jag tror inte min hingst gått med andra hästar på länge, om alls, så därför reagerar han som han gör.



Folk tycker att jag dömmer honom till ett liv i ensamhet, men se på alla tävlingshästar (och de med ägare somtror att de är av porslin) som får gå ensam, trotts att de är sto/valack!



Det är inte bara hingstar som är dömda till att gå själv! Kostar man 100.000:- är man ofta dömd ändå!


Min häst trivs som det är, och han skulle vara likadan om jag kastrerade! Men en sak håller jag med om, hingstägare borde man inte kunna få bli "bara så där" utan erfarenhet!
Jag har jobbat inom travet och hanterat hingstar samt har erfarenhet av svåra problemhästar, annars hade jag aldrig gett mig in på att äga en hingst!




För att påpeka det där med att hingstar söndrar staket, kan jag berätta att min hingst i sommras stog med tre hästar brevid sig i hagen, ute dygnet runt. 1 m. ifrån hans hage gick en hingst (1 meter mellan staketen), på samma avstånd gick en valack och tvärs över en smal grusväg (3 m...ca) gick ett brunstigt ungsto som gick och visade upp sig för min hingst.


Min hingst tittade lite intresserat på stoet när hon gjorde sina driver och pinkade mot staketet, men i övrigt stog han och flirtade med valacken... :crazy: Staketet var av vita plastpinnar som man kan sticka ner i marken, flexibla så de kan böjjas, tråden var av smalt band och det saknades el!


Det gick utan problem!


I förra stallet står en valack som flera gånger sprängt sin hage, rusat in till andra och sprängt deras hage och ibland dragit med dom ut på repor runt stallet.

Nå, nu ska jag och 'te tårta, så det blir lite hastigt slut på mitt inlägg!
 
Det är dock så att i alla testiklar finns det en viss mängd onormala celler. Stannar däremot testikeln kvar i buken, så vill gärna dom onormala cellerna växa till och bilda tumörer.

Då jag försökte ta reda på fakta om klapphingstar frågade jag om "åkommor" som var vanligare hos klapphingstar än andra hingstar och ingen nämnde cancer. Men jag frågade alltså inte om cancer specifikt. Är man orolig för att risken ändå skulle vara högre för klapphingstar är Elisabeth Ekstedt på SLU i Uppsala den jag skulle fråga i första hand. Hoppas hon läger ut info på Hippocampus, annars blir hon snart nedringd!


Att hingstägaren har ett absolut ansvar för att hingsten inte kommer lös och orsakar skada. Oavsett vem som ev. släppte ut hingsten

Professor Bill W. Dufwa Juridicum Stockholms universitet:
"Strikt ansvar för djur i svensk rätt.
Ägare till hund har ett rent strikt ansvar för skador den orsakar. Detta ansvar har även den som mottagit hund till underhåll eller nyttjande. (Lag om tillsyn över hundar och katter 6 § 1 och 2 st.). Detta ansvar gäller dock ej för skada som orsakas av tjänstehund när polis använder den i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på sådant sätt att det har varit påkallat att ingripa mot honom (Lag om tillsyn över hundar och katter, 6 § 3 st.).

Enligt lag om ägofred 47 § svarar ägaren av hemdjur (kor tex) rent strikt för skador
orsakade av att dessa djur olovligen kommer in på annans ägor. Samma ansvar (rent strikt) har även den som mottagit hemdjur till underhåll eller nyttjande. Jag är ej exakt säker på vad som avses med hemdjur, men jag antar att det rör sig om boskap, som kor, hästar, får mm.

Rent strikt ansvar har också ägaren till djur vad avser betäckningsskador. Om tex ett avelssto betäcks av en inte fullt så renrasig hingst är detta sakskada för ägaren till stoet. Rent strikt ansvar finns för farlig verksamhet, som en allmän princip, dvs även utan lagstöd. Den som innehar eller tar hand om farliga djur (tex ormar, giftiga spindlar mm) har därför i avsaknad av uttryckligt lagstöd ett rent strikt ansvar för dessa. Alla djur kan orsaka skada i större el mindre omfattning, men vad gäller djur som är så pass farliga att tex ett bett dödar måste ett rent strikt ansvar finnas för dessa. Rent strikt ansvar också för att ens boskap dödar annans boskap."

Observera att det strikta ansvaret inte alltid är knutet till ägaren, vid till exempel inackordering mm.

I normalfall gäller alltså istället skadeståndslagen, oavsett kön. Se advokat Lars Deckeman, http://www.hastlitteratur.se


Hoppas du har pengar undanstoppat till sådant.

Trots att riskerna med klapphingst är mycket små anser jag att de skall vara betydligt billigare, speciellt som unghästar, då de aldrig godkänns för avel och då eventuella problem med testiklarna blir dyrare att åtgärda än på andra hingstar. Jag gav hälften av vad de begärde, av särskilda skäl, men även det var för mycket, realistiskt rabatt på klappunghingst borde vara ca 75% mot motsvarande normal unghingst.
 
Hej!
Har en uppfödning som tyvärr var klapphingst. Att jag säger tyvärr är att det just var sorgligt i hans fall. Hade fina spekulanter på honom, men de backade då de ville ha hingst. I övrigt led inte hästen någon skada. Han var inte dum på nåt sätt. Tvärtom, en av de mer lättlärda unghästar jag haft. Jag sålde honom till en dressyrryttare som inte ville ha hingst och som jag vet kunde ge honom ett superhem. Han kastrerades stående hemma. Den andra testikeln satt i gången och den var kraftigt underutvecklad/tillbakagången.

Ja, jag hade en mycket rutinerad veterinär som gjorde detta, hon hade varit ute hos mig ett tag innan för att se om hon kunde känna den, vid ett perfekt väder skar vi honom (nysnö och inte för kallt) pris: 1500,00 kr (år 2002).
Eftersom min dröm är att få fram en hingst till bruks, så är detta inget jag önskar mig igen, han var också den som varit närmast att komma dit. Men i övrigt så var han som sagt jättetrevlig. Han var tre år vid kastrationen.
Som valack blev han inte billigare, det är hans gång som är det fina med honom, inte hans kön :D.


Förresten, finns det alltså lag om just hingstar? Jag trodde att det alltid är stallägarens ansvar om något händer till följd av att ex staket raserats. Det är stallägarens ansvar att se till att hans hagar är tillräckliga för att hålla ex hingst (eller någon annan hoppjerka).

hälsningar Nina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp