Klet i skapet

S

San Q

Jag har köpt en 3-årig valack och har upptäckt en lite märklig sak. Han är alltid kletig på insidan av låren på bakbenen och kletet kommer från skapet (heter det så även på valacker..?). Det hamnar förmodligen där när han ligger ner och skapet ligger emot benet. Han är rätt så kletig runt skapet hela tiden och tycker inte om när man tar honom där. Han är kastrerad på våren som 2-åring och enligt förra ägaren var det en helt problemfri kastrering. Hon säger också att han sedan dess haft det där kletet och att det (enligt henne...) inte är något att bry sig om.

Jag har haft valacker innan och aldrig sett att det blivit så. Alltså, själva snoppen brukar ju vara lite kletig, eller kanske mer torkat klet när man ser den utfälld. Men inte kletigt i själva öppningen när snoppen är infälld...

Någon som har någon erfarenhet? Brukar era valacker vara känsliga och inte vilja att man rör skapet? Har ni sett liknade klet?
 
Sv: Klet i skapet

Din häst är inte ensam. Jag har sett några stycken med liknade.
Vet dock inte vad det beror på så där får du prata med någon annan. :rofl:
 
Sv: Klet i skapet

Jag antar att du inte syftar på det fett som valacker/hingstar har i skapet, och även ston har på juvret.
Det fettet brukar vara mer som klumpar och brukar inte rinna ner på benen på hästen.

Det luktar starkt/illa, är lite geggigt men fastare i konsistensen så det rinner inte.


Det du beskriver låter mer som en infektion.
Jag föreslår att du tar ut vet. Även om han haft det länge kan det vara så att han är öm och därför inte vill att man skall röra där.
 
Sv: Klet i skapet

Antar att du gjorde en veterinärbesiktning när du köpte hästen. Vad sa vet. angående det då??
 
Sv: Klet i skapet

Jag antar att du inte syftar på det fett som valacker/hingstar har i skapet, och även ston har på juvret.
Det fettet brukar vara mer som klumpar och brukar inte rinna ner på benen på hästen.

Det luktar starkt/illa, är lite geggigt men fastare i konsistensen så det rinner inte.

Det rinner inte, utan är nog det fettet du beskriver. Fast jag har aldrig varit med om att det är så mycket att det kletar på benet...
 
Sv: Klet i skapet

Jag har köpt en 3-årig valack och har upptäckt en lite märklig sak. Han är alltid kletig på insidan av låren på bakbenen och kletet kommer från skapet (heter det så även på valacker..?). Det hamnar förmodligen där när han ligger ner och skapet ligger emot benet. Han är rätt så kletig runt skapet hela tiden och tycker inte om när man tar honom där. Han är kastrerad på våren som 2-åring och enligt förra ägaren var det en helt problemfri kastrering. Hon säger också att han sedan dess haft det där kletet och att det (enligt henne...) inte är något att bry sig om.

Jag har haft valacker innan och aldrig sett att det blivit så. Alltså, själva snoppen brukar ju vara lite kletig, eller kanske mer torkat klet när man ser den utfälld. Men inte kletigt i själva öppningen när snoppen är infälld...

Någon som har någon erfarenhet? Brukar era valacker vara känsliga och inte vilja att man rör skapet? Har ni sett liknade klet?

tycker helt klart att du ska ta ut en vetrinär... detta låter inte normalt alls.... han kan ju ha ont:(
 
Sv: Klet i skapet

Min vallack har samma bekymmer och har haft sedan jag köpte honom för 5 år sedan. Men han är dock inte irreterad i skapet och tycker inte att det är obehagligt när man rör där.

Ta ut veterinär, det är kanske något som inte står rätt till. Min veterinär sa att det inte var något att bekymmra sig över.

Armani får ofta det när han är frusen, av någon anledning. Varför vet jag inte.

Lycka till.
/Fanny.
 
Sv: Klet i skapet

Hejsan!

Vissa hästar har under någon period en överproduktion av smegma från förhuden. Så känge det inte verkar besvära hästen behöver du inte göra något åt det, det är bara dumt att hålla på och tvätta och pillra eftersom risken finns att bakteriefloran störs med svampöverväxt till följd. Håll rent på benen och oroa dig inte!

Besvärade hästar står med lyftat bakben och försöker klia genom att bita i skapet. De kan också röra sig stelt och bredbent pga obehaget. Det missar man inte!

Och ja, det heter skap. Alla namn är desamma på hingstar och valacker, det är bara förekomsten respektive avsaknaden av testiklar som skiljer!
 
Sv: Klet i skapet

Hej.
Min vallack har oxå så mycket att det kladdar ner insidan av bakbenen :mad:
Det enda jag kan göra är att klippa bort pälsen där det fastnat.
Har även kollat med flera veterinärer och dt är inget farligt.

Det ser ju inte trevligt ut och inte kul när folk frågar om hästen har tjära mellan benen. :( (han är skimmel dessutom så det syns ju tydligt med svart klet)

Men men det är ju inte jämt utan går i perioder mer eller mindre.

Lycka till och jag tror inte du behöver oroa dig :cool: .

Mvh sofie
 
Sv: Klet i skapet

det finns några saker man ska vet aom skapet, om hästen brukar kissa med snoppen inne i skapet kan vara ett tecken på fel, då rekommenderas att tillkalla veterinär, om hästen biter eftre skapet så bör man tillkalla veterinär för då har hästen sten vid urinröret, villket är väldigt vanligt, eller även om det luktar illa från skapet. sedan så kan man ofta se skräp, eller klet, fast i ganska hård form, detta är inget farligt och bör även ite tas bort, det är ett skydd som hästen själv har "frammkallat" men om det luktar illa från det så måste det tas bort, i vanliga fall så ska det inte lukta något alls från skapet. om ni nu måste tvätta det så ska det sköljas i ljummet vatten, och sedan tvättas i grönsåpa och därefter sköljas av med ljummet vatten igen.
detta kan inte alltid göras av ägaren och kan då behöva tillkalla veterinär för att lugna eller om man själv vill prova med bremsning.

kan rekommendera att ni ber veterinären titta på skapet medans hästen har fått lugnandes vid tandraspning eller vid andra tillfällen då den har fått lugnandes!
 
Sv: Klet i skapet

Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite mindre orolig... Ska dock be min veterinär kika på skapet.
 
Sv: Klet i skapet

Precis så som du förklarar har min ena häst oxå. Har varit hos flertalet veterinärer och krävt att dom får rensa eftersom det luktar rent ut sagt apa om honom ibland.

Men alla har sagt att det inte är något farligt och att jag kan om det blir värre ta en spruta.. dock utan kanyl och göra en mild jodopax behandling och spruta i skapet. Mmm låter trevligt och lätt.. *suck*
 
Sv: Klet i skapet

Det du beskriver är jätte vanligt, men jag vet inte vad detta beror på...skulle va intressant att veta, men jag tro inte det är ngt farligt:smirk:
Vi får väl se om någon vet här inne kan svara på detta;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har haft katt i hela mitt liv (snart 30) och det har sällan varit några problem, det har mest flutit på. Därför blev jag nu lite...
Svar
13
· Visningar
1 809
Senast: cili
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min unghäst (SWB, 2 år nästa år) har mycket tät och tjock päls och går naken ute på lösdrift. Någon gång då och då har han fått ha...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Constance
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 179
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp