Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Lena Furberg

Trådstartare
Min Beauceronhanne har de senaste 2 dagarna kliat sig som besatt, överallt! Han kliar, krafsar, tuggar och står i som om hela han var full av loppor! Vi har Frontline på honom, helt nyligen ditsatt, men hur lång tid tar det innan den hjälper mot exvis loppor? Det kan också vara pyttesmå fästingar som nyss dykt upp och som är för små (nymfer) för att man ska hitta dem.
Vi har borstat igenom honom jättenoga för att få bort gammal vinterpäls men det hjälper inte. Han ser lite mjällig ut, inga stora flagor men små "damm-mjäll". Han tuggar och krafsar och kliar oavbrutet! Såhär har han aldrig gjort förut! Han är INTE stressad eller nåt sånt, en numera riktigt cool herre med ett bra lagom aktivt liv!
Undrar mest hur lång tid det tar för Frontline att verka?
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Nä vi satte på Frontline imorse för att han kliade sig så vanvettigt.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Aha, då missuppfattade jag dig. :)

Full verkan av frontline uppnås efter 48h.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Rävskabb? Tar fronline det?

Men skabb borde väl synas/kännas på huden? Han kliar sig överallt men man ser eller känner ingenting! Det är jättesynd om honom! Får väl vänta tills Frontlinen når full verkan... 48 timmar, okej, då har vi ju en bit kvar! :(
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

HUr kliar han sig? Rävskabb märks ju inte 'på huden' förrän det gått ett tag och de kliat sönder sig etc. Men just extrem klåda kommer vid rävskabb. Sen har jag hört att hunden ofta kliar mer nattetid vid rävskabb, sant eller ej vet jag inte. Och att man vid skabb kan utlösa klireflexen genom att rulla öronlappen lite, vilket inte utlöser på en normal hund eller en hund som kliar av annan orsak. Säker inte hundraprocentigt, men om de två stämmer ökar ju risken det är rävskabb.

Lite info:

Klåda – första tecknet
Klåda är det tidigaste och också det tydligaste symtomet. Nattetid sover de flesta hundar även om de har ett hudproblem. Med rävskabbsmittade hundar är det annorlunda. De har svårt att sova på grund av klådan. Har hunden nattklåda så tänker vi veterinärer på rävskabb. Så småningom får de flesta hundar sårskorpor och hudrodnader på huvud (speciellt öronlappar) och ben (armbågar och hasar) men även på buk och bröst. Pälsen blir på, de angripna områdena, så småningom mindre tät. De skabbrävar som vi ser i naturen har mycket långt gångna förändringar. De är väldigt hårlösa och har till och med tappat hår på svans och rygg. Så långt gången rävskabb har vi inte sett på någon hund. Hundarnas ägare reagerar långt tidigare.

Diagnos
Symtomen är den viktigaste hjälpen när man skall ställa diagnosen rävskabb. Har man tur kan man hitta parasiten i hudskrap som undersöks i mikroskop. Det behöver inte vara så många parasiter i huden för att hunden skall ha en ordentlig klåda. Därför kan det vara svårt att få med dem i ett hudskrap. Blodprov kan ge svar på om det kan röra sig om rävskabb. Man letar då efter antikroppar mot skabbdjuren.

I det flesta fallen kan man dock få en stark misstanke på om det rör sig om rävskabb genom var hudförändringarna sitter och om hunden kliar sig på natten. Har hunden dessutom s.k. positiv öronrullningsreflex så är det väldigt stor sannolikhet att det rör sig om rävskabb. Positiv öronrullningsreflex innebär att man framkallar ryckningar i samma sidas bakben, klirörelser, när man viker öronlappen och rullar den mellan fingrarna. Samma klireflex kan man framkalla på de flesta hundar genom att klia dem bakom frambenen men det är just öronlapparna som ger en pekpinne åt rävskabbshållet. Tyvärr har inte riktigt alla hundar med rävskabb positiv öronrullningsreflex.
Å andra sidan är det få andra hudproblem ger klåda just på öronlapparna. Undantaget är hundar med allergiska hudproblem.


Behandling
Skabbdjuren är svåra att komma åt med behandling, eftersom de lever nere i översta hudlagret, där de är ganska skyddade. Vanliga ohyremedel som Dermocan® och Canitex® fungerar inte. Man får ta till effektivare medel. Alla de nedan uppräknade är receptbelagda.

Sebacil®, ett medel som man baddar utanpå hunden, har länge varit den dominerande behandlingsmetoden. Det är effektivt och billigt och det enda medlet som är registrerat i Sverige för användning mot rävskabb på hund.
Stronghold® är det senaste tillskottet i behandlingsväg. Det är spot-on-lösning mot bl.a. rävskabb men är dyrt att använda. En 30 kg hund kostar ca 400 kr (plus receptarvode) att behandla.

Ivermectin (Ivomec® och Bimectin®) eller liknande injektionssubstanser används flitigt trots att de inte är registrerade för användning på hund. Eftersom det har rapporterats allvarliga biverkningar, speciellt på Collieraser, använder vi på kliniken dessa injektionsmedel endast i undantagsfall.
Interceptor® tabletter har fördelen att man inte har registrerat några allvarliga biverkningar och att behandlingen är just tabletter. Det är dock dyrt att använda i den dos som rekommenderas mot rävskabb.


http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31014

(Verkar inte som frontline hjälper på rävskabb)
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Blå Stjärnan skrev:
Rävskabb (Sarcoptes scabiei)
Rävskabb förekommer i hela Sverige. Ses hos räv, varg och hund.
Kvalstret, som är ett spindeldjur, är inte synligt för blotta ögat. Honan borrar gångar i överhudens djupare del, där hon lägger sina ägg. Den kraftiga klåda, som uppkommer i samband med rävskabb, beror i första hand på en allergisk reaktion mot kvalstret och dess avföring.

Smitta sker framför allt indirekt från skog till hund mera sällan direkt från hund till hund. Skabbdjur från räv, som kliat sig mot träd eller liknande överförs till hund, som nyfiket luktar på trädet eller legan. Hunden visar vanligen symtom efter 3-4 veckor.

Kvalstret kan i sällsynta fall överföras till människa och ge "skenskabb". Härvid ses små röda, kliande utslag på områden, som är i direktkontakt med hunden som bröst, mage, armar och ben. I regel avläker förändringarna på människa spontant, då djuret behandlas.

Hundens Sarcoptes har i ett par fall påvisats på katt. Dessa katter har inte haft kontakt med hund, varför katten troligen har smittats på samma sätt som hund från skog, där rävar gått.
Beskrivning saknas

Rävskabb

Symtom:
Kraftig klåda relativt kort tid = några veckor. Framför allt kliar hunden sig på öronkanter, ben och bröst. Röda utslag på bröstet och skorpor på öronkanter kan ses.

Diagnos:
Ofta ses klådreflex (bakbenet kliar i luften), då man gnuggar öronkanter eller kliar på bröstets undersida.
Skrapprov för mikroskopering är ett snabbt sätt att ställa diagnos, men man hittar inte alltid skabbdjur, då det behövs få kvalster för att åstadkomma en kraftig klåda. Viktigt är att hunden inte är nybadad inför besöket, då man annars kan missa att finna kvalstren.
Blodprov för att påvisa antikroppar mot rävskabb har mycket hög tillförlitlighet, men det kräver att sjukdomen pågått i 2-3 veckor

Behandling:

Inget receptfritt preparat tar rävskabb.
Sebacil® tre gånger med en veckas intervall.

Stronghold® tre gånger med två veckors intervall.
Ivomec® ej registrerat för hund.
Alla hundar i direktkontakt skall behandlas samtidigt.

Länk till källa

Jag vet dessutom många hundar som haft skabb, fått stronghold och blivit av med skabben helt utan problem.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Tack Alexandra och Gnist! Har läst igenom texterna, och rävskabben gör tydligen att det kliar mest på öronkanter, ben och bröst. Min hund kliar sig mest på sidorna/ryggen och svansen/svansfästet. Jag har kammat genom honom med superfin kam och försökt se ev loppor men hittar ingenting, bara ökad mjäll. Fin mjäll, inte stora flagor.
Usch, det är jättejobbigt, kan kliar och tuggar hela tiden. Ska prova den där "öronrullningen" så får vi se!
Mannen säger att vi borde bada hunden, schamponera honom rejält med vanligt milt shampo, men jag vet inte...
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Det finns ju alltid hundar som inte beter sig enligt boken, så jag skulle inte helt våga utesluta rävskabb pga klimönstret. Men om han kliar lika illa imorgon är det ju absolut dags för ett veterinärbesök. De brukar ju om inget uppenbart kan hittas med en provbehandling med exvis Stronghold.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Glömde - bada hade varit mitt första drag, badar du nu tvättar du ju dock bort frontlinen så dte är ju lite både plus och minus.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Ja, kliar han sig på det här viset på måndag blir det definitivt veterinären! Annars funderar jag mest på kattloppor just nu, vi har ju 3 katter och åtminstone den ena har loppor ibland, det märks inte minst då han gärna sover i lilla dotterns säng om dagen, och byter jag inte sängkläder då, får hon loppbett som kliar!!
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Tänkte bara uppdatera läget lite! Nu har det gått cirka 36 timmar sen vi applicerade Frontline - och han kliar sig definitivt mindre än t.ex. i natt, då han höll hela familjen vaken med sitt krafsande och tuggande! Så jag misstänker loppor eller ev fästingar. Bara vi slipper rävskabben spelar det ingen roll för mig vilket som! :)
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Jag tycker det låter som mjällkvalster!

Våra fick det efter att en tik hade varit iväg på parning, de satte sig först i ljumskarna, svansfästet och de kliade sig som idioter!

Enda man kunde se var lite lite mjäll i början som blev mer och mer..

Fick behandla med Stonghold som inte hjälpte sen fick vi Sebacil och det tog allt.. Dock var det jobbigt att hålla rent alla textiler som hundarna kom i kontakt med. Fick tvätta massor och hade inga mattor framme på länge..
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

De är säkert bara löss alt. loppor.

Jag skulle ha tvätta hunden grundligt med dermocan lr annat ohyresschampo, för att få bort alla ohyra o sen skulle jag ha satt dit frontline lr exspot, som skydd mot ev nytt angrepp o för att ta död på de som ev kan finnas kvar efter schamponeringen..

Om de är fästingar så borde de ha dött efter 24 timmar om man ska följa frontlines hemsida.

Hoppas hunden inte kliar allt för mkt.. De är så otrevligt! :eek:
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Jag tycker det låter som mjällkvalster!

Våra fick det efter att en tik hade varit iväg på parning, de satte sig först i ljumskarna, svansfästet och de kliade sig som idioter!

Enda man kunde se var lite lite mjäll i början som blev mer och mer..

Fick behandla med Stonghold som inte hjälpte sen fick vi Sebacil och det tog allt.. Dock var det jobbigt att hålla rent alla textiler som hundarna kom i kontakt med. Fick tvätta massor och hade inga mattor framme på länge..

Oj! Nu blir jag orolig igen. Det låter väldigt mkt som din beskrivning - och nu kliar han igen, omän inte riktigt lika mycket. Nu har inte min hund varit iväg nånstans där han kunnat bli smittad den senaste tiden, men... Elände! Tack för tipset iallafall!
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Katter kan tydligen bära på det! Så har du katt kanske den är boven i dramat? Är inte säker men det borde kunna smitta från ex. räv med..
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

kan vara nåt han är allergisk mot också.
 
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

om frontline har effekt så han kliar mindre så hade jag avvaktat. annars brukar det alltid vara skabb när de kliar sig så extremt mycket och man inte hittar några djur i pälsen. mina hundar har också fått mjällig päls av skabbet och ingen av dem har kliat sig på de normala ställena. loke kliade sig mest på bringarn;
lokeskabb1.jpg

och minina kliade sig mest på insidan av låret
mininaskabb2.jpg

bilderna är tagna någon vecka efter att de börjat klia sig, så pälsen försvinner fort! men de blev helt klart olika påverkade. loke kliade sig konstant och blev av med väldigt mycket päls. minina kliade sig bara ibland och på henne syntes det knappt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kliar sig som GALEN!!! När verkar Frontline?

Kan detta drabba hästar????? Låter precis som vad min stackars kuse råkat ut för! Aldrig sett något liknande:cry: Ska ligga på telefonen imrgon och hoppas min vanliga veterinär kan svara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp