Bukefalos 28 år!

Kliar sönder sig- skorv och sår

misscocos

Trådstartare
Hejsan
Jag har en femårig shetlandsvalack som kliar sig något extremt.
Sommaren har gått relativt bra med flugtäcke och Ultra Shield och Hästsalva. Vi har även varvat med andra flugmedel och veckor av inget alls, ifall han skulle vara allergisk. Men nu, de sista 3 veckorna, har han börjat klia sig så otroligt! Han har fortfarande heltäckande flugtäcke på sig och blir ofta smörjd och sprayad.
I hagen rullar han sig om och om igen, finns det träd kliar han sig mot dem, är han inne i boxen rullar han sig och kliar sig mot krubba och väggar.
Manen är delvis bortsliten och hela svansroten. Han är skorvig (flagor ca 5x5mm stora) i hela manen och svansen, och "pillar man på dem" får han sår som sväller upp och blöder. Han har även en massa som sitter löst överallt i manen. Resten av kroppen har klarat sig ganska bra hittills, men han har en del småsår där han kliar sig främst på länden och på huvudet.
Vi duschar honom med Hexocil och har även testat annat ifall han skulle vara allergisk. Sprayat med bakteriedödande, osvosvosv... Men INGET hjälper!
Det verkar som att "kliandet" utvecklades efter kastreringen för 1,5 år sedan. Ingen i hans stam har eksem. Inte heller de hästar han går tillsammans med nu. Veterinären tittade på honom ifjol, och bedömde det då som löss (?), så han har blivit avlusad två gånger, men det har givetvis inte hjälpt.

Snälla, har ni några idéer?
/Karin
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Ni har alltså täcke och verkligen skött det här, kan det vara så att det är nackbandmask kanske. Det ger hysteriskt kliande som kan sprida sig rejält och bli värre av diverse medel.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Eksem brukar förvärras ytterligare under den sista delen av säsongen, vilket det här får betecknas som. Du skriver flugtäcke, den den skyddar inte mot knott vilket de flesta hästar regerar väldigt starkt på men självklart även andra bitande insekter. Den här sommaren har varit bra när det gäller knott, de3n har varit varm och torr vilket har gjort att de inte har funnits fullt så mycket då de i princip har torkat bort.

Eksemtäcke är det som skyddar mot knott, de vanliga insektstäckena räcker tyvärr inte dit då knott är så små att de lätt kryper genom maskorna och hästen blir biten ändå.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Förlåt mig, han har haft eksemtäcke!

Nackbandmask, borde inte det då spridit sig till de andra hästarna? Dessutom har han haft det i två säsonger..
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Förlåt mig, han har haft eksemtäcke!

Nackbandmask, borde inte det då spridit sig till de andra hästarna? Dessutom har han haft det i två säsonger..

De få gånger jag sett bekräftad nackbandmask är det bara en häst i hela stallet som haft det. Den ena hade det i många många år (det var innan ivermektin blev tillgängligt för "allmänheten").
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Inga ideer tyvärr, mer än då kolla upp nackbandmask som tipsats om.

Men min eksemhäst får alltid en försämring den här tiden på året, och eksemet debuterade första året just den här tiden. Jag vet inte varför, spelar ingen roll om jag har täcke eller ej, likadant.

Jag har funderat på om det hänger ihop med pälsfällning/pälssättning på ngt vis men får inte ihop det, det är ju just svansrot och mankam han kliar. Det brukar 'lugna' sig igen i mitten på oktober, och startar ungefär i mitten på september, varje år. Även nu i år när han står inne på boxvila.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Min ponny har eksem och det blir värre under den här perioden. Jag förebygger genom att hålla mankam och svansrot extremt feta genom att hälla på babyolja. Funkar för oss:)
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Min eksemhäst (från Island) blir alltid sämre på hösten. Hon blir lite trött vid pälssättningen också. Min teori är att immunförsvaret sänks ytterligare vid pälssättning och då "orkar" de inte stå emot knotten lika bra. Jag fodrar då med foderjäst och ökar dosen Probimin och linfröolja. Hästen blir piggare redan efter några dagar och eksemet lägger sig en aning. Detta har jag lagt märke till under alla år jag ägt henne och de senaste åren förebygger jag detta redan i augusti. I år är hon jättefin.:laugh: Har bara smörjt lite med Grolisalolja ett par ggr/v under hela sommaren.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Allergi är en ÖVERREAKTION av immunförsvaret.

Så teorin att immunförsvaret sänkts och inte orkar stå emot knotten blir helt fel. Ett sänkt immunförsvar ger positiv effekt på allergi. När man kortisonbehandlar gör man just det, dämpar immunförsvaret. Då lindras allergin.

Så allergi beror inte på svagt/nedsatt immunförsvar, och blir inte sämre av nedsatt immunförsvar. Utan tvärtom - problemet är att immunförsvaret reagerar överdrivet på något de inte skulle bry sig om (t ex saliv från svidknott).
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Ok, förstår din förklaring. Som sagt, det var min egen teori. Jag är inte så medicinskt bevandrad.
Jag dämpar, eller hjälper, alltså immunförsvaret så eksemet lugnar sig med hjälp av foderjäst och Probimin.
Men oavsett det så blir min häst bättre när magen mår bra.

Jag undviker också allt som är sött. Äpplen, betfor och även havre är förbjudet. Jag gav detta tidigare och hästen var jättedålig. Nu är det endast gräs, hö och lucern som gäller som foder. Tillskott är alger, foderjäst, linfröolja och Probimin. Man söker efter halmstrån för att hjälpa hästen och detta verkar funka för min häst.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Magens mående och knotteksem verkar ha väldigt stor påverkan på varandra ja. Så iakttagelsen är inte fel, men felkoppling. Är ju det lite bakvända med allergi, andra sjukdomar är det ju oftast så att immunförsvaret är/blir nedsatt, så det är ju första tanken med allergi.

ANg foderjästen och linfrön, finns en till teori förutom magen. Linfröolja har visat sig i studier kunna dämpa allergisymptom. Iofs ska det ges under en lång tid för att ge full effekt, men ändock. Höga mänder av B-vitamin (som foderjäst är proppat med) kan ha en insektsrepellerande effekt på själva bitandet.

Så, det kan teoretiskt vara så att det är alla tre sakerna som hjälper. Det är ju dock struntsamma VAD det är som gör att det hjälper, huvudsaken är ju ATT det hjälper =)

På min gjorde linfröolja stor skillnad, alltså att ge dagligen och 'hela tiden'.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Ingen aning faktiskt. Vet bara att höga doser B-vit på vissa individer (även människa) kan ha effekt på insekters vilja att bita.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Allergi är en ÖVERREAKTION av immunförsvaret.

Så teorin att immunförsvaret sänkts och inte orkar stå emot knotten blir helt fel. Ett sänkt immunförsvar ger positiv effekt på allergi. När man kortisonbehandlar gör man just det, dämpar immunförsvaret. Då lindras allergin.

Så allergi beror inte på svagt/nedsatt immunförsvar, och blir inte sämre av nedsatt immunförsvar. Utan tvärtom - problemet är att immunförsvaret reagerar överdrivet på något de inte skulle bry sig om (t ex saliv från svidknott).

Om det är som du säger, så varför upplever jag ökade allergisymptom när jag är sjuk?
Tror närmast att allergi kan definieras som överaktivt immunförsvar, och vid tider av sänkt allmäntillstånd går immunsystemet på högvarv och ger också ökade allergisymptom.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Det är fuktigt i denna årstiden och om han har fått mer skorv och går med täcke så hade jag kollat så han inte fått en hudinfektion upptill eksemet.
Han kan ha regnskollor också, som du beskriver små skorv på 5mm.
 
Sv: Kliar sönder sig- skorv och sår

Visst är det oväsentligt vad det är som hjälper, utan att det hjälper. Det håller jag med om. Och jag ska vara lite tydligare, jag ger linfröolja (minst 2msk/dag) och alger året om. Jag ger Probimin från feb/mars t o m okt/nov. Lite beroende på knotten. Och foderjäst vid fällning vår och höst.
Om eksemet förvärras någon period under sommaren, ökar jag både Probiminet och oljan tills det har dämpat sig lite. Jag ser en skillnad på bara ett par dagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp