Klicker och shaping

Humelibumlan

Trådstartare
Lite frågor till er som tränar med klicker och shaping :)

Mulle är 4 månader och jag har haft honom i 4 veckor ungefär.
Vi har kört mycket med klicker och shaping och han är betydligt mer kontaktsökande än han var när han kom.

När vi är ute så klicker jag febrilt när han går ordentligt i koppel och han är duktig, men så kommer det situtioner då han ska stanna och äta/lukta/titta och ibland har jag inte riktigt tid att stå och vänta tills han är klar, utan det blir att jag drar med han i kopplet och sen klickar jag han såklart när han själv går med mig.

Hur gör ni i liknande sitatutioner, där det blir en typ av fysisk korrigering?

Sv: Klicker och shaping

Se det inte som fysisk korrigering utan använd det som en hjälp (negativ förstärkning) precis som med hästarna. Viktigt dock att det inte blir ett hot om upptrappning i signalstyrka, utan att det fungerar som en hjälp och ledtråd för hunden om vad den förväntas göra. Klicka i samband med eftergiften så fort hunden gör rätt.

/Migo
Vars klickande just nu grötas ihop med en massa negativ förstärkning - det är svårt att träna med drift utan att lägga tryck :crazy:

jag skiljer på allmänt hyfs i vardagssituationerna, och mer momentinriktad träning. i vissa situationer är det helt enkelt inte lämpligt att vänta ut hunden, särskilt inte som beteendet (lukta, tugga, leka) är självbelönande. så jag släpar helt enkelt med mig hunden i den situation som du beskriver.

har du någon plan för hur hunden ska veta att "nu är det arbete" och "nu är det fritid"? om du har en väldigt arbetsvillig hund så finns det en risk för att du med ivrigt klickande på vardagspromenader får en hund som aldrig har fritid utomhus. det ÄR jättebra att klicka spontan kontakt, men det får liksom vara med måtta. hänger du med?

jag skiljer på allmänt hyfs i vardagssituationerna, och mer momentinriktad träning. i vissa situationer är det helt enkelt inte lämpligt att vänta ut hunden, särskilt inte som beteendet (lukta, tugga, leka) är självbelönande. så jag släpar helt enkelt med mig hunden i den situation som du beskriver.

har du någon plan för hur hunden ska veta att "nu är det arbete" och "nu är det fritid"? om du har en väldigt arbetsvillig hund så finns det en risk för att du med ivrigt klickande på vardagspromenader får en hund som aldrig har fritid utomhus. det ÄR jättebra att klicka spontan kontakt, men det får liksom vara med måtta. hänger du med?

Just nu är vi på moment träna vardagshyffs, så det är ingen regelrätt träning, utan bara enkla små promenader utan krav och vi jobbar mest med kontakten, att inte dra i koppel och inte äta upp allt löst på backen...

Men ska ta med mig dina tips till framtiden. :)

kontakt anser jag vara mer momentinriktad träning. kom nu går vi är mer alltmänt hyfs. så ser jag på det :).

kontakt anser jag vara mer momentinriktad träning. kom nu går vi är mer alltmänt hyfs. så ser jag på det :).

Ah, jag ska förklara :)

När jag fick hem honom så tog han ingen kontakt, nu är vi på stadiet där han får beröm så fort han tar kontakt, men det betyder inte att han går fot hela promenaden om man säger så, utan när han tittar på mig får han beröm (klicker eller verbalt) och sen är han fri att fortsätta promenaden som han "vill".

Sen har vi ju mer inriktade träningspass oxå och då börjar jag oftast med att visa honom godis/leksak och sen sätter vi igång och när vi är klara så lägger jag bort godis/leksak.

Tycker du jag ska göra annorlunda? Kom gärna med tankar o tips :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 904
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 994
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 331
Senast: tuaphua
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka