Klicker-träning?

1

134643

Hej! Min första tråd nu på buke, så det är ju ett under om det faktiskt kommer funka :p

Jag hade tänkt att börja träna med klicker ( lite, inte så super seriöst ) med min " helghund" Grimm, en Whippet hane på 4år!

Jag har lite frågor, för jag vill verkligen inte göra fel från början!

Som jag har förstått det, för jag har läst lite, så ska jag börja med att klicka och belöna. Så att han förstår att klicket = godis. Så långt är jag med!

Förresten jag kanske borde säga att han skulle bli utställningshund så av någon anledning så lärde ägarna inte honom något alls. Han kunde inte ens sitt. Jag har lärt honom ligg, det var enklast för honom.

Ska jag vänta tills han typ sätter sig och sen klicka ( och belöna ). Eller ska jag " sätta honom " och sen klicka? Det är här jag inte riktigt följer med.. Klicken ska alltså bara användas för inlärning? Eller kan man använda det på ett inlärt kommando?

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar :angel: Om någon skulle kunna hjälpa mig skulle det vara jättesnällt!

// Linn
 
Sv: Klicker-träning?

Skulle bli utställningshund, eller ska?
Har några bekanta som pga kommande "utställningskarriär" inte vill att hundarna ska sitta för att få godis eller hur det nu är... Hursom, kolla det med ägarna först om du är osäker.

I övrigt så till frågan :) Klickern kan egentligen användas på massor med olika sätt. Ska man köra hela "shaping-tänket" så väntar du tills hunden bjuder på olika beteenden och klickar när den gör det beteendet du är ute efter (eller när den är på väg att göra det, beroende på svårighetsgrad).
Den träningsfilosofin bygger på att hunden själv bjuder på beteenden och försöker lista ut vad den ska göra. Olika hundar är olika bra på det, men man kan få hunden att bli bättre genom att till en början klicka alla beteenden för att få den att försöka iaf.

Man kan också använda klicker bara som en belöningsgrej. Dvs, när hunden gör rätt klickar du och ger sen godis/leksak. Då kommenderar du som vanligt, men det blir en bra signal på precis när hunden gör rätt.

Jag kör en kombination. Försöker lära in nya beteenden mha det första (även om det ibland blir lite att visa/locka med godis då min hund inte bjuder på så mycket beteenden), och använder det andra för att tex få till snabbare lägganden eller bättre kontakt i fotgåendet.

Har du kikat in canis klickerkurs på nätet? En gratis mailkurs som jag tycker var riktigt bra.
 
Sv: Klicker-träning?

Tack! :bow:

Han skulle bli en utställnings hund, eller ja de gav väl upp det ganska snabbt då matte inte hade riktigt med tid, så då fick " mormor " ta över honom, sen jag..

han är inte sådär jättebra på att bjuda på sig själv. Om jag ställer mig med en god godis i handen ( typ korv ) så ställer han sig och stirrar på mig, lägger sig och efter ett tag så går han iväg:rofl:

Så jag tror att en kombination bli bra :D
Kollaa in canis klickerkurs ska jag också göra.

Men då vet jag iaf att jag inte tänker helt fel ;)
 
Sv: Klicker-träning?

Klickerträning är jätteroligt, passar i alla fall min vovve och mig som handen i handsken :rofl:

Shaping innebär väl inte att man väntar på beteendet utan att man formar (shape) fram det. Om målet är att hunden ska kliva i en låda så börjar man med att klicka då den sniffar på lådan, när den förstått det väntar man ut den tills den tittar ner i lådan eller liknande. Man lägger alltså upp en plan innan man börjar träna med många olika steg. Om hunden inte förstår kliver man ner ett steg på stegen.
Shaping har alltså inget med klicker att göra även om de båda oftast används ihop.

Hur man använder klickern har du nog förstått tycker jag :) Man tar aldrig bort godiset, klicket är för att förbättra timing, det går snabbare att trycka med tummen än att säga "bra". När du klickat ger du sedan godis, tänk på att köra korta pass varvade med korta pauser, tre gånger, sedan en längre paus, erbjud vatten etc.

Det blir ditt jobb som tränare att lägga träningen på hundens nivå, du ska visa precis tillräckligt så att han inte tappar intresset men också så att han funderar själv på vad han ska göra. Han får inte gå iväg, då har du varit för tråkig :crazy: Exemplet med lådan igen: När han börjar tråka flyttar du dig, till exempel till andra sidan lådan, flytta lite på lådan, sniffa i den själv för att visa att det är den som är intressant.

Jag tycker själv att just låd-tricket är grymt för att öva in shaping och klicker så att du och hund förstår vad det hela går ut på. Tänk på att ta en tillräckligt stor låda bara så att han inte känner sig trängd.

Långt som bara den, pm:a om du vill veta mer :)
 
Sv: Klicker-träning?

Ja, svårare trick får man ju (precis som jag skrev) ta i flera steg (delmål) men det handlar ju fortfarande om att hunden ska bjuda på beteenden.

kl

Och just det, det glömde jag skriva! Hunden ska aldrig misslyckas flera gånger i rad. Då får man backa ett steg, sänka kraven (tex nosa på lådan) så att motivationen inte försvinner.
 
Sv: Klicker-träning?

JUste, jag har en till fråga :p

Om vi säger att jag ska lära honom sitt. Hur kan jag dela upp sitt? Och jag tror att när jag börjar testa med klicker så kommer han lägga sig, och förvänta sig en godis. Om jag bara väntar då så kommer han antagligen bara gå iväg.. Ska jag börja med något annat än sitt, typ något lätt som att han bara ska kolla mig i ögonen? Eller något som blir lätt för att jag vet hur jag ska dela upp det?

Förresten Ace, fick du mitt Pm? Man vet aldrig om jag får fram det ;)
 
Sv: Klicker-träning?

Tror inte det är nån vits att dela upp sitt, det är ett så litet och lätt moment. Kommer inte heller på hur man kan dela upp det.

Jag skulle först klicka in (ge godis och klicka samtidigt), sen klicka för saker han kan (tex ligg) till en början. Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde med min...
Och sen börja träna på nya saker. Ögonkontakt är en bra övning!

Sitt kan man ju också visa/hjälpa till med handen (godisbit över huvudet på hunden), och sen ta bort den extra hjälpen.
 
Sv: Klicker-träning?

Jag vet, men han sätter sig inte :cry:

Men jag tänker träna på ögonkontakt, och på att han ska " putta " på min hand. Sen ska jag kolla om vi kan klara att stänga en skåpdörr, och att kliva upp på en låda. Men vi får se vad vi klarar :) Vi börjar iaf med att bara klicka och belöna, ögonkontakt och handputt! Sen ska vi väl öva på att gå fot också.

Man ska alltså alltid gå runt med klickern i handen? Självklart om man glömmer den så kan man belöna med rösten, men tanken är att man alltid ska ha den, eller hur?

Och tack så mycket för hjälpen! :bow: :D
 
Sv: Klicker-träning?

Den träningsfilosofin bygger på att hunden själv bjuder på beteenden och försöker lista ut vad den ska göra. Olika hundar är olika bra på det, men man kan få hunden att bli bättre genom att till en början klicka alla beteenden för att få den att försöka iaf.

TS: Just denna process är jätte viktig om man vill arbeta med shaping på den nivån som det är tänkt. Meningen med träningen är att få en hund som vill konstant bjuda nya beteenden till dig och du får en hund som är taggad, engagerad och inlärningen blir oftast bättre när hunden får tänka själv. Drivet i hunden blir på ett helt annat vis. Men då måste man just göra steget där man lär hunden att presentera beteenden på löpande band. Alltså klickar man in vad som helst i början, innan man faktiskt börjar med ett moment. Om hunden tittar på dig, sätter sig, flyttar huvudet åt sidan- klick klick klick och belöna. När du sedan fått en hund som så fort du tar klickern och godis i hand, börjar pröva saker som att vifta på tassen, sätta sig, lägga huvudet på sned, titta åt något föremål etc. så kan du börja vänta in ett beteende som passar det du vill lära hunden.

Gör man inte detta kan man få en hund som bara stirrar dig i ansiktet i timmar eller en hund som hinner tröttna och vill hitta på annat. Det tar mycket längre tid än om du först lär hunden att presentera beteenden. Jag tyckte att klicker med shaping var tråkigt innan jag insåg att man måste göra på detta vis. Då plötsligt behövde jag inte vänta hur länge som helst innan jag fick någon respons av hunden.

Det du också kan göra innan du ska klicka är att verkligen busa upp hunden till tusen (men inte så att han blir för blockerad)- då får hunden driv nog att prova en massa beteenden. Jag har fått göra så med min lilla blyga tik som det inte alls fungerade att bara sitta och vänta, hon kunde ha stirrar-tävling med mig i många minuter ;)
 
Sv: Klicker-träning?

Jaha, då fattar jag ju! Klickern används typ bara för trick, som jag delar upp.

Men i börjar kommer jag klicka för allt! :D
Han kommer nu i helgen så då börjar jag " klicka in honom "!
Tack så jättemycket, ni har verkligen hjälpt mig! Haha, jag skulle gå runt med klickern hela tiden :rofl:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 853
Senast: Marje
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 909
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 752
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp