Klimakterietråden

Vet att jag grävt upp en gammal tråd, och hoppas det är ok eftersom det är inom ämnet?
Jag är 47 år och har de senaste veckorna insett att jag vaknat mer än vanligt och haft svårare att somna om än jag brukar och att jag alltid är varm från bröstet och uppåt när jag vaknat på natten. Blir såhär trots att jag inte har någon värme på elementet i sovrummet och jag sover med mitt tunnare sommartäcke och även hemma hos särbon som har iskallt sovrum. Har inte haft feber någon gång när jag kollat. Jag blir även jättevarm varje gång jag t.ex. står och lagar mat och behöver gå ut på balkongen och kyla av mig. Har haft liknade ganska länge men inte inte i samma omfattning. Har alltid haft oregelbunden mens men efter jag tog ut min hormonspiral för 8 år sen så blev den nästan helt regelbunden. För några år sen började jag vissa cykler få hemsk mensvärk - som i tonåren och började blöda rejält mycket mer de gångerna och var inte längre lika regelbunden, kunde vara både längre och kortare cykler.

Jag vill helst inte ta hormoner dels för att jag inte mådde bra varken med p-piller, minipiller eller hormonspiral, dels pga ärftliga hälsoskäl. Men efter senaste natten med dålig sömn tänker jag att jag måste göra något och undrar om man kan testa t.ex. klimadynon även om man inte har gjort ngt test som visar att man är i klimakteriet (eller förklimakteriet)? Räcker det alltså med att man har vallningar/svettningar, mensen har förändrats och är i logisk ålder, eller behöver jag ringa/träffa läkare först?
 
Vet att jag grävt upp en gammal tråd, och hoppas det är ok eftersom det är inom ämnet?
Jag är 47 år och har de senaste veckorna insett att jag vaknat mer än vanligt och haft svårare att somna om än jag brukar och att jag alltid är varm från bröstet och uppåt när jag vaknat på natten. Blir såhär trots att jag inte har någon värme på elementet i sovrummet och jag sover med mitt tunnare sommartäcke och även hemma hos särbon som har iskallt sovrum. Har inte haft feber någon gång när jag kollat. Jag blir även jättevarm varje gång jag t.ex. står och lagar mat och behöver gå ut på balkongen och kyla av mig. Har haft liknade ganska länge men inte inte i samma omfattning. Har alltid haft oregelbunden mens men efter jag tog ut min hormonspiral för 8 år sen så blev den nästan helt regelbunden. För några år sen började jag vissa cykler få hemsk mensvärk - som i tonåren och började blöda rejält mycket mer de gångerna och var inte längre lika regelbunden, kunde vara både längre och kortare cykler.

Jag vill helst inte ta hormoner dels för att jag inte mådde bra varken med p-piller, minipiller eller hormonspiral, dels pga ärftliga hälsoskäl. Men efter senaste natten med dålig sömn tänker jag att jag måste göra något och undrar om man kan testa t.ex. klimadynon även om man inte har gjort ngt test som visar att man är i klimakteriet (eller förklimakteriet)? Räcker det alltså med att man har vallningar/svettningar, mensen har förändrats och är i logisk ålder, eller behöver jag ringa/träffa läkare först?
Man kan inte jämföra hormoner i preventivmedel och hormonbehandling man kan få för klimakterieproblematik. Det är vitt skilda saker. Preventivmedel är en pålaga på dina befintliga hormoner medans hormonterapi ersätter de hormon du förlorar i klimakteriet och det är det som gör att man kan må väldigt dåligt utan hormonersättning och som vanligt med även om man såklart kan behöva prova lite olika innan man hittar rätt.

Visst kan du prova naturmedel om du vill men jag ser det som vettigast att kontakta gyn för hjälp därifrån. Hormoner i klimakteriet är ju inte enbart för att man ska slippa må dåligt där och då utan förhindrar också framtida benskörhet.
 
Har någon här testat Salvia mot klimakteriebesvär? Det lär vara bra mot svettningarna i alla fall. Jag har inga större svettningar men ont - ont överallt och spänd i axlar och nacke med yrsel som följd. Nu när jag läst på lite så har jag kommit till att klimakteriet gott kan vara orsaken till detta. Köpte Salvia (Menoforce Strong) och har nu tagit det i 2 dagar. Hoppas jag märker skillnad, för så här orkar jag inte ha det.
Fungerade det? (hörde att man inte ska dricka mycket varje dag, tujon)
 
Fungerade det? (hörde att man inte ska dricka mycket varje dag, tujon)
Tveksamt. Har inte ätit dem på ett bra tag nu, men verkar ändå må bättre än jag gjorde då - utgående ifrån vad jag skrev.
Drog ordentligt ner på träningen och jag tror att det är därför jag mår bättre nu - inte bra, men bättre.
 
Måste fråga er som är i, eller har passerat klimakteriet. Har ni fortfarande dagar i månaden med PMS-humör?
Det känns som om jag har det :bag:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 481
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp