Bukefalos 28 år!

Klimatmötet i Paris

PolitisktKorrekt

Trådstartare
FNs klimatmöte i Paris har startat. Men man kommer inte lyckas enas om en strategi för att rädda planeten.

Money talks, bullshit walks.

Just av den anledningen kommer världen aldrig att kunna enas. För minskade utsläpp betyder mindre tillväxt. Och eftersom ekonomisk tillväxt är en större drivkraft än en livsduglig planet så kommer världen aldrig kunna minska sin påverkan på naturen.

Snart kommer vi kunna läsa om ytterligare ett toppmöte som resulterade i för små ansträngningar för att rädda miljön. Eller inga ansträngningar alls...
 
Ja jag är lite uppgiven numera när det gäller miljö och klimat. :(
Ska det ske en allvarlig förändring måste systemet förändras. Dvs så länge vi vill ha tillväxt och tillväxten bygger på konsumtion så tror jag det inte håller. Sen spelar det inte så stor roll att vi säger att vi köper miljövänliga saker för även dessa är i regel någon form av belastning på miljö/ klimat.'
 
Man kanske borde styra in klimatmötet på sätt att tjäna pengar utan större belastning på miljö. Mer odling, reparation osv. Man borde ju kunna ha flera st i arbete för att, hur säger man, tillverka nya saker av gamla saker och sälja.
 
Jag tänker tex på el-bilar. Det har man ju hört om länge men vad jag förstår så är det fortfarande dyrt med dessa samt att vissa säger att det egentligen inte är bättre för miljön.
Men i alla fall fler såna projekt behövs då bilen är en miljöbov. Men där antar jag att oljeindustrin inte vill se den utvecklingen?
 
Så länge den ekonomiska tillväxten är motorn i samhället kommer världen aldrig kunna enas om åtgärder för att rädda planeten. Då kan de ha hur många möten de vill, det kommer iaf aldrig leda fram till något hållbart.
 
Men där antar jag att oljeindustrin inte vill se den utvecklingen?
Nja, kolla på Norge. Där använder de oljepengar för att subventionera elbilar. Många Teslor på vägarna där!

Jag tror på elbilar som en del-lösning. De behövs i glesbygd. I tätorter måste man satsa stenhårt på kollektivtrafik med fokus på att helt fasa ut det här individuella puttrandet i egna fordon.
 
Jag har läst att det går mkt energi för att ladda bilarna
Har läst i några olika tidningar om det. Hittar ingen länk nu och kan inte värdera om det ligger något i det eller inte.
Nä, jag är ingen expert heller. Har dock hört från de flesta kunniga att det där är BS; för ja, det behövs energi men det är ändå långt bättre än vanliga bilar.
 
Nä, jag är ingen expert heller. Har dock hört från de flesta kunniga att det där är BS; för ja, det behövs energi men det är ändå långt bättre än vanliga bilar.
Ja jag antar att det finns olika uppfattningar. De artiklar jag tänkte på var vetenskapliga artiklar skrivna av professorer. Irriterande att jag inte kommer ihåg nu för det var intressant.

Annars tänker jag att det borde satsas mer på elbilar då bilar i vissa områden är nästan nödvändigt. Inte storstäder då..
Och det känns som det ändå borde vara bättre med el än bensin och diesel.
 
Ja jag antar att det finns olika uppfattningar. De artiklar jag tänkte på var vetenskapliga artiklar skrivna av professorer. Irriterande att jag inte kommer ihåg nu för det var intressant.

Annars tänker jag att det borde satsas mer på elbilar då bilar i vissa områden är nästan nödvändigt. Inte storstäder då..
Och det känns som det ändå borde vara bättre med el än bensin och diesel.
Om du hittar dem får du gärna PMa då jag har en väldigt kunnig och påläst vän som gärna vill läsa vad deras resonemang är :).
 
Jag blir så ledsen för att de som åker dit pratar om hur man ska fasa ut fossila bränslen och kärnkraft. Kärnkraft är den enda realistiska lösningen som faktiskt kan fungera. Japp, det är jobbigt avfall, men fokusera forskning på det. Det går att få ner, det finns nya sorters reaktorer (generation IV) som får bort åtminstone delar av de negativa egenskaper dagens reaktorer har.

Kärnkraften vill jag inte ha i längden, men för att rädda klimatkrisen. Den ska vara placerad på vettiga ställen. Sverige är ett ypperligt ställe, vi har ytterst få farliga naturkatastrofer. Japan är ett väldigt dåligt ställe.

Jag tycker det är sjukt hur man som toppolitiker och "kunnig" kan välja bort kärnkraften så snabbt. Den kan vara en stor del av vår räddning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp