Klinikrapport för ofräscha araben

Tja, jag är som sagt tveksam om det täcker ett dugg sedan, efter de här besöken. Just för det är medfött. Men vi får väl se.

jag börjar iofs snart bli härdad på ovanliga grejer. Förra året fick jag nödslakta unghästen pga mycket ovanlig (om än inte okänd) autoimmun sjukdom.

Men jag vill gärna bryta trenden med en häst ute ur leken per år... (01 togs mitt gammelsto bort pga fång, 02 nödslaktades unghästen pga ovanlig autoimmun sjukdom, och så i år då.. Iofs finns det inget som säger han behöver tas bort nu ivf, men det är ändå någonting som ganska rejält påverkar hans framtid och sätter käpper i hjulet för en hel del planer och drömmar och mål).

Sen, det skulle inte vara likt Vision att hitta på något simpelt, vanligt. utan ska det vara så ska det vara ordentligt *s*
 
Hej!
Nu kom jag på att jag inte har skickat bilderna ännu :confused:

Ja ja det kanske kommer när jag får tid.......

Om du kommer ihåg min åring, hon som jag skulle skicka bilderna på. Hon var ju vek i bakkotorna vid födseln och fick därav en överansträngning i hasen det låter ungefär som din häst bortsett från att det inte märks något på henne nu. Men hon var halt till och från under sina första månader. Först blev hon ju gipsad när vet. fick klart för sej att jag inte ville avliva henne direkt som dom föreslog. Sen när gipset var borta alltså så var hon lite halt fram till slutet på juli och sen har det inte varit någonting förrän i februari då hon var lite halt ett par dagar men sen ingenting förutom att hasen är lite svullen på framsidan liksom. Men hon verkar inte ha ont hon växer som hon ska är pigg och alert och liksidigt musklad. Men som med din häst så har jag ju inga större förhoppningar att hon ska klara något större arbete får väl vara nöjd med en promenadhäst. Hursomhelst det jag skulle komma till är att vet. sa att hennes glidben i hasen har klämts ihop så i framkanten finns det liksom ingenting antagligen bildas det väl brosk där eller har gjort förståss. Vet. trodde att det skulle bli ungefär som en utläkt spatt när det var klart.
Man kan ju undra om det kan vara något liknande som drabbat din häst som liten? Om det nu är något som är med från början alltså. Ja jag lider med dej i allafall och jag funderar på hur jag ska göra med min lilla stumpa om jag ska röntga henne eller blunda och hoppas att hon ska växa till sej och hålla för lite vanlig skogsridning när den dagen kommer. Jag får tänka igenom det ordentligt men så länge hon inte lider så......
 
Fast det här sitter ju inte alls där spatt sitter (tyvärr...för då blir det ju bättre när det växt ihop och processen är klar som sagt).

vet trodde det var medfött, möjligen så har det blivit värre gnom trauma, men mest troligt är det medfött. Endera att det varit sådär jämt, dvs en missbildning, elelr att det funnits en cysta eller OCD där och så har det förvärrats. Fast man hittade inga spår alls av benavlösningar etc.

Nåja, oavsett vad det kommer ifrån så är det ju där och kommer fortsätta vara där - oförändrat, så det handlar ju om att försöka hitta en nivå där han kan prestera utan atts töras av det där. Vi får väl se var den nivån är. Just nu är jag mest inställd på vad återbesöket säger, vi måste ju få bort ledinflammationen som blivit först.
 
Ja, det dumma med operationen är att du har 50% chans att han blir bra, men också 50% chans att han blir värre.

Skrapar man bort de där taggigheterna finns det 2 alternativ - antingen läker det ihop finfint till en perfekt jämn yta, eller så läker det ihop så tokigt att det kan omfatta att hela leden blockeras... och då är det ganska kört.

Men förhoppningsvis så kanske Vision slipper komma upp på operationsbordet överhuvudtaget och klarar sig bra med lättare träning ändå.
 
Nej,nej nu tänker du fel. Det sitter inte alls där du tror (kolla bilden). Utan om man går in och opererar så det enda man kan göra så (förutom se hur ledbrosk etc ser ut, och det kan ju vara värdefull info) att skrapa bort den pyttelilla ev taggighet som finns (syns knappt på rtg) och se om det hjälper. Men det ben som SKNAS (dvs där det är urgröpt) påverkas ju inte av op, och det finns inga pålagringar etc där. Och återskapa benet kan man ju inte, det är bort och komemr förbli borta.

Så man riskerar INGEN förvärring med operation (mer än om de lyckas klanta sig och skada leden, eller han får komplikationer vid uppvak etc, men det är ju med ALLA operationer).

Men titta på min hobbybild så förstår du hur jag menar, det är jättestor skillnad mot t ex spatt etc. och vet hade ju inte sett något liknande. Utan det var helt nytt för alla vet på kliniken (och de där bilderna studerades och diskuterades av samtliga i rent intresse).
 
Nej det gör det ju inte på min heller spatt sitter ju längre ner men det här är liksom mitt på hasens framsida glidbenen alltså. Jag tror att vet. bara för att kunna förklara hur hon ev. skulle kunna bli funktionsmässigt alltså. Vi får hoppas bara att det blir så bra det kan för våra små älsklingar.
 
Japps, ska hålla tummarna för dig. Men om det är någon av de två nedre glidlederna är ju prognosen hyfsad iaf, de "behövs" liksom eg inte, så växer de bara ihop fint och utan problem så brukar det ju vara hyfsat bra iaf.

*peppar*
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 764
Senast: Buzzter
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp