Bukefalos 28 år!

Klippa helt eller halvt?

Cowgirls

Trådstartare
Hästen måste klippas...

Men vi ska ner till Skara i oktober på SM och jag kommer antagligen att klippa bara halsen och på bogen.

Har inga erfarenheter av så stora tävlingar sent på året och funderar om klippningen kommer se konstig ut i domarens ögon. Det ska väl inte spela någon roll. Eller?

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Åh jag går i precis samma tankar så jag hakar på tråden!
Hästen är som en isbjörn redan :o
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Ingen tävlingsmänniska, men jag tänker att nog för att hela intrycket räknas men det är väl ändå ridningen som betyder något?

Jag tänker så här
behöver hästen klippas för att orka arbeta utan att bli genomblöt, då klipper man.

Jag måste ju exempelvis klippa min pga hypohidros, han svettas för lite och kyler alltså inte ner sig ordentligt under träning, vilket kan leda till överhettning och det blir inte bra..
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Ja men jag tänker nog lite likadant. Det är ju inga halterklasser det handlar om heller, så klipper man som Cowgirls sa, hals + bog, borde ju intrycket ändå bli rätt enhetligt :laugh:
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Att ha en bra maskin underlättar ju, och så en snäll tålmodig häst givetvis. Sen kan jag ju inte påstå att jag är någon stjärna, men tre års frisörutbildning borde ju göra lite, hår som hår höhö :p
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Efter att ha överlagt med vår lagledare kom vi fram till att det nog är bättre att klippa. En halvklippt och torr häst måste ju ändå vara trevligare än en oklippt supersvettig astrött krake, så nu är hon halvklippt :D
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Jag kommer också att klippa halva.. Håller med om att det är bättre med en torr och pigg häst!
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Höhö såhär blev tjockis

img_0455_167672850.jpg
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Tips efter många år som fjordkorsningsägare, Om det går, försök klippa på undersidan av huvudet, fram till sidostyckena på tränset... Brukar bli snyggare än att lämna kanten vid ganachen... :)
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Hur menar du? Alltså på själva ganacherna? Ska iaf klippa undersidan av huvudet, men det tar jag med sax
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Ungefär en rak linje mellan bakkanten på örat och mungipan om man ska hårddra det :) Typ längs sidostycket och undersidan av huvudet. Inte själva hakan kanske men fram till den.
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Googlade, typ som den här fast lite mer uppåt eftersom du klippt hela halsen:

http:// www. killebacken.se/img/vigdis1 .jpg

(ta bort mellanrummet i länken)
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Precis som Fozzie skriver.
Så ja, på ganacherna. :) Det brukar vara svårt att få de snyggt med sax under, men kör man med maskin så brukar det bli fint! :)
 
Sv: Klippa helt eller halvt?

Ah nu fattar jag :idea: Var visst lite trög igår. Men ja det blir nog snyggare så jag får fixa till det någon dag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 792
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 074
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 768
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 294
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp