Klippa klor på utekatt?

KesoNeso

Trådstartare
Generellt så har jag aldrig velat klippa klorna på utekatter men nu har jag hamnat i ett litet dilemma.

Mina två katter går ut och in som de vill med kattlucka och klorna har aldrig varit något problem, men den sista tiden har jag börjat fundera på om man vågar klippa lite på dem.
De har nämligen börjat fastna lite i mattor/soffa mm med klorna bara av att gå helt vanligt.

De börjar bli lite äldre, fyller 11 i år, så jag funderar på om det kan vara så att de inte är så aktiva längre och därför inte klarar att slita ner ordentligt.

Men frågan är om man vågar utan att riskera att de inte kan klättra/försvara sig mm.
Klorna är inte så speciellt långa egentligen men däremot väldigt vassa/spetsiga.
Bak är lite längre än fram, men de är inte så vassa å andra sidan och det är med framklorna de fastnar.

Så vad säger ni, vågar man ta lite bara på topparna precis tro?
 
Klart du kan klippa klorna. Borde själv göra det på vår ena. Hon har börjat fastna på väldigt märkliga sätt i draperier och fåtöljer. Hon vägrar i princip att gå ut på vintern.
 
Klart du kan klippa klorna. Borde själv göra det på vår ena. Hon har börjat fastna på väldigt märkliga sätt i draperier och fåtöljer. Hon vägrar i princip att gå ut på vintern.

Mina är ju dock ute en hel del, men jag gissar att de ändå tar det lite lugnare nu för tiden.

Men då kan jag kanske ta en liten bit utan att det påverkar för mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 553
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 721
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 055
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp