Klippa kronranden med vad??

the_connemara

Trådstartare
Har en gammal "handtrimmer" som man kan hålla i 90 graders vinkel mot hoven och klippa av men det är både slö och halvtrasig så det är skitsvårt och tar mycket tid.

Hur gör ni när ni inte helklipper benen på vintern med maskin?

Jag har försökt med kam o nagelsax med väldigt dåligt resultat ;)

Anledningen till att jag klipper är att pälsen annars växer ner ca 1 cm och blir hackig och ful och framförallt så blir det väldigt svårt att smörja in kronranden vilket görs minst 1 gång/vecka. Så den diskussionen behöver vi kanske inte ta i denna tråden ;)

Sv: Klippa kronranden med vad??

Hur?! Och vad för sax?

Håren lägger sig ju inte spikrakt ned? Jag vill ju ha en helt rak kant. Håren glider bara undan för mig :mad: Även med vass nagelsax så väl som vanlig (som jag knappt får in under håren heller).

jag klipper med sax, inga problem
man får ta lite i taget så slinker det inte undan.
börjar alltid bakifrån, där får man in saxen mellan hov och kronrandshåret enklast
använder kökssax av mindre modellen (typ samma storlek som frisöraxarna som finns på rusta)

Trimmer, så illa är det inte ens på vinterns här :p

Låter som att jag får införskaffa en sax av lämplig modell. Ska ut o öva med den jag har ;)

Haha, ojda ;) Har iofs ridit en ponny som behövde ansas ända upp till knäna, men det gjorde jag med sax. De första gångerna var han inte grann vill jag lova :eek: Men tids nog lärde jag mig. Men trimmer är ju väldigt smidigt!

Vanlig sax, funkar fint.
Men jag har köpt en liiiiten klippmaskin från Equalityline som man kan ha till typ ben o ansikte o så.
200 pix, helt sjukt billigt.

En helt vanligt kökssax :laugh:
Men den måste vara vass också får man se till att klippa mot hårens riktning hela tiden och så långt upp man kan. Jag brukar lyckas få till en helt rak kant iaf

Även jag använder sax. Det brukar bli rakt och fint men jag har lite problem med att komma åt överallt...

När man klipper på framsidan av hoven så blir det bra om man liksom trycker ner kronranden.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 624
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka