klövar och oxblod, hjälp!

rabalder

Trådstartare
Snäll arbetskamrat kommer imorgon att serva mig med klövar från rådjur och oxblod. Anledningen är att jag pratat om att träna sök/spår med min 9 månaders hund.
Men jag vet ju inte hur man gör och vad jag ska göra med det man får. Mycket tacksam för tips för både det ena och det andra. Har en hund som tycker det är urkul att söka efter godis. Men jag är helt nybörjare.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Om du tänker på bruksgrenarna spår och sök så använder man inte sig av blod och klöv. I Sök ska hunden inte heller spåra utan leta upp personer med hjälp av vittring ovan mark. I spår ska hunden spåra nere på marken.

Det du tänker på är viltspår som inte är en bruksgren utan en typ av jaktprov. Man kan gå 2 st prov, det första är anlagsprov och klarar man det kan man gå öppen klass-prov. Är hunden riktigt duktig (3 1:a pris i öppen klass) så får den titeln viltspårschampion.

Det enklaste är kanske att googla på viltspår så hittar du en massa instruktioner! Det finns även kurser man kan gå men se då till att instruktörerna är välmeriterade inom området så får du ut mesta möjliga. Finns en del instruktörer som själva bara gått en helgkurs och så håller de själva kurs.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Blodet får du förmodligen fryst, fördela i mindre burkar (1-2dl) och stoppa i frysen igen. Det surnar om det står och bör bara tinas upp för användning.

Klövarna förvarar du också i frysen och tar upp när du ska använda. En klöv brukar räcka 2-3 spår, beroende på hur länge de ligger ute i skogen och tinar. När de börjar lukta surt är det dags att kasta...

Enkelt förklarat lägger man ett viltspår genom att dra klöven bakom sig i ett snöre samtidigt som man skvätter ut några droppar blod i varje steg (till en nybörjare). Blodet brukar jag ha i t.ex en gammal diskmedelsflaska med pip - mindre kladd.

Startar spår genom att sparka runt och skvätta blod, ungefär som om en älg/rådjur blivit skjuten/påkörd, trillat omkull, sparkat runt och sedan tagit sig upp och rört sig iväg. Man kan också träna på att gå in på ett spår från sidan s.a.s om man t.ex inte är helt hundra på vart djuret blev skadat.

De första spåren behöver inte vara långa 75-100m och raka. Underlaget påverkar och enklast för hunden är om man börjar i skog, inget regn och en "lagom" utetemperatur. Lägg spåret (dra klöv, skvätt blod och markera med snitslar så du vet vart du lagt det) och låt det vila i 30min.

Sela på hunden med en bekväm sele, använd en 15m lång lina och visa hunden på spåret. Troligen kommer den att bli jätteintresserad av viltdoften och börja spåra. Stör den så lite som möjligt, inget prat, låt den jobba själv. Om du märker att den tappar spåret och börjar dra åt något annat håll stå bara kvar i spåret, håll i linan, och vänta tills den återgår.
Beröm som 17 när hunden hittar klöven. Gå inte tillbaka i samma spår utan välj en annan väg hem, samma sak efter att du lagt spåret - gå inte i det.

Sen gör man det svårare genom att inte dutta blod lika tätt i spåret, välja svårare underlag (ängar, diken), låter spåret ligga längre, gör vinklar i spåret, bloduppehåll osv.

Kolla runt om du har någon i din närhet som håller på med sånt här. Då får tips och det är alltid roligare att vara flera när man lägger spår och väntar på dem osv.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Jättebra tips :bow:

Lånar tråden lite med ytterligare en fråga.

Jag brukar lyckas att få tag i några få klövar och de används flitigt men vart kan man få tag på fler?
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Kolla på t.ex. svenska jägarfundets hemsida, rasklubbsidor för olika jakthundar. Jag brukar hitta på SSRK (sv. spaniel och retrieverklubben) och på goldenklubben. Jägare brukar annonsera ut klövar, eller så testar man att sätta in en egen annons.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

En sak till som är bra att tänka på att att man ska ha tillstånd från Jordbruksverket för att få pytsa ut blod i markerna (kostar 300:- har jag för mig), man ska dessutom ha tillstånd från markägaren.

Lycka till! Det är jättekul :)
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Kolla på t.ex. svenska jägarfundets hemsida, rasklubbsidor för olika jakthundar. Jag brukar hitta på SSRK (sv. spaniel och retrieverklubben) och på goldenklubben. Jägare brukar annonsera ut klövar, eller så testar man att sätta in en egen annons.

Tack för svaret :bow: Hittade faktiskt en annons där de sålde klövar på en gång :bump: bara jag letade på rätt ställe.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Tack så jättemycket för tipsen, nu vet jag lite mer. Nästa vecka ska vi börja testa oss fram lite. Har även fått tag på en instruktör som ska hjälpa oss så småningom.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Inte diskmedelsflaska har jag hört. Det finns tydligen något ämne i diskmedel som förändrar något (ev doften) i blodet. Väl ursköljd ketchupflaska ska vara bättre. Om dropphålet i flaskan är för stort så att det kommer för mycket kan man ta en liten bit plastpåse och sticka hål i. Så sätter man plastbiten under korken när man skruvar på den.

Det finns en bok som heter Träna Viltspår av Marita Carlsson som ger bra beskrivningar på hur spår kan se ut och hur man går tillväga. Sen är det alltid bra att gå en kurs. Hör med Jägarförbundet eller någon rasklubb som håller på med viltspår. Så finns det viltspårsregler på internet, de nya reglerna började gälla 1/1 2007. Man kan ladda ner som PDF.

Vissa hundar tycker att blodet luktar otäckt första gångerna och håller sig runt husse/matte, men det brukar "gå över" efter ett par gånger så det är inget att oroa sig för.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Till Skogstrollet och rabalder: Inte diskmedelsflaska har jag hört. Det finns tydligen något ämne i diskmedel som förändrar något (ev doften) i blodet. Väl ursköljd ketchupflaska ska vara bättre. Om dropphålet i flaskan är för stort så att det kommer för mycket kan man ta en liten bit plastpåse och sticka hål i. Så sätter man plastbiten under korken när man skruvar på den.

Det finns en bok som heter Träna Viltspår av Marita Carlsson som ger bra beskrivningar på hur spår kan se ut och hur man går tillväga. Sen är det alltid bra att gå en kurs. Hör med Jägarförbundet eller någon rasklubb som håller på med viltspår. Så finns det viltspårsregler på internet, de nya reglerna började gälla 1/1 2007. Man kan ladda ner som PDF.

Vissa hundar tycker att blodet luktar otäckt första gångerna och håller sig runt husse/matte, men det brukar "gå över" efter ett par gånger så det är inget att oroa sig för.

Tillägg: När man kommer så långt att man låter spåret ligga någon timme bör man markera ut klövplatsen, ta klöven med sig och lägga ut den innan man släpper på hunden. Risken är annars stor att den försvinner i gapet på t ex räven. Man bör alltid ha en extra klöv med att ha som reserv om den utlagda försvinner eller om man behöver avbryta spåret för att hunden kroknar.
 
Senast ändrad:
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Ja, förlåt, det var oxblod jag tänkte på eftersom det var det TS skulle få :)

Någon som vet ifall de spårar annorlunda beroende på vilket blod det är? Klöv kan väl göra skillnad men blod?
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Jag vet inte om det är någon skillnad för hunden, men min hund spårar lika bra/lika dant på viltblod som nöt- och grisblod!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
9
· Visningar
1 387
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 726
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp