klövar och oxblod, hjälp!

rabalder

Trådstartare
Snäll arbetskamrat kommer imorgon att serva mig med klövar från rådjur och oxblod. Anledningen är att jag pratat om att träna sök/spår med min 9 månaders hund.
Men jag vet ju inte hur man gör och vad jag ska göra med det man får. Mycket tacksam för tips för både det ena och det andra. Har en hund som tycker det är urkul att söka efter godis. Men jag är helt nybörjare.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Om du tänker på bruksgrenarna spår och sök så använder man inte sig av blod och klöv. I Sök ska hunden inte heller spåra utan leta upp personer med hjälp av vittring ovan mark. I spår ska hunden spåra nere på marken.

Det du tänker på är viltspår som inte är en bruksgren utan en typ av jaktprov. Man kan gå 2 st prov, det första är anlagsprov och klarar man det kan man gå öppen klass-prov. Är hunden riktigt duktig (3 1:a pris i öppen klass) så får den titeln viltspårschampion.

Det enklaste är kanske att googla på viltspår så hittar du en massa instruktioner! Det finns även kurser man kan gå men se då till att instruktörerna är välmeriterade inom området så får du ut mesta möjliga. Finns en del instruktörer som själva bara gått en helgkurs och så håller de själva kurs.
 
Sv: klövar och oxblod, hjälp!

Blodet får du förmodligen fryst, fördela i mindre burkar (1-2dl) och stoppa i frysen igen. Det surnar om det står och bör bara tinas upp för användning.

Klövarna förvarar du också i frysen och tar upp när du ska använda. En klöv brukar räcka 2-3 spår, beroende på hur länge de ligger ute i skogen och tinar. När de börjar lukta surt är det dags att kasta...

Enkelt förklarat lägger man ett viltspår genom att dra klöven bakom sig i ett snöre samtidigt som man skvätter ut några droppar blod i varje steg (till en nybörjare). Blodet brukar jag ha i t.ex en gammal diskmedelsflaska med pip - mindre kladd.