Kloster schöntal

Olympus

Trådstartare
Har en gammal Kloster Schöntal dressyrsadel nere i källaren som jag tänkte ta med till stallet och prova på hästen. Bra och ha som lite ombytessadel eftersom jag inte har ngn sadel som sitter 100 100. Ska försöka fixa tid hos sadelutprovare, men måste till tandläkare (med hästen) så jag prioriterar det först.

Men hur är sadlarna i bomviden. Tror att Schöntalen är 30 i bomvid men jag är inte säker, den kan vara 31 oxå. I en annan tråd fick jag veta att de motsvarar normal och normal mot vid.
Är de breda i bomvidarna? Hon har just nu vid i en Jacson Celine och dom är väl lite smalare än andra märken(?) Tidigare hade hon normal i en passier.

Och sen en (dum) fråga till; Måste köpa en dressyrgjord till sadeln med om den passar, men vilken längd ska man ha:o Hästen har 130 på vanliga gjordar (om det nu spelar ngn roll) Hon är lite lättare i modellen, lite fullblodstyp, kanske ngt kraftigare.

Sv: Kloster schöntal

Hur lång dressyrgjord du ska ha beror på hur långa stroppar den har osv. Men 60-65 borde väl bli bra tycker jag...

De är inte breda i bomvidderna, men har Passiers 27,5 passat så är det mycket möjligt att bomvidden är rätt för henne.

Schöntalen upplevde jag som lite för smal när jag testade den idag. Tog ngr bilder ska försöka lägga upp senare.

Passieren är 30 har jag för mig i bomvid och enligt passier själva är det normal.

Passier 30 är xvid. Enligt Passier. 27,5 är normal. Passiers bredaste är 33 som är xxxvid. Deras 31:a är supersmal, bara ca 95 grader.

Konsigt, för när jag skulle sälja min passier så var det en som frågade efter ett nummer som fanns på sadeln, hon mejlade sedan nummret till passier och fick svar tillbaka att den var normal. Då måste sadelmakaren ha mätt fel bomvid.

Ja, bommen var säkert normal enligt Passiers måttsystem. Men då var det en 27,5, inte en 30 bom. Sadelmakaren mätte förmodligen på fel ställe.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Buck
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka