Klövjesadel

svea

Trådstartare
Är det någon som har använt sin häst som klövjehäst och har några erfarenheter att dela med sig av? Hur fixar man bäst och enklast en vettig klövjesadel?

Sv: Klövjesadel

svea skrev:
Är det någon som har använt sin häst som klövjehäst och har några erfarenheter att dela med sig av? Hur fixar man bäst och enklast en vettig klövjesadel?

Vi har ju en som en farbror i Jämtland har byggt.
Den är byggd lite som en westernsadel, alltså en stomme som en vanlig packsadel och sen läderklädd, med baksele (eller vad det kallas til packsadel) och förbygel.

Vi har ju mest använt den för att bära ut skogsplant och så några som lånade den till att bära ut saltstenar åt älgarna.
Förhoppningsvis så blir det väl en fjälltur med hästarna där en får gå som handhäst och bära packningen.

Har för övrigt ridit i packsadeln på väg hem en gång, gick väl det med, fast aj! om rumpan.

Men hur man enklast fixar en? tja sambon hittade den här på en annons här på Buke för ett gäng år sedan.
Annars har jag för mig att jag sätt på en del Islandshäst sidor + ett ställe i Norge.
Hur är det med armens packsadlar? går det att få tag på någon sådan tro?

Sv: Klövjesadel

Jag har jobbat på turridningsfirma där vi använde arméns klövjesadel. Den var jättebra men ganska stor och relativt tung. Väskorna hade metallram som effektivt "plogade" undan småsly och mindre träd som annars lätt kilar emellan häst och väska i snårig terräng. Kruxet var när man hade packhästen som handhäst, då behandlade metallbågarna ens ben och knän som småträd... Jag hade ständigt otroliga blåmärken! Har sett gamla bilder på militärer där ryttaren med packhästen har benskydd som ser ut som hockeyskydd!!

Om man skall bära tungt i tuff terräng är arméns gamla ett bra val, dock svåra att få tag i. Annars är "Jämtgubbens" väl fungerande och lite nättare.

Hälsningar Jenny

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 919
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
774
Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
337
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka