Klump i struphuvudet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Neisti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 226
N

Neisti

Min sköthäst har som en kula i struphuvudet man kan känna om man trycker lite. Har ni någon aning om vad det kan vara? Enligt ägaren ska det inte vara något farligt.. men man är ju ändå nyfiken. :crazy:

Haha.. har han x-tra stort då lr? ;)
Har känt på andra hästar i stallet, men dem har ingen klump :P

Min har också detta och jag har frågat veterinär (två st) båda sa att det var sköldkörteln. Den kan tydligen variera i storlek, men det är ingen annan i mitt stall heller som har så stor som min pålle.

Tydligen unika hästar ;).

Om det är en äldre häst så kan det vara en liten nybildning i sköldkörteln, eller att den är lite förstorad. Brukar vara helt ofarligt.

Köldkörtelförstoring kan man se ca fem cm ner från struphuvudet mot halsen. Men iof. kan det ju variera på str. Min förra häst hade förstorad och det påverkade även hans ämnesomsättning precis som det kan göra på oss människor.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 380
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka