Klurig fråga om historiska skördar!

bettysmatte

Trådstartare
Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev skörden riktigt bra och värdet låg på antingen 4,0, 4,4 eller 4,7. Det är inget skolarbete eller liknande utan en pågående tävling med en ny fråga varje dag. Vanligen kan man rätt lätt googla sig till svaret, men idag går jag bet. Var någonstans hittar jag denna info - någon som vet :) ?
 
Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev skörden riktigt bra och värdet låg på antingen 4,0, 4,4 eller 4,7. Det är inget skolarbete eller liknande utan en pågående tävling med en ny fråga varje dag. Vanligen kan man rätt lätt googla sig till svaret, men idag går jag bet. Var någonstans hittar jag denna info - någon som vet :) ?
Skörden var? Den kunde ju frysa bort i en landsända, vara strålande i en annan och torka eller regna bort i en tredje?
 
Plus variera ganska rejält mellan olika åkrar och byar inom samma område också....
Samt att olika sädesslag väl inte heller gav samma korntal.

(sorry, nu problematiserar jag bara mer istället för att bidra till en lösning)
 
Skörden var? Den kunde ju frysa bort i en landsända, vara strålande i en annan och torka eller regna bort i en tredje?

Plus variera ganska rejält mellan olika åkrar och byar inom samma område också....
Samt att olika sädesslag väl inte heller gav samma korntal.

(sorry, nu problematiserar jag bara mer istället för att bidra till en lösning)
Nä, det handlar nog om en siffra sammantaget för hela Sverige. Det står inget om att det handlar om en specifik by, landsända eller åker.... Skörden året 1823 var en av de bästa som uppmätts, enligt frågan.
 
Vid närmare eftertanke så ser jag poängen med en beräknade medelsiffra också. Den speglar nog en viktig faktor för den allmänna samhällsekonomin, kronans inkomster etc. även om den säger rätt lite om hur många i befolkningen som ändå kunde sträva med lokala missväxter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp