Knäledsinflammation coh kotledsinflammation

cirkus

Trådstartare
...på samma ben. Inte kul.

Vår ena ponny har varit halt lite till och från, men hon kunnat vilats "frisk" men sen har hältan kommit tillbaka. Varje gång tycker att det funnits anledning till hälta såsom sår, ömfotad, smäll med överben som följd. Men nu kändes det som om man inte kunde bortförklara fler gånger och den har alltså kotledsinflammation och knäledsinflammation. Hon är sprutad med tuppkam och vi har fått instruktioner om hur konvalecensen skall skötas.

Nu undrar jag givetvis - VAD i hela fridens namn har gjort att detta har uppkommit ?

En orsak är förstås hur hon är tränad och riden, men jag kan för mitt liv inte se att den träning och ridning som vi har ägnat oss åt "borde" orsaka ledinflammationer. Alla våra övriga hästar har inga som helst problem. Hon har ridits regelbundet på olika underlag, sällan speciellt hårda pass, med några undtantag då hon hopptränats för tränare - men det har inte varit något extremt.

En annan bidragande orsak skulle kunna vara att hon har ett inkorrekt framställ - fast det är bara min egen hemma snickrade teori, finns det någon som kan bekräfta eller dementera den ?

En eventuellt bidragande orsak till käledsinflammationen skulle kunna vara ett överben som var aktivt för bara en månad sen och sitter alldeles straxt under knäet, kan någon bekräfta eller dementera det ?

Eventuellt kan hon vara riden på ett sådant vis innan vi köpte henne att det påverkat lederna.

Självklart vill man ju hitta grundorsaken till problemet så att man kan få bukt med det och att det inte återkommer.
 
Stackare.. ledinflammationer är inte skoj. Har inte heller förstått varför, mer än att veterinären sagt att min häst är väldigt ömtålig -för finbenad.. men nu är allt bra( ta i trä!!!), fast hästen vilar iofs, men det beror inte på benen..
 
Inflammation i lederna är ju inget som har med bakterier att göra utan är just en överansträngning.
Det kan finnas många skäl till varför hästen har fått överansträngningen och du har själv räknat upp några.
Jag tycker su skall gå igenom dom "lätta" bitarna, dvs få hästen kollad av en utbildad massör och/eller kiropraktiker så att inte hästen är sned och därigenom belastar sig fel. Kolla upp skoning och utrustning så att det är ok. Hästen skall antagligen hållas kort i tårna och skos så att överrullning går lätt.
Du kan även pröva att ge tillskott av glukosamin som sägs påverka leder positivt.
Vi har själva en ponny som har haft problem med detta, men det finns alltid en bakomliggande orsak, (i hans fall en muskelinflammation), svårigheten är bara att hitta den!
Som sagt, kolla det "enkla" som skoning, sadel, muskler och leder. Kolla gärna tänder också. Låter lite lustigt, men ont i munnen kan ge spänningar som sprids genom hela kroppen om det får hålla på.
Du säger kot- och knäled. Menar du fram?
Det vi brukar kalla framknät motsvarar vår handled och kan vara lite känslig för just felaktig benställning.
 
Kolla igenom sadel, träns, mun, skoning osv.

Min hade vid den här tiden förra året inflammation i knä, has och kota på vänster bak efter att hon troligen gått omkull i hagen. Löste sig med två kurer butta, massage och kiropraktor. Har inte haft några problem sedan hon blev friskförklarad i februari men kan spara på benet fortfarande.

Så hon får regelbunden massage osv i förebyggande syfte.

Om det är framben och hon inte är korrekt kan det mkt väl vara därför, det är ju ganska känsligt trots allt.

Mina idéer.
 
Visst menar jag framknäet. Och hon har felaktig benställning där, väldigt inåttåad och även lite marktrång (tror jag att det heter !)

Hon ÄR känslig för att bli för lång i tårna, det har jag märkt, hon blir alltid mer "stickig" i gången när hon är i slutet av skoningsperiod. Vad menar du med överrullning ?

Hon har väl tillpassad utrustning, inga problem med sadelläge eller några specialare när det gäller träns/bett. Vi provade med tredelat, men det gick inte allt så nu har hon vanligt tvådelat.
 
Visst menar jag framknäet. Och hon har felaktig benställning där, väldigt inåttåad och även lite marktrång (tror jag att det heter !)

Hon ÄR känslig för att bli för lång i tårna, det har jag märkt, hon blir alltid mer "stickig" i gången när hon är i slutet av skoningsperiod. Vad menar du med överrullning ?

Hon har väl tillpassad utrustning, inga problem med sadelläge eller några specialare när det gäller träns/bett. Vi provade med tredelat, men det gick inte allt så nu har hon vanligt tvådelat.
Med överrullning menar jag att hoven inte "fastnar" utan "rullar över" när hästen går.
Om du har haft bett problem så tycker jag absolut du skall kolla tänderna.
 
Tänderna är kollade ! Inga hakar eller nåt annat. Anledningen till att hon inte trivdes med tredelat var att det blev för skarpt så ponnyn vart väldigt "på tårna" eller rättare sagt väldigt tvåbent ! Den här damen fungerar bäst bettlöst eller på gammeldags tvådelat !
 
Själv tror jag mycket på hovens vinklar, hur den är skodd, verkad mm. Även inkorrekt benställning borde ha en negativ påverkan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp