Knäledsinflammation

CallMeAce

Trådstartare
Nu vill ja att alla här berättar om sina hästar som haft knäledsinflammation. Berätta allt runt omkring. Var på hältutredning idag o det visade sig att min tjej har knäledsinflammation bägge bak. Inget konstigt eller ovanligt syntes på röntgen iallafall som tur är.

:(:(:(

Jag vill iallafall veta hur eller varför din häst fick inflammation i knäna, hur behandlingen tagit, hur den har återhämtat sig o om den blivit återställd. Ja ALLT :)

Sv: Knäledsinflammation

ena halvblodet här har haft återkommande inflammationer (några ggr/år)i ena bak knäet sedan hon va unghäst (i flera år). troligen orsakat av att hon fläkt sig eller gått i kull i hagen. hon behandlades och sprutades varje gång (inga förändringar vare sig på röntgen eller u.l) bra blev hon först då veterinären rek. en kiropraktor som h*n samarbetar med, hon hade låsningar både bak och i halsen/nacken samt käken. hon har nu hållt sig fräch i 1 1/2 år.

En ET kollade på henne innan o även en fysioterapeut för ja trodde hon var stel i ryggen bara. Hennes hälta va inte framträdande så någon låsning verkar det itne som min har.

Min häst har haft problem med bakknäna troligtvis till följd av fel benställning( marktrång bak) kollas regelbundet efter säsong och behandlas vid behov så att bakbenen hålls fräscha.

Min kuse har haft. Vet inte riktigt varför eventuellt överansträngning?

Första gången hade han i ett bakknä, blev sprutat med kortison o tuppkam och vilade i 6 veckor. Sedan blev han bra.

Nästa gång i båda baknäna. Denna gång fick han äta metacam och skritta i 6 veckor. Fick även ordinerat att böja ihop benen ungefär som vid böjprov. Hålla så i 30 sek och upprepa 3ggr. Hästen blev som ny. Under tiden gick han i hage som vanligt, tillsammans med polare så de busade som vanligt. Veterinären blev mycket imponerad över hur fint inflammationen läkt. Hästen var då 19 år, och han är fortfarande fräsh nu ( född 1986). Jag har fortsatt att göra böjningarna efter ridningen.

/W

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 962
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
847
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka