knäpper av i nacken..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Emilia_e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 172
Man rider hästen bakifrån och fram..
Hästar knäpper ofta av om dom går i en högre form än vad dom för tillfället fysiskt klarar av..
Jag undviker det lättast genom att lägga hästen i en lägre form med mer bjudning :)

okej...
hästen jag rider är en varmblodig travare och han går gärna högt med huvudet och då blir det bara att han knäpper av i nacken...
Så fort jag tar tyglarna böjer han på nacken :confused:
(Jag försöker att vara väldigt mjuk på handen!)
Det som är konstigt är att han får in bakbena väldigt långt in/under sig men drar ihop halsen och knäpper av!
vet inte hur jag ska göra? Igår red jag med helt långa tyglar i slutet av passet och ändå knäpper han av i nacken!
Försökte få honom avslappnad och få honom mera framåt, neråt, men det funkar bara inte (?)
Ska tillägga att hans sadel gör att jag hammnar i stolsits (gammal alround sadel) och då känner jag att jag har svårt att "komma åt homom" när min sits inte är så bra....
får nog ta och börja rida mer barbacka när jag ska dressyra! :)

Antagligen så orkar han inte...Sitter sadeln som den ska?Det är ju en förutsättning för att hästen ska kunna jobba fritt med sin rygg..

Rid skänkelvikningar ..och förök mer i skritt...förök att få det att fungera där först :)

hmm...är inge bra på det här med sadlar! Det är inte min häst utan jag är medryttare!
Brukar iaf försöka klämma och känna på hans rygg ibland och han reagerar aldrig...
Jag tycker att sadeln är ganska stel och tung men jag får kanske jobba mera barbacka (?)

Rider du för någon tränare?Tycker du bör göra det med hästen :)
Då kan du ju få hjälp och råd..av någon som kan stå på backen och se era problem..

jag rider för en tränare ibland!
Det var hon som påpekade att han knäpper av ibland...
Det var också hon som sa att sadeln förstör mycket pga att jag hammnar i stolsits då!

Då tycker ju jag att tränaren ska hjälpa dig att åtgärda problemet med att hästen knäpper av.och att du ev om möjliheten finns ser dig om efter en annan sadel som ger dig och hästen mer rättvisa :)

ja en dressyr sadel skulle vara rena drömmen! :)
Men jag är 15 år, tjänar inga egna pengar och har absolut inte råd att köpa en sadel :crazy:

Vill inte ägaren eller den andra ryttaren hjälpa till och betala en sadel då? Kan hitta bra begagnade..

Iaf, om vi bortser från din sadel och sits (som eg är det viktigaste :crazy: ) så tycker jag det brukar vara lättast att få hästen att söka sig framåt-nedåt om man rider på volt och böjer för innerskänkel (ingen tygel mer än när det behövs) ochg har mjuk kontakt på yttertygel. Sedan flyttar man hästen mjuk utåt mot yttertygeln för innerskänkeln, var noga så baken inte kommer före. Detta bjuder nästan till att "trilla utåt" mot yttertygeln och du kan då hindra ytterbogen att glida utmed en mjuk yttertygel som förhoppningsvis bjuder hästen framåt nedåt.

Skänkelvikning är oxå en sådan övning som bjuder hästen att falla utåt vilket du hindrar med den mjuka kontakten på yttertygel - får stöd på den och lättare framåt-nedåt säkning mot bettet (iaf en tygel men det är en början och du ska ändå aldrig ha mkt i innerhanden).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 051
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa... 8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 751
Senast: PatCed
·
Kropp & Själ En eller två gånger om året måste jag flyga långt. Ännu oftare åka långt med tåg. Jag har köpt nack-kuddar i det oändliga men ingen...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka